2 672 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
trafo till bilförstärkare?
nikkke, det är definitivt bättre att använda ett nätagg än en batteriladdare, men kom ihåg att slutstegen är gjorda för att jobba optimalt vid ca 14 volt (när generatorn går) och nätagget kommer bara att lämna 12 V. Det fungerar, inget tvivel om saken, men du kommer inte att få ut det sista lilla ur stegen. Sen är det ju precis som med allt att sänker du spänningen och försöker få ut samma effekt ändå så drar du ju upp strömmen istället vilket vi ljudbyggare tyvärr fått erfara ibland... Men vi talar ju inte om att bygga en testanläggning för billjudsbyggen så det kommer att fungera. Läser du noga på agget så står det oftast hur många A du kan belasta den med på +12V sidan...
Viktigt att komma ihåg här är att elektronik mår inte bra av att halshuggas. Att bara bryta strömmen här är inte det mest optimala sätter att stänga av det, utan isf rekomenderas snarare att du sätter en vanlig enkelpolig brytare mellan B+ och RMT så att du kan låta steget stängas av innan du stänger strömmen till nätagget. Likaså att du kan starta agget en liten stund innan du slår igång steget.
Viktigt att komma ihåg här är att elektronik mår inte bra av att halshuggas. Att bara bryta strömmen här är inte det mest optimala sätter att stänga av det, utan isf rekomenderas snarare att du sätter en vanlig enkelpolig brytare mellan B+ och RMT så att du kan låta steget stängas av innan du stänger strömmen till nätagget. Likaså att du kan starta agget en liten stund innan du slår igång steget.
Ceteks 25A laddare funkar fint också. Eller någon av deras mindre. Men då kostar det en slant igen.
Det funkar skitbra med ett gammalt nätagg! jag har en bilstereo i mitt garage som drivs på det sättet! det har funkat i 2 år utan problem. Det funkar till och med utan fläkten. Det är bara bygla den gröna kablen till en svart så startar aggrigatet. Man måste oxo koppla in stereon innan du startar aggrigatet. Annars kan det gå sönder. Det tycks funka bra även med bara standby strömmen (för mig i vart fall). Jag tycker att nätagg från pc är det överlägset bästa sättet eftersom att man ofta får problem med brum om man använder batteriladdare fast att man har en avstörnings konding.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden