... få till en lösning med TV till flera rum, modell Comhem eller liknande. Tänker mig att få signalerna (både DVB-T och SAT) direkt till TVn utan att ha nån box. Mottagarna skulle i stället sitta centralt, skicka signalerna som UHF, VHF S, alt C. Då skulle man söka in kanalerna direkt i TVn.

Med nuvarande utrustning faller det på mottagarna, satellitmottagaren t.ex hanterar bara en kanal i taget. Med ett quad-huvud går det att ta emot upp till fyra, men då krävs förstås lika många mottagare, eller hur?

Boxer kan väl klara flera? Åtminstone finns det mottagare som spelar in en kanal samtidigt som man tittar på en annan.

Men att få till en lösning som klarar ALLT genom EN koax, det är omöjligt i min tankevärld. Kanske inte tekniskt eftersom kabelteve fungerar så, men ekonomiskt kan det väl knappast gå att lösa för medelsvensson???

Om jag har rätt så har en närstående i bekantskapskretsen fel, men jag vill gärna kunna bevisa det. Eller åtminstone visa att det inte är ekonomiskt genomförbart.

Kjell G

det finns på Calohlson en produkt som gör att du kan lägga in det du skickar in via SCART till ditt hus kabelnät på valfri kanal. hittar den inte nu men har för mig att den kostar ca 300kr.

om du tar 5 sådana efter varandra - och till var och en kopplar en BOXER box som du ställer in på kanal 1 , nästa på kanal 2 etc då borde man få det du efterfrågar - ett eget kabelnät.

Men det kanske finns några andra problem med mitt resonemang?

P
Saken är att en satellitmottagare måste vara kopplad till en och endast ett huvud. Detta pga att mottagaren styr huvudets polarisation dvs mottagaren sänder signaler TILL huvudet.
Dessa x-tra kort som det säljs till abonemang innebär därmed att du måste ha flera mottagare + parabolhuvuden. Ett sådant quadhuvud som du nämner måste därmed vara kopplad till varsin mottagare via varsin kabel.

Det man gör som "kabeltv-leverantör" är att ha ett antal paraboler med X-antal huvuden + mottagare som tar emot en polarisation och överför satellit kanaler till bestämda UHF/VHF/S kanal. Dessa mottagare är inte "gratis".
Vanliga "viasat" mottagare brukar inte vara programerbara vilken kanal dom sänder på så skulle du sätta ihop flera mottagare på samma HF kabel så skulle dom nog störa varandra. Dom är gjorda för att ta emot EN kanal isänder och när du ändrar via fjärrkontrollen så kan det hända att du ändrar polarisationen på huvudet...

Allt går att fixa men till en kostnad som är ganska orimlig för en "dödlig".

Det JanneSjo talar om antar jag är en RF-modulator. Det finns en uppsjö av dessa som riktar sig för konsumentbruk, och jag har testat ett antal själv, varvid jag kan dela med mig av lite erfarenheter. (jag använder det bl.a. för att distribuera musik+visualiser alt. video från datorn till samtliga rum)

De flesta av dessa skickar enbart ett mono-ljud, vilket inte är så roligt när de flesta idag har stereoljud i sin tv.
De brukar inte producera mycket värme själva, men har ofta problem om de blir för varma.
Det är inte alltid den valda frekvensen filtreras, utan ibland kan störningar uppstå beroende på vad som finns på frekvensen tidigare. Classes 38-1207 har haft problem med detta, vet ej om de åtgärdat det.
Om man ska koppla den paralellt med en tv där scart-signalen ska plockas upp måste man ofta göra en specialhistoria där man splittar signalen, då det inte finns någon vidarematning. Detta ger signalförluster och bilden blir inte lika bra.
Sen är man ju tillbaka till det med att man aldrig kan få allt. Kjell har en som ger stereoljud och kristallklar bild, men då har den istället en vrickad funktion som gör att den försöker normalisera ljudet, vilket gör att varje gång något kraftigt ljud hörs (bastrumma, explosion etc) så sänker den allt ljud. Skitirriterande. Så var det inte i de första modellerna av dem utan kom till senare. (Hade en som dog tidigare)
Hittar nån av er en som har kristallklar bild och stereoljud, men ändå inom vettig prisklass så säg till.

Hänger på med en följdråga här..

Har någon kolla på om det finns små vettiga FM-sändare med exvis USB anslutning till dator. Skulle vilja stream musik till radiomottagare utomhus. Vi har absolut helkass FM-mottagning och det blir mest brus i Peltorlurarna.

(Ska köra nog lite diskret eftersom vi har fri sikt till en av FRAs lyssningsstationer :D)

Visst finns det. Lösningen heter "Multibox", och omvandlar tre (eller sex, om man kaskadkopplar två) okodade digitala markkanaler till analoga med Nicam-stereo. Kan sättas uppe på vinden, nära antennen. http://www.emco.nu/shop/tv_mark.html.

Men det är ingen direkt billig lösning. Kan man stå ut med monoljud så är en billigare lösning ett par tre vanliga markmottagare med RF-modulator, som gör i princip samma jobb.

Ytterligare ett alternativ är att tidigarelägga bytet av TV, och så köpa en med inbyggd digital markmottagare. För att köra satellit istället krävs i princip alltid yttre box, eftersom inga TV-apparater finns med inbyggd DVB-S. Varje satellitmottagare måste också (som redan nämnts) ha sin egen anslutning upp till ett LNB eller multiplexcentral, samt ett programkort per mottagare även för de "vanliga" kanalerna.

Enkelt ? Nej, varför skall det vara det.....?

TheStills skrev:
Saken är att en satellitmottagare måste vara kopplad till en och endast ett huvud. Detta pga att mottagaren styr huvudets polarisation dvs mottagaren sänder signaler TILL huvudet.
Dessa x-tra kort som det säljs till abonemang innebär därmed att du måste ha flera mottagare + parabolhuvuden. Ett sådant quadhuvud som du nämner måste därmed vara kopplad till varsin mottagare via varsin kabel.

Det man gör som "kabeltv-leverantör" är att ha ett antal paraboler med X-antal huvuden + mottagare som tar emot en polarisation och överför satellit kanaler till bestämda UHF/VHF/S kanal. Dessa mottagare är inte "gratis".
Vanliga "viasat" mottagare brukar inte vara programerbara vilken kanal dom sänder på så skulle du sätta ihop flera mottagare på samma HF kabel så skulle dom nog störa varandra. Dom är gjorda för att ta emot EN kanal isänder och när du ändrar via fjärrkontrollen så kan det hända att du ändrar polarisationen på huvudet...

Allt går att fixa men till en kostnad som är ganska orimlig för en "dödlig".
OK, då kan jag betrakta frågan som avgjord. Eftersom grundfrågan gällde en "kabeltv-leverantör" och en sådan medför orimliga kostnader, även om tekniken finns, så jag behöver inte ångra att jag inte beställde det till husbygget.

Idag har jag en lösning där jag kan se Boxer och sat i ett gemensamt uttag. Satelliten kommer via två kablar från parabolen, boxer från antenn på vinden och detta fördelas sedan vid elskåpet ut till allrum öv och vard.rum bv. Övriga rum kan kopplas till Telias bredbandstv via nätverket. Till Boxer finns två kort, satellit ett (får flytta med det om det behövs) och Telia ger gratiskanaler (fast de har förstås kortavgift också). Ganska dyr lösning men hittills har vi haft ZERO konflikter när det gäller vem som ska se vad och var :)

Telias bredbandstv är klart intressant i framtiden men tyvärr så är inte mottagningen friktionsfri. Ibland fryser bilden och man måste starta om eller byta kanal, ibland saknas info (lådan tror det är januari -08). Satellit är klart bäst när det gäller mottagning och kanske också utbudet.

Kjell G

Kjell_G skrev:
Telias bredbandstv är klart intressant i framtiden men tyvärr så är inte mottagningen friktionsfri. Ibland fryser bilden och man måste starta om eller byta kanal, ibland saknas info (lådan tror det är januari -08).
Telias bredbandstv är väl det sämsta alternativet om man vill kunna titta på
flera TV-apparater samtidigt? Man kan väl bara se ett program i taget?

/Hasse

Det finns supersmarta lösningar där du tar in tv-signalen i en pc kodar av och strömmar ut i resten av huset, MediaPortal, LinuxMCE, WindowsMCE är tre bra sökord för den som vill fördjupa sig...

Är i tänka-stadiet på en sådan lösning där all media (ink tv) samlas i en punkt och sedan kan man från valfri enhet i huset komma åt alla olika media genom ett gränssnitt. som ser exakt likadant ut i alla rum.

Har du en bra internetkoppling kan jag rekomendera att kolla om det går att köra öppen IPTV (om din leverantör har det), då kan man ha många boxar man vill, med någon 20:a extra per månad/box (är vad som gäller här i Sumpan), och ingen jäkla kortavgift.

Måste bara också säga nåt i denna diskussion :)
Tyvärr är det väldigt svårt att få till en bra bild då man ska "tillbaka" ut på en koax med analog tv-kanal. Flertalet av markboxar och satellitboxar har inbyggd RF-modulator som man har möjlighet att ställa till en kanal i UHF-bandet. Men vettigaste förklaring till varför modulatorn finns där är för att likväl kunna ge de som faktiskt inte har en tv med scartingång. Då kan dom likväl få in sin satellitmottagare på sin gamla tv. Dessvärre tror jag inte att det är så många som i dagsläget sitter med så pass gamla tv-apparater. Men dessa RF-modulatorer ger ut en lämplig signalnivå så att det ska passa tv-apparaten.

Nästa problem är att det finns RF-modulator och sk grannkanaldugliga RF-modulatorer. Bara för att en RF-m sänder ut en kanal på t.ex. E27 så är det inte enbart på just denna kanal. Bandbredden på en kanal är ca 8 Mhz och i vissa fall med dåliga RF-m så klampar den över med bandbredd även på nästa kanal. Har man dåliga RF-m och man lägger kanalerna på E27, E28, E29 så blir det automatiskt att dessa klampar in i varandra med information. Då blir det lustiga ljud och bild fenomen. Hur stor bandbredd en specifik kanal tar går också hand i hand vad det är för typ av information som skickas i kanalen. Monoljud? Stereoljud? Nicamljud.
Grannkanaldugliga RF-modulatorer ska ju med tanke på namnet kunna läggas efter varandra men tittar man då det gäller kanalplanering i t.ex. ett kabel-tv nät så läggs i många fall kanalerna på varannan kanalplats.
Samtidigt placerar man även kanalerna först och främst i VHF-bandet samt på S-kanalerna. Så visst, finns det många kanaler så byggs det vidare in på UHF-bandet.

Men en enkel grundregel då det gäller kanaler och frekvenser är:
Lägre frekvenser = Mindre förlust av signal och bildkvalitet.
Högre frekvenser= Mer förluster av signal och bildkvalitet.

Men ska man likväl bygga eget "kabel-tv nät" hemma så anser jag att man ska satsa på VHF-modulatorer istället för UHF-modulatorer.

Joppz, det blev litegrann det. Förhoppningsvis något lärorikt och något Okej, på det viset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.