2 558 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Musik i badrum, hur fixar jag styrningen?
Jag ska snart flytta in i ett nytt hus, nytt för mig men inte nybyggt. I källaren finns ett ganska nybyggt badrum med bubbelbad och det enda jag tycker saknas i det är högtalare.
Jag vill inte sätta upp nån stereoanläggning i badrummet, det får räcka med en eller två högtalare som kopplas till en förstärkare på övervåningen, förstärkaren kopplar jag sedan till en HTPC som får spela musiken.
Men hur kan man fixa så jag kan styra datorn från badrummet?
Jag vill ha en enkel lösning, det räcker bra med en fjärrkontroll så jag kan starta/stoppa, höja eller sänka volymen och byta låt i spellistan.
Jag vill inte sätta upp nån stereoanläggning i badrummet, det får räcka med en eller två högtalare som kopplas till en förstärkare på övervåningen, förstärkaren kopplar jag sedan till en HTPC som får spela musiken.
Men hur kan man fixa så jag kan styra datorn från badrummet?
Jag vill ha en enkel lösning, det räcker bra med en fjärrkontroll så jag kan starta/stoppa, höja eller sänka volymen och byta låt i spellistan.
Är lite osäker på hur du kör din htpc-lösning, men använder du några usb-enheter för att styra den idag som du kan hantera bra utan att se skärmen? Isf är det ju värt att veta att USB kan skarvas upp till 25 m tror jag det var om man bara använder kabel med inbyggd förstärkare... Ett tangentbord med usb är ju inte så dyrt... Dock innebär detta kabeldragning, så du får vara observant på badrummets tätskikt om du behöver gå igenom eller klamra, men ska du ändå dra in en högtalarkabel är du nog införstådd i det.
En parentes bara om du vill fundera i andra banor. Det finns många nätverksspelare för webbradio och streamad musik att välja mellan om det är av intresse annars...
En parentes bara om du vill fundera i andra banor. Det finns många nätverksspelare för webbradio och streamad musik att välja mellan om det är av intresse annars...
Jag ska ansluta högtalarna med en svag FM-sändare som sänder till en vanlig radio i badrummet, så det blir ingen kabeldragning genom väggarna. Badrummet ligger rakt under vardagsrummet så jag hoppas att den klarar att sända den sträckan utan någon modifikation.
Jag har tänkt på nätverksspelare, men då dom inte klarar att spela upp från Spotify så går dom helt bort för mig idag. Jag vill också undvika att plocka in en massa elektronik i badrummet, jag tror inte att det är bra för prylarna.
En extender bör räcka, om FM-sändaren (som klarar att sända upp till 10 meter) klarar avståndet så bör även en extender klara det.
Jag har tänkt på nätverksspelare, men då dom inte klarar att spela upp från Spotify så går dom helt bort för mig idag. Jag vill också undvika att plocka in en massa elektronik i badrummet, jag tror inte att det är bra för prylarna.
En extender bör räcka, om FM-sändaren (som klarar att sända upp till 10 meter) klarar avståndet så bör även en extender klara det.
Risken är stor att det blir lika för mig men då får man börja pilla lite med elektroniken i sändaren. Det går att bygga in en antennutgång i alla små sändare och på sätt få en bättre antenn.GoForIt skrev:
Klicka här för att svara