Hej
Jag ska göra om ett badrum I ett äldre hus från 1920.
Jag vill höja taket i badrummet genom att ta bort innertaket och öppna "upp i nock" upp på vinden där jag också får bygga (eller förlänga) väggarna upp på vinden.
Vinden är inte inredd men den är isolerad med isolering som är utlagd på golvet.
Har några frågor.
1. Hur ska jag isolera mot taket??
Se bild på hur det ser ut och min ritning och idé om isolering.
Taket består nu av Tegel på falsad plåt som ligger direkt mot brädor (motsvarande dagens råspont) som vilar på takstolarna.
Jag tänker mig att jag isolerar mellan takstolarna.
Min plan:
- Luftspalt mellan "råspontbrädor" och en masonitskiva.
- sen isolering. Vilken typ? Ull? Cellplast?
-sen gipsskiva och spånskiva.
-kaklaren lägger våtrumsspärr och sen blir det pärlspont som ytskikt
Hur låter det för kunniga?
Ska jag ha vindpapp?
Ångspärrsplast? Det räcker väl med den våtrumsspärr som kaklaren lägger?
2. Väggarna som blir inåt vinden borde va som en vanlig innervägg men lite mer isolering kanske.? Behöver jag vindpapp i de väggarna? Annars blir det bara spånskiva, isolering, spånskiva, gips och kakel
Jag ska göra om ett badrum I ett äldre hus från 1920.
Jag vill höja taket i badrummet genom att ta bort innertaket och öppna "upp i nock" upp på vinden där jag också får bygga (eller förlänga) väggarna upp på vinden.
Vinden är inte inredd men den är isolerad med isolering som är utlagd på golvet.
Har några frågor.
1. Hur ska jag isolera mot taket??
Se bild på hur det ser ut och min ritning och idé om isolering.
Taket består nu av Tegel på falsad plåt som ligger direkt mot brädor (motsvarande dagens råspont) som vilar på takstolarna.
Jag tänker mig att jag isolerar mellan takstolarna.
Min plan:
- Luftspalt mellan "råspontbrädor" och en masonitskiva.
- sen isolering. Vilken typ? Ull? Cellplast?
-sen gipsskiva och spånskiva.
-kaklaren lägger våtrumsspärr och sen blir det pärlspont som ytskikt
Hur låter det för kunniga?
Ska jag ha vindpapp?
Ångspärrsplast? Det räcker väl med den våtrumsspärr som kaklaren lägger?
2. Väggarna som blir inåt vinden borde va som en vanlig innervägg men lite mer isolering kanske.? Behöver jag vindpapp i de väggarna? Annars blir det bara spånskiva, isolering, spånskiva, gips och kakel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Principen i din skiss är ok, bortsett från att gipsen ska vara inåt och OSBn utåt. Utgår från att det avses OSB med spånskiva?
Två saker:
Det finns inga reglar att spika pärlsponten i.
Takstolarna ser måttligt grova ut, 125 - 150 mm? Det blir klen isolering om inte taket reglas ner från takstolarna. 25-30 cm isolering vill man väl ha i ett badrum? Det ska ju vara ett extra varmt och skönt rum.
Två saker:
Takstolarna ser måttligt grova ut, 125 - 150 mm? Det blir klen isolering om inte taket reglas ner från takstolarna. 25-30 cm isolering vill man väl ha i ett badrum? Det ska ju vara ett extra varmt och skönt rum.
Tack för svar.Oldboy skrev:
Principen i din skiss är ok, bortsett från att gipsen ska vara inåt och OSBn utåt. Utgår från att det avses OSB med spånskiva?
Två saker:
Ser nu att jag ritat lite fel. Tänkte inte ha gips o spånskiva i taket alls.
Efter isolering en åldersbeständig plast o sen panelen.
Isolering har jag också hört att man vill ha tjockare. Var o köpte 170 mm idag men då kanske ändra det.
De 2 sidor av väggen som går inåt.vinden klarar sig med 145 mm tänker jag
Ska du öppna upp helt till nock behöver du även släppa ut luften i nock, annars blir din begränsning upp till bef. gavelventil, om du inte monterar en ny gavelventil högre upp.
Det är ett så vanligt fenomen att många vill ”öppna upp till nock” men ingen tänker efter vart luften från luftspalten ska ta vägen. Många förlitar sig på att det ska vandra från takfot till takfot, men då ska det vara höga tryckskillnader på respektive sida för att det ens skall fungera.
Det är ett så vanligt fenomen att många vill ”öppna upp till nock” men ingen tänker efter vart luften från luftspalten ska ta vägen. Många förlitar sig på att det ska vandra från takfot till takfot, men då ska det vara höga tryckskillnader på respektive sida för att det ens skall fungera.
Nej, det kommer inte bli helt till nock så ventilen klarar sig. Badkaret står i det som förr varit en "kattvind " som tidigare ägare öppnat upp och där finns en Luftspalt dom jag utgår ifrån och bara förlänger.ingenjören101 skrev:
Ska du öppna upp helt till nock behöver du även släppa ut luften i nock, annars blir din begränsning upp till bef. gavelventil, om du inte monterar en ny gavelventil högre upp.
Klicka här för att svara