egge skrev:
Nä, finns ju inte så många alternativ på min lilla station... :( Inlägget var mer menat som allmän information om att vi, med lite tur, snart kanske inte behöver tvingas till ett fast telefonabb bara för att man vill ha DSL. (dvs inte som dagens lösning med tex Rix, där de står för själva teleabonnemanget. Slutkund får ju iaf betala för det på något sätt)
Jag som hoppades på nåt genombrott på den lilla stationen som jag oxå hamnar på :-(
 
Har Rix nu och "so far so good"!
Jag blev positivt överraskad av ljudkvaliteten, inga fördröjningar eller eko.
Jag har en VRG121 låda som jag anslutit till min vanliga DECT telefon + att jag kopplat en Asterisk IP PBX i mellan. Det gör att jag bla lättare kan styra vilken codec jag vill använda (kör GSM 13kbps fullrate nu).
Dessutom kan jag göra allehanda vidarekopplingar via menysystem, voicemail mm mm.
Det som saknas nu är att få till en trafikprioritering på taltrafiken så att surfande och annat ej stör talet.
Får jag till någonting här så kan det bli riktigt bra!
Bye bye Telia  ;D
 
Telia har hittils inte redovisat någon lösning på hur man ska hantera DSL utan Teleabb. PTS överväger nu vitesföreläggande i den frågan
 
Vet inte om jag "cyklar" i denna tråd, men ville dela med mig av mina IP erfarenheter....

Vi bytte till Bredbandsbolagets IP (från Telias fasta) i juli, mest för att vi är bredbandskunder där och skulle på så vis endast få en faktura.

Kort kan man säga att vi inte har haft telefon sedan inkoppling, i bästa fall har 1 av 4 samtal fungerat när vi ringer ut (....vissa tom utan att brytas :-/ ) inkommande samtal har i princip inte funkat alls, det går fram signaler för den som ringer till oss, men det ringer inte hos oss.

Vi har haft tekniker hemma, talat med deras helt hopplösa kundtjänst i timmar, BBB har skruvat vår bredbandshastighet upp och ner, allt utan resultat. Vi försökte avsluta det hela första dagen men blev då lovade att det skulle funka efter justering......

Man kan konstatera att det var väldans lätt att bli kund, men helt hopplöst att "hoppa av", hela återgången till Telia har vi fått sköta helt själva utan hjälp av BBB.

till pjäsen hör att vi har i princip noll mobiltäckning + att min sambo är höggravid!, nu är vi sedan i måndags äntligen åter Telia kund....då lägger bredbandet av ist.....man blir så trött....

Lång story, men jag var tvungen att skriva av mig lite, har nog aldrig blivit så här "misshandlad" av en leverantör tidigare!
 
Jag kör bara IP-Tele via SIP sedan några månader, operatören är min bredbandsleverantör där jag har en fast anslutning. (100/Ethernet) Jag har slängt på en "ATA-box" från Linksys (PAP2) som gör att mina analoga telefoner kan ringa ut och att jag inte behöver köpa en ip-telefon.

Det fungerade att ringa ut direkt men för att bla. få igång telefonsvararen var jag tvungen att djupdyka i konfigurationsinställningar. Kanske inget för novisen.

Bortsett ifrån lite problem som berodde på Telia fungerar det nu lika bra som med mitt gamla Telia-abonnemang, framförallt är det är mycket billigare.
 
Morr Skäll ordentligt...

Normalt sett funkar deras ip telefoni riktigt bra om man sitter på deras ethernet nät. Via ADSL har det fungerat betydligt sämre och som du säger så är deras helpdesk inte riktigt av den kvalitet man kan förvänta sig som kund
 
jag kör rix telecoms 75kr på västerås stadsnät.. och mina erfarenheter är att rix fungerar 99% medans västerås stadsnät är kasst.

(nu har det funkat bra ett par månader dock)

Men innan så när det inte funka så måste man ringa till Rix som skyller på mälarenergi som man i sin tur inte får ringa då som hänvisar till min leverantör (rix)

Fast jag här till den kategorin som står ut med lite problem sålänge jag slipper telia.

/J
 
Andreas8 skrev:
Vet inte om jag "cyklar" i denna tråd, men ville dela med mig av mina IP erfarenheter....

Vi bytte till Bredbandsbolagets IP (från Telias fasta) i juli, mest för att vi är bredbandskunder där och skulle på så vis endast få en faktura.

Kort kan man säga att vi inte har haft telefon sedan inkoppling, i bästa fall har 1 av 4 samtal fungerat när vi ringer ut (....vissa tom utan att brytas :-/ ) inkommande samtal har i princip inte funkat alls, det går fram signaler för den som ringer till oss, men det ringer inte hos oss.

Vi har haft tekniker hemma, talat med deras helt hopplösa kundtjänst i timmar, BBB har skruvat vår bredbandshastighet upp och ner, allt utan resultat. Vi försökte avsluta det hela första dagen men blev då lovade att det skulle funka efter justering......

Man kan konstatera att det var väldans lätt att bli kund, men helt hopplöst att "hoppa av", hela återgången till Telia har vi fått sköta helt själva utan hjälp av BBB.

till pjäsen hör att vi har i princip noll mobiltäckning + att min sambo är höggravid!, nu är vi sedan i måndags äntligen åter Telia kund....då lägger bredbandet av ist.....man blir så trött....

Lång story, men jag var tvungen att skriva av mig lite, har nog aldrig blivit så här "misshandlad" av en leverantör tidigare!
Tjenna,

Vi har gjort precis samma misstag och fick idag papper från Telia att skriva under så det skall föras tillbaka. Dock kan man kanske förvänta sig strul vad det gäller Bredbandet via BBB.
Vad var det som gjorde avbrottet i bredbandet för dig?
 
neiden skrev:
jag kör rix telecoms 75kr på västerås stadsnät.. och mina erfarenheter är att rix fungerar 99% medans västerås stadsnät är kasst.

(nu har det funkat bra ett par månader dock)

Men innan så när det inte funka så måste man ringa till Rix som skyller på mälarenergi som man i sin tur inte får ringa då som hänvisar till min leverantör (rix)

Fast jag här till den kategorin som står ut med lite problem sålänge jag slipper telia.

/J
Jag är ansluten till Linköpings stadsnät, sedan One för Internet access. Fungerar väldigt bra. Pingtider till Rix, ca 10ms
 
Jocke4u

tyvärr ingen aning, de kan inte svara på varför!!

Min egen analys är att det beror på att vi bor relativt långt från station, kombinerat med att det är gamla ledningar (nytt hus, gammalt område), det funkar säkert bättre om man har fiber rätt in i huset!

Hoppas det går bättre för er att återkomma till Telia.
Ska hämta ett nytt moden (det tredje) idag för att se om jag nu kan få båpde telefon och bredband att funka samtidigt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.