Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Jag äger ett radhus som byggdes 1957. Från början med två våningar och oinredd kallvind, isolering mellan andra våningen och vinden.
De flesta har inrett vinden sen dess, så även i mitt hus. I samband med det satt upp innertak mot sadeltaket och lagt isolering mellan. Inga konstigheter så långt.
Huset är som man kan förvänta sig relativt dåligt isolerat och självklart ingen ångspärr.
På den inredda vinden fanns ett gammalt takfönster som jag bytte mot ett modernt Veluxfönster i höstas. Vad jag kan minnas var inte isoleringen i taket fuktig då.
På insidan sattes stora smyglister runt fönstret.
Mina hyresgäster ringde förra veckan och sa att det droppade lätt från smyglisten över fönstret. Vid kontroll så kunde jag konstatera att isoleringen ovanför fönstret upp i nocken var fuktig/blöt. Jag kunde också se att det var droppar på i princip all råspont där uppe. Det syns som vita droppar på bilderna.
Till saken hör att det just nu bor för många människor i detta lilla hus, så jag kunde tydligt känna hur det var väldigt fuktigt och rätt varmt inne i huset (blev imma på fönstren m.m.).
Tegeltaket är omlagt för några år sen inkl pappen. Takfönstret NOGGRANT monterat och tätat enligt instruktion.
Första reaktionen är så klart att jag ändå missat med tätningen vid fönsterbytet. Å så kan det vara. Ska dit och simulera kraftigt regn nån dag och se om det läcker in.
Men tanken slår mig också, kan det bli så här fuktigt av kondens? Det finns som sagt ingen plast, bara innertak av trä liksom en smyg i mdf. Ungefär som med det gamla fönstret.
Någon med erfarenhet av något liknande?
De flesta har inrett vinden sen dess, så även i mitt hus. I samband med det satt upp innertak mot sadeltaket och lagt isolering mellan. Inga konstigheter så långt.
Huset är som man kan förvänta sig relativt dåligt isolerat och självklart ingen ångspärr.
På den inredda vinden fanns ett gammalt takfönster som jag bytte mot ett modernt Veluxfönster i höstas. Vad jag kan minnas var inte isoleringen i taket fuktig då.
På insidan sattes stora smyglister runt fönstret.
Mina hyresgäster ringde förra veckan och sa att det droppade lätt från smyglisten över fönstret. Vid kontroll så kunde jag konstatera att isoleringen ovanför fönstret upp i nocken var fuktig/blöt. Jag kunde också se att det var droppar på i princip all råspont där uppe. Det syns som vita droppar på bilderna.
Till saken hör att det just nu bor för många människor i detta lilla hus, så jag kunde tydligt känna hur det var väldigt fuktigt och rätt varmt inne i huset (blev imma på fönstren m.m.).
Tegeltaket är omlagt för några år sen inkl pappen. Takfönstret NOGGRANT monterat och tätat enligt instruktion.
Första reaktionen är så klart att jag ändå missat med tätningen vid fönsterbytet. Å så kan det vara. Ska dit och simulera kraftigt regn nån dag och se om det läcker in.
Men tanken slår mig också, kan det bli så här fuktigt av kondens? Det finns som sagt ingen plast, bara innertak av trä liksom en smyg i mdf. Ungefär som med det gamla fönstret.
Någon med erfarenhet av något liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det kan bli väldigt mycket kondens. Om det inte är fullständigt ångtätt så kommer den fuktiga inomhusluften att ta sig ut i konstruktionen och där kondensera. Finns det någon frånluftsventilation på övervåningen?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Som så ofta är det dålig ventilation i gamla hus. Det finns spaltventiler eller vad det heter under de flesta fönster i huset, kompletterat med en PAX-fläkt i badrum på 2:a våning som står på konstant.ylven skrev:
Ingen vent på vindsvåningen vad jag vet. Förutom då klassisk luftspalt mellan takfot och vägg som gör att det kommer in luft den vägen.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Är din vind ventilerad tillräckligt?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Svarade nytt på samma fråga, men nej, det är den garanterat inte. Generöst med luftspalt mellan takfot och vägg, men i övrigt ingen ventilation alls.ingenjören101 skrev:
Jag tror det finns fler åsikter i frågan. Men alla ni som varit snälla och svarat hittills verkar fokusera enbart på just kondensproblemet, vilket jag har nån slags magkänsla för att det stämmer. Dock inte solklart att det är så.
