Hej!
Jag håller på att renovera en villa och har nu kommit så långt att jag skall dra antenkablar i väggar & under golv & så vidare för att slippa se kablen....
OCh jag är inte så hemma på det här med antenkabel.

Så här är läget...
... Parabolen har 2 huvuden och sitter på gaveln på sovrum 2 på ovanvåningen.
... Jag har tänkt mig att ha TV i Båda sovrummen på ovanvåningen, I allrummen (som skall bli ett stort!) samt i det tillbyggda köket som ej är påbörjat än. Alltså 4 uttag totalt.
...Jag har dragit "elrör" där kabeln skall löpa inuti & satt "dosor" i väggarna i båda sovrummen och har även förberett för förgreningar där jag kan komma ner med kabel till nedanvåningen på lämpligt sätt.

Nu till frågorna...
* Skall jag använda någon speciell kabelsort? Tips på bra fabrikat?!?!?
* Vart skall jag "dela"/ "förgrena" signalen någonstans.
* Finns det någon generell regel för hur många "delningar" man kan göra??
* Någon som har några bra/snygga antennkontakter till uttagen i rummen?!?!?
* Övriga tips och råd mottages gärna!!!

Tack så länge!

• post-104329-1227790285.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
joakim_ni skrev:
* Vart skall jag "dela"/ "förgrena" signalen någonstans.
* Finns det någon generell regel för hur många "delningar" man kan göra??
Du kan inte "dela" eller "förgrena" en satellitkabel, som man kan med en vanlig (markbunden) antennkabel.

/Hasse

b_hasse: Jag satt en fögrenare på min antennkabel från parabolen, så jag har en box i vardagsrummet och en i sovrummet. Kan det bero på att man har starksignal från början eller?

Svaret är nej. Du kan inte dela en antennkabel från en parabol. För att det skall fungera i samtliga rum kräver det att du har flera utgångar på dina LNB typ twin eller quattro.

Du kan visserligen dela kabeln men då kan du bara se på samma frekvens (kanal) i samliga rum. För att kunna se olika kanaler krävs som sagt ett annat LNB.

Att dela kabeln har inget med hur stark eller svag signalen är.

Nimajneb skrev:
börja här och läs

[länk]
Det är ju ingen nybörjar tråd direkt :)

joakim_ni skrev:
Det är ju ingen nybörjar tråd direkt :)
Istället för att få fragmenterade svar lite här o där så har du allt du behöver veta i den tråden. Om du lägger en halvtimme på att förstå så kommer du nog spara 100-tals timmar i att rätt till en ev felinstallation inkl kabeldragning.
Verkar tex som om du redan har dragit för få rör..........

Jag förstår inte alla förkortningar och så i den tråden men jag skall googla när jag har lite tid över....
Tack för hjälpen så långt.
Ang. rören så är det vind så det är inga problem att dra fler där!

lägg gärna ett inlägg i just den tråden och be om förklaring av förkortningarna :). Ger mig tusan på att du kommer att få riktigt bra och underbyggda förklaringar den vägen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.