Teknik
FredrikR: Blev en markant förbättring när vi flyttade från lghtn med analogt Comhem till hus med Boxer (digitalt). Håller med dom som säger att man (nog) inte kan köpa för stor tv, om man nu inte har extremt trångt hemma.
pefo: [citat] Det var väl just det. OpenTV är väl inte direkt kända för att använda öppna filsystemformat.
citactiva: Playstation 1, 2 eller 3? Är det 3:an så har den väl HDMI, har projektorn det? eller DVI-I?
Satlover: Kör med en Tp kabel +2st baluner 1par till bild 1par till spänning kamera ev 2par till värme alternativt alternativt höjer man spänning till ex.24v och sätter en 78xx-12 för 12v +2 kondingar vilket ger 12vkamera 24v värme+bild i samma kabel 400m med färg Har testat passiva baluner över 350m(Färg) utan problem mellan kamera och DVR Kan ev bli problem om man skall köra samma kabel i
Canuto: På min mottagare, Samsung. DSR 9500 VIA CI, skall man tydligen ställa in olika frekvenser för varje LNB? LNB Lower LO, LNB Upper LO. Hur vet man vilka frekvenser som skall ställas in? Skall "power" till LNB vara on eller off? Vad använder man "tone burst (A och B)" till? Tone 22 khz? On, off eller auto? Ursäkta dumma pensionärsfrågor!
mycke_nu: Framför allt är arbetsplatsen en plats där man får betalt av någon annan för att ARBETA.
mrfrenzy: [citat] Telias variant heter 660H Triple Play. Tillägget triple play betyder just att firmwaren är modifierad för att ansluta dator, telefon och tv till olika ipnät hos Telia. På dom äldre svarta teliamodemen går det att ändra så det fungerar som ett vanligt 660H, men då förlorar man förstås tv-funktionaliteten.
pefo: Prova att knacka ut den genom att slå uttaget mot nåt hårt. Viss avvägning då, men med lite tur kan stiftet krypa ur så det går att få tag på det.
HåkanJ: Hej Jo jag vet vilken du menar men den är rätt kass. Vad jag fattat så måste man polla bussen varje gång man vill läsa status på en gruppadress. Det blir mkt belastning om man vill ha ett snabbt system med många IO.. Någon som vet hur Eiba's OPC-server fungerar??
GoForIt: Jag upplever också en skillnad på om jag ser materialet i det lilla orginalfönstret eller om jag väljer helbild. I ditt lilla fungerar det utan släpning, men så fort jag klickar på helbild så tappas syncen mellan bild och ljud, och det blir strax kortare släpningar.
mrfrenzy: Jag har aldrig provat X10-modulen. Såvitt jag förstå så kan man styra den dels via larmets manöverpanel, dels via husets telefoner, samt genom att ringa utifrån till sitt nummer. Det finns också inbyggda schemaläggare så man kan ställa in att den ska skicka x10-signaler vid olika tidpunkter samt termostatfunktion för att styra värme. http://alarmsbc.com/pdf/5580TCver3usr.pdf
Ingper: [citat] Inte alls skrattretande. Fråga dem istället vad priset blir om Du vill ha paketet utan bindningstid. Jag antar att Du inte frågat specifikt om det, och då fick Du ett erbjudande enligt "standard". Säkerligen kan Du få en offert utan bindning från Telia också, men det blir sannolikt ett högre pris. Marknaden är fri, och Du är fri att fråga vem Du vill och ställa vilka krav Du
BobbyEwing: Har man krav på hastighet så är i dagsläget trådlöst inte en ersättare för kablar. Även de bästa draft-n nätverken kommer inte upp i mer än runt 150 Mbps vid ideala förhållanden och i verkliga förhållanden (som när man inte sitter 1 meter från accesspunkten) så handlar det närmast om 50-60. Det skulle för min del innebära att jag inte ens skulle kunna utnyttja min externa
Canuto: Jo då, tack så mycket. Det gick att ändra språket på nerladdnings sidan. Det funkar ändå inte men det skall jag nog "knäcka". Gick i alla fall att lägga in programmet nu.
Sisu: Hej! det ingår multimediacentral? och 8st cat5e uttag som jag har förstått. Ska vi uppgradera till nåt annat (cat6) ? Kanske kan vara lönt och dra dit coax också ifall man vill ha parabol senare? tacksam för synpunkter!
pipewelder: Har delar från två snöslungor och tänkte sätta ihop dem till en fungerande maskin. Behöver en skiss/manual/rephandbok över hur en Stiga ST (660?) modell nr 826 är uppbyggd. Årsmodellen är ca 1985. Jag inser att detta verkligen är ett långskott, men det skadar inte att fråga :-)
mycke_nu: Finns det någon som har koll på vad fiberkabel och kanalisationsrör kan kosta? Vi funderar på att bygga ett områdesnät i egen regi och behöver i så fall ca 30 km av vardera.
GoForIt: Den aktuella ramen är redan inköpt. Vilket kanske inte framgår av tidigare inlägg..
Jannemstd: Hej ! Lite tips på vägen: 1. KÖP larmet, så att du äger det, finns många aktörer idag som säljer "Hyrlarm" där du ligger och betalar en månadskostnad och du knappt ger något för larmet alls, men har du tänkt att bo i några år så tjänar du på att du ÄGER larmet, då har du möjlighet att lägga den till vilket vaktbolag som helst i framtiden, annars är du knúten till en
Jannemstd: Jag har monterat R-Cobber då jag arbeter som Larmtekniker/Låssmed, och visst det är en bra produkt, men jag skulle nog kolla runt lite mer finns konkurrenter till Rco som har liknande produkter som kanske till och med är stråt vassare
jokre: Misstänkte att det låg till på det viset. Det blir billigare att slita ut gamla larmet om jag vill ha fullständig kontroll själv och köpa ett nytt som bättre passar in i en större lösning med hemstyrning, etc.
mycke_nu: Att gräva utmed allmänna vägar kostar nog en 350 kr/m. Sedan tillkommer kanalisation. Och fiber. Plus en databurk vid huvudkabeln. Plus en databurk hos dej. Plus att någon som vill vara nätoperatör åt dej och tänder upp fibern. Plus någon internetoperatör som är intresserad av att skicka bitarna till och från internet. Annars är det inget problem. Jag jobbar just nu med att få fram
snuttjulle: Man måste söka kanaler på någon satellit innan man kommer vidare i menyerna om man gjort en fabriksåterställning om jag minns rätt.
Bjurran: [citat] Vet vad du menar. Jag kan inte ens ha mitt modem där jag vill för då klipper det hela tiden, trots att allt kopplats om så ett helt annat uttag sitter som första uttag utan minsta lilla innan. En skarv och ca 7-8 m kabel är det enda som skiljer, och resulterar i såpass grova skillnader som adsl eller inte adsl. ska nog dra igång en annan tråd gällande en vidareutveckling av
aedwall: Om du bara är villig att betala vad det kostar så lovar jag att Telia drar hem fiber till dig. Men räkna med att kostnaden är allt från 10 k upp till flera hundratusen