Att ventilera på en vind är alltid lite klurigare. I ett radhus i mitten av längan kan man inte gå ut via gavlarna så det enda som återstår är nån lösning via taket. Kanske är värt att göra det ändå 🤔
Då är det ju mer regel än undantag att du bör ha nockluftning om gavlarna är stängda. Ponera sedan att ev. plastfolie är punkterad lite här och där mellan innertak och vind, då läcker det fuktig luft som inte har något annat alternativ än att kondensera på ytorna. Låter som en bra idé att gå upp på taket och hälla vatten så det rinner över fönstret, så att det inte läcker.M martinradbo skrev:Svarade nytt på samma fråga, men nej, det är den garanterat inte. Generöst med luftspalt mellan takfot och vägg, men i övrigt ingen ventilation alls.
Jag tror det finns fler åsikter i frågan. Men alla ni som varit snälla och svarat hittills verkar fokusera enbart på just kondensproblemet, vilket jag har nån slags magkänsla för att det stämmer. Dock inte solklart att det är så.
Att ventilera på en vind är alltid lite klurigare. I ett radhus i mitten av längan kan man inte gå ut via gavlarna så det enda som återstår är nån lösning via taket. Kanske är värt att göra det ändå 🤔
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Det finns ingen plastfolie över huvud taget i sådana här gamla hus, man byggde inte med det då. Det brukar inte heller rekommenderas att sätta in det, då dessa hus inte alls är byggda för att det ska fungera.ingenjören101 skrev:
Då är det ju mer regel än undantag att du bör ha nockluftning om gavlarna är stängda. Ponera sedan att ev. plastfolie är punkterad lite här och där mellan innertak och vind, då läcker det fuktig luft som inte har något annat alternativ än att kondensera på ytorna. Låter som en bra idé att gå upp på taket och hälla vatten så det rinner över fönstret, så att det inte läcker.
Nockluftning vore nog klokt oavsett. Har aldrig funnits så man undrar varför problemet har uppstått plötsligt? Eller om det kanske funnits hela tiden utan att märkas... 🤔
Och sedan gå igenom ventilationen att du faktiskt har undertryck i bostadens alla delar och allra viktigaste - undertryck även på övervåningen och i dess takhöjd!!.
Det handlar inte bara att sätta PAX-fläktar som går hela tiden, luftinflödet måste också strypas ned på olika ställen så att det faktiskt skapar en smula undertryck även på övervåningen - lagom mycket att det börja dra in luft från vinden i springan i tex. vindslucka om du har sådan och i överkant av läckande fönsterspringor etc. när det är minusgrader utomhus.
Det är på övervåningen som det är det viktiga att det fins undertryck - och undervåningen kommer alltid ha mer undertryck än övervåningen pga. skorstensverkan av den uppvärmda luften i bodelen. - och det är undervåningen du kanske behöver göra mest insatser att täta till onödiga luftinsläpp då suget är störst där, i form av att täta läckande fönsterkarmar, läckande dörrar, täta genomföringar vatten och avlopp tills man uppnår märkbar undertryck på övervåningen i takhöjd. Luft skall fortfarande komma in till bostaden, men det skall vara lite broms på inflödet så att det blir undertryck.
Förr i tiden hade man innanfönster som monterades in var höst och togs bort igen var vår, och när man satte upp dessa vinterfönster så tejpade man alla springor runt fönstren med vatten fuktad fönster-tape (som hade typiskt stärkelseklister på samma sätt som frimärken) liknande https://www.byggfabriken.se/fonster...HR3IvVbMIBxsN2gSBRA0Rv68SOC2SwFxTuOeCVy0CJOKI.
Syfte med hela operationen var att i stort sätt helt täta all luftläckage från fönstren och i många fall blev tätare än dagens dubbelglasfönster med mer eller mindre satta och pysläckande gummitätningar i fönster och karm och det gjordes för att få upp tillräckligt med undertryck med de varma murstockarna så att vindarna inte blev fuktiga.
