B
Byggaren Bengt: [citat]
4 svar · 1,6k läst
·
Martin Liljedahl
Martin Liljedahl: Sådär blev det runt alla våra ventiler när vi fick för oss att stänga av ventilationen. Då började rören fuktas och fukten kröp ut på takskivan, men när vi satte igång fläkten igen så torkade taket upp, men missfärgningen va kvar och i vissa fall hade takfärgen släppt. //Martin
7 svar · 1,4k läst
·
D
Derbyboy: Nej den där kan inte vara ok, sådär ser inte mitt papptak ut.
2 svar · 841 läst
·
L
Anonymiserad 618974: [citat] Enhetsomvandlingen är korrekt. Två balkar bredvid varandra är två dubbelt så styvt som en balk. Bygger du på höjden är förhållandet exponentiellt (men ställ inte två balkar på varandra, de kan inte ta skjuv emellan dem). Titta även noga på förhållandet mellan nedböjning och balkens längd: L^3. Dvs ställer du pelarna tex 50 cm in från varje håll har du vunnit mycket.
7 svar · 1,2k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: Är inte plåtis, men... vad är tanken ska täta vid nockplankan där nockpannan tar slut? Eller menar han att det är "färdigt" sådär? För i såna fall ser det där helt förjävligt ut och är inte godkänt nånstans eftersom det då är helt fritt för regn att blåsa och skvätta in och snö och löv/skräp kommer att blåsa in. Men kanske är det tänkt att nockbandet ska skjut ut där
1 svar · 1,0k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Lufspalten skall ju i normalfallet mynna ut i takfoten. Kanske kan du borra några ventilationshål ? Glöm inte insektsnär dock så inte getingar mm flyttar in
1 svar · 717 läst
·
Z
zbynio: I första hand skulle jag kolla monteringsanvisningar. Om det är något speciellt i ditt fall som inte finns där, då kan man försöka komma på nya grejer. Är det diff tak? https://vison.se/wp-content/uploads/Montering_DiffTak2.pdf
2 svar · 611 läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Det är ganska lätt att tänka sig att det skulle vara bättre, Trema 5 är matakis bästa tätskiktsmatta för inbyggda tätskikt men detta räknas inte som inbyggt 😉 Här är vad mataki tycker och jag är ganska säker på att nämda konkurrenterna håller med. https://mataki.se/teknik/yttertak/tratrall
12 svar · 1,4k läst
Dino3110
Dino3110: [citat] Hej! Tänkte fråga om det löste sig? Har samma problem att det är blött bara under fotplåten. Mvh
29 svar · 4,5k läst
·
S
Småbrukaren: Om det tillverkaren säger att den är målad två gånger så är den väl det. Varför skulle den inte vara det? Vi har Tegelröd Benderit och den ger ett mattare intryck vilket jag gillar bättre. Är inte så orolig för på växt. Tänker att taket ändå tvättas regelbundet. Fler svar här: https://www.byggahus.se/forum/threads/benders-candors-vs-vanlig-ytbehandlad-panna.245385/
3 svar · 973 läst
Manganbangan
Manganbangan: De är kända i branschen för att skrämma och lura kunder. De använder ibland bilder från tidigare hus och visar dem för nya husägare som aktuell bild. Man behöver sällan sanera en vind. Viktigare är att få till frånluft i huset. Kanske en mekanisk frånluft (undviker att använda namnet PAX) en per våning på toalett/badrum/klädkammare.
2 svar · 4,5k läst
P
Påhitt: Vad bra! Tack!
2 svar · 2,3k läst
·
ullet
ullet: [citat] Avstick eller stos brukar dom ofta kallas.
3 svar · 1,3k läst
·
H
Hampa2k: [citat] Helt riktigt att murstocken inte längre används, så därav har ju förutsättningarna tilltänkta för ursprungskonstruktionen redan förändrats. Den mesta av påväxten har varit längst ner vid takfoten så antar att mycket av fukten kommer utifrån. Mina mätningar styrker det oxå genom att fuktigheten höjs klart när det är hög luftfuktighet utomhus. Verkar dock även ha för
3 svar · 1,4k läst
·
O
O: [citat] Ja det funkar. Kör på! Det finns massor av hus som inte är symmetriska.
1 svar · 707 läst
C
cpalm: [citat] BBR ställer vissa krav på skydd mot fallande is och snö vid entréer vid "särskild risk" för personskada (BBR 8:2434). En installation kan rimligtvis inte anses vara fackmässig om den avviker från dessa. Men att notera är samtidigt att de allmänna råden sätter en rätt hög tröskel för vad som är "särskild risk": [bild] Frågan är till att börja med om fasadhöjden är >
8 svar · 1,1k läst
·
T
tyomka: Har ni musproblem? Råttgift?
2 svar · 510 läst
·
A
Arne 1808: [citat] P på på på
154 svar · 81,5k läst
·
R
raket: [citat] kom på att jag ska ringa själv på måndag och kolla vad som gäller här.
49 svar · 10,2k läst
·
E
Elfvenfrost: Jag håller på att fixa taket ovanför vår balkong. Balkongen är "inbyggd" så att taket över huset även går över balkongen. Ingen isolering över balkongen. Det blir som en väldigt lång takfot skulle man kunna säga. Tidigare satt det vindpapp och brädor med springor mellan. Jag skulle gärna sätta ett tätt tak. Den "vanliga" takfoten finns kvar utanför taket över balkongen. Så
0 svar · 509 läst
·
BirgitS
BirgitS: Allt som är löst måste bort och om det är limfärg så måste all färg bort. Sen får du spackla över hela ytan. Eller regla ner taket, men även då bör ju allt som är löst bort först så att det inte faller ner bitar. Det kan ju vara lämpligt att få upp toapapper mot betongen under några dagar för att vara säker på att det inte kommer fukt från grannen ovanför. Kanske går att
12 svar · 1,5k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Flytta fästet en rad och lägg tätmassa i hålen
1 svar · 931 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Enligt min erfarnehet blir det aldrig helt tätt med olika guckor...men om det bara ska hålla ut det värsta så kanske det funkar ett tag iaf...
3 svar · 957 läst
·
S
sturnus: 13 sheets will give 11.775 not 11.7. You should add a few centimeters for extra space so as not to have to cut the last slabs along their length.
5 svar · 650 läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Tänk bara på att du måste ha max 30% av isoleringen på den varma sidan och då räknas allt från innertak tills du når ångbromsen. Det innebär att om det finns 15 cm på den varma sidan så måste det finnas minst 35 på den kalla sidan.
7 svar · 1,6k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Nej det har jag inte. Sånt här är nästan svårare desto mer man tänker på det och börjar man bara testa och klura lite på plats är det lättare att lösa det bara man accepterar att man måste skära någonstans.
11 svar · 9,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Det är ju en oljeprodukt men det går att lösa upp med olika saker, många bilvårdsprodukter är ju specifikt framtagna för att lösa upp just bitumen(asfalt). Lacknafta är väl det som normalt används som lösningsmedel i flytande asfaltprodukter. Kommer inte ihåg vad det heter men det påstås ju vara godkänt för papptak och minns jag inte fel står det också att det är okej
5 svar · 5,2k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: Flytta brandvarnaren så har du bara ett hål kvar 🙈
1 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.