1 144 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
SIP-router till telenät
Har en liten fundering. Vi har telefonjack enligt standard i huset, dvs minst ett i varje rum. Dessa sattes in innan vi bestämde att skita i Telia när vi fick veta att vi kunde få stadsnät. Idag kör vi då IP-tele. Den SIP-router jag har idag är väldigt simpel, man pluggar den helt enkelt i nätverket och sätter en kabel till telefonen i andra änden.
Dock innebär denna lösning att man behöver en sådan box till varje telefon, samt måste utnyttja ett ethernet-uttag för att koppla in den, något som känns lite onödigt då den ändå kostar 600 och jag inte har hur många uttag som helst. Min stilla undran är således om jag inte istället skulle kunna koppla utgången från SIP-routern in till husets telenät? Jag kan inte riktigt se varför det inte skulle funka, men det kanske någon annan gör?
Dock innebär denna lösning att man behöver en sådan box till varje telefon, samt måste utnyttja ett ethernet-uttag för att koppla in den, något som känns lite onödigt då den ändå kostar 600 och jag inte har hur många uttag som helst. Min stilla undran är således om jag inte istället skulle kunna koppla utgången från SIP-routern in till husets telenät? Jag kan inte riktigt se varför det inte skulle funka, men det kanske någon annan gör?
Låter som den lösning jag har från Comhem.
Från kabeltv-modemet går en sladd till första teljacket där man pluggar in den medföljande adaptern. Sedan kan man använda telenätet i lägenheten som vanligt.
Från kabeltv-modemet går en sladd till första teljacket där man pluggar in den medföljande adaptern. Sedan kan man använda telenätet i lägenheten som vanligt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Jodå det fungerar utmärkt. Jag gör själv så. Iofs bara för att koppla min ATA i källaren till basstationerna för de trådlösa basstationerna (plus någon enstaka fast telefon). Nu använder jag iofs inte det gamla "telenätet" i huset, det har jag ryckt ut, utan använder ethernetjacken för det (en sk "RJ11" alltså telefonminiplugg passar rakt av i ett ethernetjack). Om du läser mats_o:s nätverksskola samt uppföljningstråden så får du all info du behöver om hur man kopplar om du vill gå den vägen.BobbyEwing skrev:Dock innebär denna lösning att man behöver en sådan box till varje telefon, samt måste utnyttja ett ethernet-uttag för att koppla in den, något som känns lite onödigt då den ändå kostar 600 och jag inte har hur många uttag som helst. Min stilla undran är således om jag inte istället skulle kunna koppla utgången från SIP-routern in till husets telenät? Jag kan inte riktigt se varför det inte skulle funka, men det kanske någon annan gör?
Klicka här för att svara