Har ett hus där taket ska bytas i vår/sommar. Taket har ett sadeltak som jag tycker går för långt ner och nästan hänger ner över översta delen av fönstren. Skulle vilja ”korta av” taket så det blir mer yttervägg, nu ser vårt hus ut som ett enda stort tak. Svårt att förklara. Hur omfattande är det att ”korta av taket”?

Hur har det gått för er? Går lite i samma tankar. 70-talstak med mkt överhäng som jag skulle vilja ha mer likt ett modern ladhustak.
/H

N Ninjanomore skrev:
Hur har det gått för er? Går lite i samma tankar. 70-talstak med mkt överhäng som jag skulle vilja ha mer likt ett modern ladhustak.
/H
Är inte det enklaste att du då tilläggs isolerar ordentligt utvändigt, flyttar ut fönstren och dörrarna samt byter fasad?

Since you are significantly changing the appearance of the house, it will be necessary to obtain permission from the municipality and often also from the architect who designed the house.

Det jag skulle vilja uppnå är snarare
F fribygg skrev:
Är inte det enklaste att du då tilläggs isolerar ordentligt utvändigt, flyttar ut fönstren och dörrarna samt byter fasad?
njä… då är taket fortfarande lika lågt. Det jag skulle vilja åstadkomma, om möjligt, är att takfoten hamnar högre ovanför fönstren.

Så att man kapar vid det röda strecket i bifogad bild.

Låter det sig göras med lite lappande eller skulle det innebära nya takstolar…

/H

• Konstruktionsritning av hus med röd linje vid takfot som antyder var taket kan kapas för att höjas ovanför fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
You are disturbing the roof structure, so you need to have a permit from kommun and a project prepared by an authorized person. Don't expect anyone here to give you a binding answer.

T
N Ninjanomore skrev:
Det jag skulle vilja uppnå är snarare

njä… då är taket fortfarande lika lågt. Det jag skulle vilja åstadkomma, om möjligt, är att takfoten hamnar högre ovanför fönstren.

Så att man kapar vid det röda strecket i bifogad bild.

Låter det sig göras med lite lappande eller skulle det innebära nya takstolar…

/H
Om det går att göra rent tekniskt beror lite på hur takstolarna är konstruerade och hur upplaget är för dem och det måste du nog öppna upp för att se. Enligt din ritning så ligger takstolens underram på hammarbandet och det är lite knepigt i min bok.

Sen, att inte ha något överhäng alls är kanske inte så bra för fasaden, taksprånget skyddar fasaden från nederbörd och om du tar bort det så kommer du får väldigt mycket stärre fuktbelastning på fasaden och på alla fönster osv så det kan kräva att du ser över avledning av vatten från fönstrens överkant.

Om du kan ha lite överhäng så är det bra, tänk att du drar en linje i 45 grader ut och upp från fönstrets överkant så får du in mycket mer ljus men skyddar fortfarande fasad och fönstrens överkant från regn osv.

Sen är det som @sturnus skriver en fasadförändring som troligen kräver bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.