3 480 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Analog ljudsignal i nätverkskabel?
Sida 1 av 2
Är det möjligt att ta den analoga ljudsignalen från datorns högtalarutgång och skicka den via vanlig nätverkskabel (cat6) till en förstärkare på annan plats i huset?
Alltså, tekniskt möjligt är det förstås, frågan är egentligen om man kan förvänta sig ett ljudmässigt hyfsat resultat? Jag har sökt lite på forumet men inte hittat något svar. Signalen skulle väl gå ca 10 m till mitt kopplingsskåp i garderoben, patchas vidare till rätt uttag och gå ytterligare ca 10 m i cat6-kabel.
Alltså, tekniskt möjligt är det förstås, frågan är egentligen om man kan förvänta sig ett ljudmässigt hyfsat resultat? Jag har sökt lite på forumet men inte hittat något svar. Signalen skulle väl gå ca 10 m till mitt kopplingsskåp i garderoben, patchas vidare till rätt uttag och gå ytterligare ca 10 m i cat6-kabel.
Jo, jag har en dator i arbetsrummet som jag gärna använder för att lyssna på Spotify (strömmad musiktjänst). Skulle gärna vilja kunna lyssna på den musiken nere i köket när jag är där. Nätverkskablar finns i väggarna, och en stereo har jag i köket. Kvaliteten är inte högprioriterad och köksstereon är inte någon dyr hifi-anläggning. Jag har ingen lust att flytta ned en dator till köket varje gång det ska lyssnas.
Cat6-kabeln är ju partvinnad, minskar det störningarna om jag kopplar skärm+signal till varsitt par för de två kanalerna?
Cat6-kabeln är ju partvinnad, minskar det störningarna om jag kopplar skärm+signal till varsitt par för de två kanalerna?
Det kommer att fungera, men förvänta dig inte hifimässigt ljud. Om det blir "tillräckligt bra" kan bara du själv avgöra, bara att prova.
Nätverkskabel anses faktiskt vara en ganska bra kabel för hifi, fyrflätar man den så behöver man inte oroa sig för störningar även om den saknar skärm. Fast det kräver dock att man drar ur alla ledarna.
Det är nog inga problem alls att använda den som den är. Sannolikt kommer du inte märka någon som helst skillnad mot en "dyrare" kabel.
Det är nog inga problem alls att använda den som den är. Sannolikt kommer du inte märka någon som helst skillnad mot en "dyrare" kabel.
Utimpedeansen från datorn är troligen i området 4-8 ohm, medan förstärkarens inimpedans borde ligga i storleken 10-tals kohm.
För att minska kabelns benägenhet att plocka upp störningar bör du lägga motstånd på ca 4 ohm mellan signal och jord på förstärkarens ingångar. Detta kommer också att dra ner signalnivån till hälften vilket inte skadar eftersom den säkerligen är på tok för hög även med datorns volymkontroll på min.
För att minska kabelns benägenhet att plocka upp störningar bör du lägga motstånd på ca 4 ohm mellan signal och jord på förstärkarens ingångar. Detta kommer också att dra ner signalnivån till hälften vilket inte skadar eftersom den säkerligen är på tok för hög även med datorns volymkontroll på min.
4 Ohm tror jag är lite magstarkt att lasta ner änden på den långa klena kabeln med, men 50-100 Ohm eller kanske ännu något högre är ok.mycke_nu skrev:Utimpedeansen från datorn är troligen i området 4-8 ohm, medan förstärkarens inimpedans borde ligga i storleken 10-tals kohm.
Jag har faktiskt ett centralljudsystem i huset, som går på vanlig oskärmad tvåparskabel (=teletråd). I sändande ände sitter en förstärkare (typ hörlurs-) som höjer upp nivån c:a 10 dB från linjenivå ("lågnivå"). Vid varje förstärkaringång ute i huset sitter sedan en 10dB spänningsdelare (dämpare) bestående av två motstånd på 470/220 Ohm.
Dels ger detta en bra nivå med låg matarimpedans i kabeln, dels dämpar ändmotstånden inte bara signalen utan även eventuella störningar 10 dB. Total kabellängd i huset är väl uppåt 50m.
Inga störningar. Och, nej, det är ingen "stationskvalitet" på ljudet. Jag har det t.o.m. som input till Dolby Sourround-förstärkaren på nedervåningen.....
Edit:
"Tar man signalen via line-out istället för hörlursutgången så blir signalnivån rätt direkt"
Japp, men inte impedansen. Linan skall drivas från en så lågohmig källa som möjligt för att s.a.s. "hålla hårt i den" och göra att det går åt mer störenergi för att påverka den. En linjeutgång är ofta högohmig, minst ett par kOhm. Det räcker för korta avstånd och/eller en välskärmad kabel.
Redigerat: