Det börjar bli dags att fundera på platt-tv. Vi har ett betraktningsavstånd på 3,5-4m, vilken storlek på TV tycker ni är bäst. 40,46 eller 52 tum?
 
Jag har 50" på det avståndet ungefär och skulle lätt valt 52" om jag va i er.
En bild kan aldrig bli för stor :)
 
När vi varit och tittat på olika storlekar så märker man att man på det avståndet ser lite brus/pixelering med en så stor skärn. Om man inte tittar på utsändning i HD format.

Det var dock en synpunkt, vi tar gärna emot flera.
 
Minst 50 tum på det avståndet, ska ni se HD och bättre än 1080 över 60 tum.
 
Vi har ungefär motsvarande avstånd till vår 26" tjock-TV med 4:3-bild. Filmer i brevlådeformat är lite småjobbiga att se på, men lite nyheter med väder fungerar bra.

Det hela beror på hur intresserad man är av att se på TV. I ärlighetens namn skall sägas att vi funderar på en ny TV, har gjort så länge, men det är mest därför att tanten vill ha ett WII, och det skulle nog kännas fånigt att leka med WII mot den lilla TV:n.
 
Själv har jag 50 tum på 3 meters avstånd och skulle aldrig kunna tänka mig mindre. Jag har "bara" 1080 TV men det blir perfekt bild att titta på filmer. men vill man bara ha en platt TV för att alla andra har, kan man ju köpa den som ser snyggast ut men är man intresserad av film så bör bilden vara minst 50 tum.
 
Ska man vara "petnoga" så är 30-32 grader det synfält man har utan att hela tiden börja flytta blicken. Detta är dock inget jag rekommenderar för slötittande då man blir helt inne i vad man nu ser på iom att man inte ser runt utan snarare för filmkoll.

32 grader motsvarar c:a 80 centimeter från en 32" wide ;)

Alltså förordar jag projektor plus mindre tv :D 100" tv är så dyra i nuläget.

100% seriöst, köp den tv du tycker är lagom, större ÄR INTE bättre. Köpte själv en 37" och den duger hur bra som helst det är ändå ungarna som kollar mest.

Bästa vore att kasta allt vad TV heter ut på gården och göra något vettigt istället ;)
 
:) Att kasta ut TV:n är ett bra val. Vi kör på en 14" LCD på typ 3 meters avstånd. bilden känns väldigt skarp trots att tv:n nog är 4 år gammal.
 
Strålande hjälp => släng ut TV:n det är väl därför man ställer en fråga för man vill ha svar på något helt annat.

Om man är nöjd med en 14' LCD på TV så grattis då spar man mycket pengar men jag tvivlar på att "marcusen" har ett stort lager av DVD eller Blueray filmer och knappast någon hemmabio anläggningen kopplad till den.

Den stora frågan är väl om Robert_Maria vill ha en filmupplevelse eller bara låta barnen titta på tv:n från golvet ! och ibland själva titta på nyheterna. Det blir ju helt olika TV:n. Ska rummet möbleras att passa TV:n eller ska TV:n hänga på en vägg lite snyggt men opraktiskt som i alla heminredningsprogram.
 
Barn? Vilka barn? Nej, sådana finns inte. Ja, TVn ska vara på väggen men rätt monterad. Överkant på bildytan i ögonhöjd. Med dessa villkor kommer en 52'' hamna ca 30-35 ovanför golvet, inte praktiskt.
 
Är det förresten någon som vet var jag kan hita mått (höjd/bredd) på den aktiva bildytan för 40, 46 och 52 tums lcd?
 
Är merparten av tittande på vanlig TV från t.ex. Boxer och SD-format så 40". Tittar du mycket på film och då via Blu-ray så kan du gå upp i storlekarna.
Jag är kanske lite petig men med 52" och SD-format på 3,5m blir bilden inte bra, men den blir stor och häftig så det är också vad du är ute efter om som avgör.
Att köpa en TV för framtiden är inget jag tror på då teknikutveckling går så himla fort säger en med en 3 år gammal 37" Panasonicplasma.
 
Sitter ca 3-3,5 meter ifrån, oftast halvliggande i soffan (som inte syns i bild) varför JAG anser att en tv ska upp en bit på väggen. Har 50 tum på min.
 
  • DSC_0033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi flyttade in i huset hade vi betänktligheter angående storleken på TV och avståndet till den... Vi har idag en 47" LCD och sitter på ca 3m avstånd och det går alldeles utmärkt. Skulle idag aldrig köpa någon mindre TV, nu kan ju 4 barn stå brevid varandra och spela Eye toy 3 och se sig själv på TV.
Däremot skulle vi inte kunna ha en plastmatv för alla reflexer. Kan berätta att vi importerade vår TV från tyskland och tjänade då minst 20 000kr för två år sedan...Nu är ju TV apparaterna mycket billigare, men jag tror fortfarande att man kan tjäna en slant och beställa från tyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.