Det handlar inte bara att sätta PAX-fläktar som går hela tiden, luftinflödet måste också strypas ned på olika ställen så att det faktiskt skapar en smula undertryck även på övervåningen - lagom mycket att det börja dra in luft från vinden i springan i tex. vindslucka om du har sådan och i överkant av läckande fönsterspringor etc. när det är minusgrader utomhus.
Det är på övervåningen som det är det viktiga att det fins undertryck - och undervåningen kommer alltid ha mer undertryck än övervåningen pga. skorstensverkan av den uppvärmda luften i bodelen. - och det är undervåningen du kanske behöver göra mest insatser att täta till onödiga luftinsläpp då suget är störst där, i form av att täta läckande fönsterkarmar, läckande dörrar, täta genomföringar vatten och avlopp tills man uppnår märkbar undertryck på övervåningen i takhöjd. Luft skall fortfarande komma in till bostaden, men det skall vara lite broms på inflödet så att det blir undertryck.
Förr i tiden hade man innanfönster som monterades in var höst och togs bort igen var vår, och när man satte upp dessa vinterfönster så tejpade man alla springor runt fönstren med vatten fuktad fönster-tape (som hade typiskt stärkelseklister på samma sätt som frimärken) liknande https://www.byggfabriken.se/fonster...HR3IvVbMIBxsN2gSBRA0Rv68SOC2SwFxTuOeCVy0CJOKI.
Syfte med hela operationen var att i stort sätt helt täta all luftläckage från fönstren och i många fall blev tätare än dagens dubbelglasfönster med mer eller mindre satta och pysläckande gummitätningar i fönster och karm och det gjordes för att få upp tillräckligt med undertryck med de varma murstockarna så att vindarna inte blev fuktiga.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Tack för värdefull input.X xxargs skrev:Och sedan gå igenom ventilationen att du faktiskt har undertryck i bostadens alla delar och allra viktigaste - undertryck även på övervåningen och i dess takhöjd!!.
Förr i tiden hade man innanfönster som monterades in var höst och togs bort igen var vår, och när man satte upp dessa vinterfönster så tejpade man alla springor runt fönstren med vatten fuktad fönster-tape (som hade typiskt stärkelseklister på samma sätt som frimärken) liknande [länk].
Jag har byggt ett antal moderna hus (passivhus) åt både kunder och mig själv, å är bekväm med hur man tänker då. Alltså supertät ångspärr på varma sidan, riktigt mycket isolering, FTX-ventilation med totalt sett lite undertryck m.m.
Men tycker alltid det är alltför primitivt och rent ut sagt skit i sådana här gamla hus. (!) De som by design är byggda utan plast, med riktigt dålig isolering och i viss mån tillåter vinden att blåsa rakt genom väggen (lite överdrivet).
Visst kan man täta dörrar och hålla på. Men självdraget med luftspalter under fönster m.m. gör ändå att det är öppet rakt utifrån och in. Utan kontroll på om det kommer in mer än ut, eller tvärtom. Eller om det inte sker nån luftväxling alls 🤔
Hur ska jag kunna mäta om det är under- eller övertryck på ett visst ställe i huset?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Det är inte väggen utan snedtaket du ser. Men det stämmer att det är sån isolering med papp på. Just det du ser var iofs fuktigt och slängt nu. SÅ det kommer göras lite mer noggrant när jag återmonterar isoleringen. Men fortfarande utan ångspärr.J Jochi skrev:
Undertryck är bra men fuktigheten i rumsluften sprider sig ändå, låt vara mindre. Två Pax klarar inte luftväxlingen i hela huset och även med FTX och stor luftväxling komer vattenångans partialtryck ändå vara större inne än ute vintertid. Du bör ha bra luftväxling på vinden med luftspalter runt om.X xxargs skrev:Och sedan gå igenom ventilationen att du faktiskt har undertryck i bostadens alla delar och allra viktigaste - undertryck även på övervåningen och i dess takhöjd!!.
Förr i tiden hade man innanfönster som monterades in var höst och togs bort igen var vår, och när man satte upp dessa vinterfönster så tejpade man alla springor runt fönstren med vatten fuktad fönster-tape (som hade typiskt stärkelseklister på samma sätt som frimärken) liknande [länk].
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden