1 069 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Uppgradera HDD i Viasat+ Boxen?
Jaha, nu har hustrun nära nog fyllt hårddisken med omistliga avsnitt av Oprah och Dr. Phil. Det lilla som är kvar ungarna ockuperat. Att spela in Sopranos kan man alltså bara glömma..
Har någon försökt sig på att uppgradera hårddisken i en Viasat+ Box? Med rejäl tur kanske man kan trycka i en ny standarddisk och bota om??
Alternativt kopiera programvaran från den existerande disken till en ny?
Någon som har lite insikter?
Har någon försökt sig på att uppgradera hårddisken i en Viasat+ Box? Med rejäl tur kanske man kan trycka i en ny standarddisk och bota om??
Alternativt kopiera programvaran från den existerande disken till en ny?
Någon som har lite insikter?
Har ingen erfarenhet av just dem, men är det en vanlig standarddisk kan du ju enkelt plugga in den via en usb-adapter till vilken dator som helst och kopiera till en annan disk. Så länge du inte försöker modifiera datan på disken på något sätt så kan du ju sätta tillbaka den sen.
Hur är det med garantin på en sån här? De räknas ju inte som en vanlig dator, så det är inte säkert att du har någon garanti kvar om du öppnar den.
Hur är det med garantin på en sån här? De räknas ju inte som en vanlig dator, så det är inte säkert att du har någon garanti kvar om du öppnar den.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Använd Norton Ghost, eller nåt annat kloningsprogram, så kan du kopiera innehållet på disken till en annan. Windows behöver ju inte klara filsystemet eftersom du ändå inte ska läsa filerna.
Mest troligt är det bara data på disken. Systemet ligger nog i separat flashdisk.
Mest troligt är det bara data på disken. Systemet ligger nog i separat flashdisk.
Problemet är nog snarare att bara kloning av existerande disk inte ökar lagringsutrymmet då disken inte initieras som en större. Egentligen bara en gissning men jag anar att filsystemet inte är så avancerat att det kan expanderas på detta vis.
Men öppna boxen och kolla vad det sitter för disk i!
Men öppna boxen och kolla vad det sitter för disk i!
Jo, skruvmejseln åker fram snart - ska bara invänta ett tillfälle när jag är ensam hemma - annars blir det ett ramaskri!
it-snubbens förmodan att systemet ligger i flash låter rimlig ur produktionssynpunkt, troligen vill man bara trycka i vanliga OEM-standarddiskar utan att bråka med kopiering av diskbilder.
Sedan blir ju nästa fråga hur man för över de gamla inspelningarna till den nya disken..
it-snubbens förmodan att systemet ligger i flash låter rimlig ur produktionssynpunkt, troligen vill man bara trycka i vanliga OEM-standarddiskar utan att bråka med kopiering av diskbilder.
Sedan blir ju nästa fråga hur man för över de gamla inspelningarna till den nya disken..
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Ghost klarar av att partionera måldisken till valfri storlek innan kloning sker. Skulle dock tro att det nog kräver ett filsystem som den känner igen. Vet inte hur det blir om man kör med ren sektor-kopiering.pefo skrev:
Antagligen vanlig IDE. Billigast i produktion av boxar och lätt att använda programeringsmässigt. Nu vet jag inte vad boxer använder för OS men jag skulle tro att stöd för eventuell slave inte är inbyggt. Kanske i OS men även applikationerna måste programmeras för att montera och hantera en till disk.Bjurran skrev:
Funderade på samma. Kikade in genom springorna och det ser ut som en vanlig Seagate 5.25". Kunde man gå från 160 GByte till 1 TB vore det onekligen intressant. Bara dom inte har hårdkodat diskstorleken i programvaran..
Firmwarens filsystem måste klara av diskstorleken också. Historiskt har det funnit många begränsningar i olika boxars firmware. Den som prövar får se!Bjurran skrev:
Mer research:
Tydligen kör boxen Open TV Core middleware. Får se om jag får tid att titta på SDKn. Och om jag fattar något..
http://www.opentv.com/support/dev_tools.htm
Tydligen kör boxen Open TV Core middleware. Får se om jag får tid att titta på SDKn. Och om jag fattar något..
http://www.opentv.com/support/dev_tools.htm
Det var väl just det. OpenTV är väl inte direkt kända för att använda öppna filsystemformat.it-snubben skrev:
Klicka här för att svara