Tänkte mig på att dra koaxialen från parabolen till TV-uttaget i VP-rör men en jobbarkompis påstod att det är omöjligt att dra dessa i 16mm VP-rör.

Stämmer detta och drar man i sådana fall bara kabeln som den är utan skyddsrör? ???
Blir ju liite besvärligt om man skulle behöva byta ut den i framtiden.....blir besvärligt att få den till uttagen också eftersom jag redan spikat igen väggarna och bara har VP-rören uppstickande på vinden.....

En normal koaxialkabel för antenn, drar du lätt i ett VP-rör. :D
Så din kompis har fel. :P ;D

Klart att det går att dra koax i 16mm Vp rör, men röret får inte ha några skarpa krökar då kabel är ganska styv ! :)

Tack för svaren!
Precis vad jag ville höra! :)

T
Kan ev vara så att din kompis menade att du inte får blanda koax med starkström, om nu vp-röret är tomt är det inga problem. Det finns tunn dubbelskärmad koax 0,80cm som är utmärkt att dra i vp i stället för standard 1,1cm som blir väldigt trög beroende på antalet krökar.

Potatismjöl eller diskmedel är också ett beprövat trick om ledningen är trög att dra i rör.

Som sagt så går det bra i vanliga vp rör. Flexslang däremot kan bli riktigt bökigt men har du slang så ta det lugnt och smörj lite. Kan ni så dra i ena änden och mata i andra. Då tar man sig igenom det mesta även med 1.1cm kabeln

Jag tänkte dra den här från Classe:
HD3_49382_hi_S.jpg

Den står det så här om:

TV-ledning UV/fuktbeständig 75 ohm koaxialkabel. Lång livslängd med bibehållen kvalitet. Ytterdiam. 6 mm. Trådantal x diam. 1x0,8 mm. Vit

Kommer det att funka tro?

Går alldeles utmärkt bara det inte är för häftiga krökar på rören så som min fantastiska elektriker (som jag sparkade) lyckats göra trots tydliga instruktioner...
Tre gånger har nu kabeln gått av (i fästet vid dragfjädern) men nu blir det potatismjöl och böner ;)

Så se upp med böjarna !

T
Clas O:s kabel går utmärkt .

Tips om dragfjädern/ledning fastnar i rörböj:

Tag en dammsugare och en bit trädgårdsslang, tejpa på trädgårdslangen mot dammsugarslangen och stoppa in mot vp-röret som ligger längst ned. Tag stark björntråd/fiskelina och bind den mot en liten bit bomull eller liten skumplastbit typ 1/3-dels sockerbit i storlek, starta dammsugaren och be någon mata på linan från andra hållet, när linan är framme skarvar man på en fk-kabel och drar fram den helt i röret, sen använder denna fk som dragtråd. Om planer finns framöver kan det vara en god ide att låta en fk ligga kvar i röret som framtida dragtråd.

Körde själv med skumplasttricket hos en arkitekt (!) som låtit dra c:a 25m rör med en helvetes massa böjar, inget gick igenom och han stod gråtfärdig när en elkille sa att det bara var att bryta upp väggarna, han hade renoverat för c:a 800.000:-, så han mådde lite dåligt, skumplasten räddade allt och jag fick trevligt med driks och en arkitekt som aldrig mer planerar 25 m rör i hus utan skarvdosor.

P.s Glömde att om det kärvar så är potatismjöl/diskmedel billigt o bra glidmedel i röret, finns också riktigt glidmedel som dock kostar 10ggr mer.

Jodå diskmedel är en klassiker men blanda ganska tunt så att det inte geggar i röret medans ni drar.

Ps det GÅR att få ned två cat5 och en tele i ett dåligt bockat vp16...... ds

Hjälpdosa (dragdosa) var femtonde meter är ju inte dumt! ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.