3 668 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Bärbar eller stationär dator ?
Vi ska bara ha bärbar dator hemma, mest för att vi inte vill ha en fast arbetsplats hemma för att så lite som möjligt plocka med sig jobbet hem. Denna dator kommer dock endast användas för att betala räkningar och minimalt surfande. Utöver detta används den möjligen för en del arbete i word och excel. För detta behov känns en bärbar dator lagom.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 inlägg
Bra att du avstyrde ett ev. datorkrig.stj7005 skrev:
Jag jobbar med försäljning, utbildning och service av Apple-system så jag kunde inte låta bli. Är alltså i högsta grad partisk. ;D
Däremot kan jag säga att vi på senare tid haft väldigt många kunder som har bytt från PC/Windows till Mac hemma. En iakttagelse bara.
Gjorde iordning en fin "hörna" för den stationära pc'n, men där sitter jag aldrig, utan använder endast en enkel bärbar PIII 700mhz med trådlöst nätverkskort. Hur smidigt som helst, lätt att lägga utan räckvidd för barnen. När det kommer till kritan så surfar/mailar jag ju mest och då funkar det väldigt bra.
Min grymma bärbara har nästan blivit en dålig stationär då batteritiden nu efter ett och ett halvt år är usel... Håller knappt 15 min... Och ett nytt batteri kostar ett par kronor. Men visst är det smidigt. Med en rejäl förlängningssladd kan man ju sitta ute i gräset och surfa osv... Den stationära är jobbigare att släpa ut. ;D
Ja, om man är jättesugen att sitta ute i gräset och surfa och gör det ofta; och dessutom inte upplever några som helst problem men en i dagsljus 'svag' skärm kan jag till viss (en mycket liten) del förstå argumenten. Annars har jag dock svårt för dem.
Jämför med till exempel ett anteckningsblock. Visst kan Du ta med Dig ett anteckningsblock och sätta Dig under en ek i trädgården för att skriva saker, men hur ofta gör Du det? Tror mer att det handlar om en typ av mindset. Vissa saker vill Du göra, och begränsa, till en viss plats. T.ex. kontorsarbete/räkningsbetalningar mm.
Jämför med till exempel ett anteckningsblock. Visst kan Du ta med Dig ett anteckningsblock och sätta Dig under en ek i trädgården för att skriva saker, men hur ofta gör Du det? Tror mer att det handlar om en typ av mindset. Vissa saker vill Du göra, och begränsa, till en viss plats. T.ex. kontorsarbete/räkningsbetalningar mm.
Ställer in mig i kön.
Fördelar bärbara och nu pratar jag inte de billigaste onoff-skräpet utan riktiga bärbara:
små och smidiga.
allt funkar från början
tysta
klara nackdelar:
dyra att uppgradera
disk och grafikprestanda ligger efter stationära
med lite tillbehör så ser det snart ut som ett ormbo
Stationära burkar är lättare att bygga som man vill ha dem och de går att bygga om vid behov samt att det går nästan två hyffsade stationära på en bra bärbar.
Då jag är totalt yrkesskadad så har jag 5 laptops och en stationär på jobbet. Hemma har jag en laptop, en shuttle som min ordinarie arbetsstation(den är är trevligt tystgående). Sen har jag en trave äldre burkar och några servrar. Totalt ca 20....
Fördelar bärbara och nu pratar jag inte de billigaste onoff-skräpet utan riktiga bärbara:
små och smidiga.
allt funkar från början
tysta
klara nackdelar:
dyra att uppgradera
disk och grafikprestanda ligger efter stationära
med lite tillbehör så ser det snart ut som ett ormbo
Stationära burkar är lättare att bygga som man vill ha dem och de går att bygga om vid behov samt att det går nästan två hyffsade stationära på en bra bärbar.
Då jag är totalt yrkesskadad så har jag 5 laptops och en stationär på jobbet. Hemma har jag en laptop, en shuttle som min ordinarie arbetsstation(den är är trevligt tystgående). Sen har jag en trave äldre burkar och några servrar. Totalt ca 20....
Vilket gensvar
,man får tacka för alla intressanta åsikter i frågan.Sitter och kollar möjligheterna till bredband(otroligt men sant)Detta kanske slutar med att även vi betalar räkningar på nätet ;D ;D.Telia kan inte leverera bredband hit men det kan Bredbandsbolaget.
Hos oss finns 4 Apple och 1 PC (=min bärbara, övriga är min makes 2 stationära och 2 bärbara). Jag är inte jättekunnig, men tycker som övriga att:galento skrev:Vad tycker ni är mest praktiskt,bärbar eller stationär pc ?
Blir väl en ny dator så småningom,låter bra med en bärbar som kan flyttas mellan olika rum,vore toppen om det går att fixa trådlös anslutning.Som Ni kanske märker är detta med data inte min "bag" så synpunker emottages tacksamt ! :-[ :-/ ???
1) Definera behovet. Ska man surfa lite, lite epost då och då, kanske skriva något brev, så behövs väl kanske inte "verstingdatoren".
2) Definera arbetsplatsen. Har man en bra hörna för en stationär, så tycker jag ochså att man kan "börja" där, och sedan, om pängar och interess finns, köpa en bärbar.
3) Apple apple apple. Jag har varit PC-människa jättelänge, men efter att jag på slutet av 90-talet stötte på Mac har jag blivit mer och mer övertygat. För en okunnig (les: min moder) är en Mac utmärkt och enklare använda änn PC. Avseende det trådlösa aspektet som du ochså fråger efter kan säkert Mac-entusiastarna svara bättre, men jag upplever i alla fall att trådlöst är busenkelt och tillförlitligt m Apple. Eftersom min bärbara PC är exakt 6 år gammal har jag satt i en 3Com-lösning, fast nyare är säkert enklare
Det ble kanske inte så mycket klarare av detta inlägget...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 inlägg
Trådlöst på Mac:en (Apple) fungerar i princip alltid oavsett fabrikat på basstationen i huset. Det är ju en standard, änna.hanneli skrev:
Klicka här för att svara