Jaha, nu har hustrun nära nog fyllt hårddisken med omistliga avsnitt av Oprah och Dr. Phil. Det lilla som är kvar ungarna ockuperat. Att spela in Sopranos kan man alltså bara glömma..

Har någon försökt sig på att uppgradera hårddisken i en Viasat+ Box? Med rejäl tur kanske man kan trycka i en ny standarddisk och bota om??

Alternativt kopiera programvaran från den existerande disken till en ny?

Någon som har lite insikter?
 
Har ingen erfarenhet av just dem, men är det en vanlig standarddisk kan du ju enkelt plugga in den via en usb-adapter till vilken dator som helst och kopiera till en annan disk. Så länge du inte försöker modifiera datan på disken på något sätt så kan du ju sätta tillbaka den sen.
Hur är det med garantin på en sån här? De räknas ju inte som en vanlig dator, så det är inte säkert att du har någon garanti kvar om du öppnar den.
 
Låter som en bra angreppspunkt, sedan vet man ju inte vad det är för filsystem och om disken går att läsa på en PC, men det är klart värt ett försök. Garantin har nog gått ut redan.
 
Använd Norton Ghost, eller nåt annat kloningsprogram, så kan du kopiera innehållet på disken till en annan. Windows behöver ju inte klara filsystemet eftersom du ändå inte ska läsa filerna.

Mest troligt är det bara data på disken. Systemet ligger nog i separat flashdisk.
 
Problemet är nog snarare att bara kloning av existerande disk inte ökar lagringsutrymmet då disken inte initieras som en större. Egentligen bara en gissning men jag anar att filsystemet inte är så avancerat att det kan expanderas på detta vis.

Men öppna boxen och kolla vad det sitter för disk i!
 
Jo, skruvmejseln åker fram snart - ska bara invänta ett tillfälle när jag är ensam hemma - annars blir det ett ramaskri!:D

it-snubbens förmodan att systemet ligger i flash låter rimlig ur produktionssynpunkt, troligen vill man bara trycka i vanliga OEM-standarddiskar utan att bråka med kopiering av diskbilder.

Sedan blir ju nästa fråga hur man för över de gamla inspelningarna till den nya disken..
 
Kan inte sluta fundera på detta. Om det visar sig vara en vanlig IDE-disk som sitter där är det ju onekligen intressant att se om den kan läsa från både master och slave. 2 st 500 GB diskar ger ju lite speltid :)
 
pefo skrev:
Problemet är nog snarare att bara kloning av existerande disk inte ökar lagringsutrymmet då disken inte initieras som en större. Egentligen bara en gissning men jag anar att filsystemet inte är så avancerat att det kan expanderas på detta vis.
Ghost klarar av att partionera måldisken till valfri storlek innan kloning sker. Skulle dock tro att det nog kräver ett filsystem som den känner igen. Vet inte hur det blir om man kör med ren sektor-kopiering.

Bjurran skrev:
Kan inte sluta fundera på detta. Om det visar sig vara en vanlig IDE-disk som sitter där är det ju onekligen intressant att se om den kan läsa från både master och slave. 2 st 500 GB diskar ger ju lite speltid :)
Antagligen vanlig IDE. Billigast i produktion av boxar och lätt att använda programeringsmässigt. Nu vet jag inte vad boxer använder för OS men jag skulle tro att stöd för eventuell slave inte är inbyggt. Kanske i OS men även applikationerna måste programmeras för att montera och hantera en till disk.
 
Funderade på samma. Kikade in genom springorna och det ser ut som en vanlig Seagate 5.25". Kunde man gå från 160 GByte till 1 TB vore det onekligen intressant. Bara dom inte har hårdkodat diskstorleken i programvaran..
 
Bjurran skrev:
Kan inte sluta fundera på detta. Om det visar sig vara en vanlig IDE-disk som sitter där är det ju onekligen intressant att se om den kan läsa från både master och slave. 2 st 500 GB diskar ger ju lite speltid :)
Firmwarens filsystem måste klara av diskstorleken också. Historiskt har det funnit många begränsningar i olika boxars firmware. Den som prövar får se! ;)
 
it-snubben skrev:
Ghost klarar av att partionera måldisken till valfri storlek innan kloning sker. Skulle dock tro att det nog kräver ett filsystem som den känner igen. Vet inte hur det blir om man kör med ren sektor-kopiering.
Det var väl just det. OpenTV är väl inte direkt kända för att använda öppna filsystemformat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.