Jag har upptäckt en liten inbuktning i plåttaket, om man inte vet om det syns det inte, men tittar man nog ser det ut som taket tryckts ner av något. Och när det kommer snö på taket ser det ut så här. Vad kan ha hänt- och varför blir det så här vid snö

• Snötäckt plåttak med en synlig inbuktning nära en skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur ser det ut utan snö? Och är det isolerat under taket? Man kan tänka sig att om det är mindre isolering just där så smälter det undan mer men det kräver mer info om hur det egentligen är byggt under takbeklädnaden...

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Karrock
Är det på samma ställe som du misstänker svartmögel i den andra tråden så kanske det är frågan om fuktig varm luft som läcker upp där och tinar lite snö. Badrum under?

Alternativt att det är röta och sackar ned lite i det facket.

Edit: värmeläckage från vindsluckan, enligt tredje tråden på ämnet?

• Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Det där är inte ”liten inbuktning”

Det är inte på samma sida som ev gammal fuktskada. Och so. Jag skrev så syns inget, bara liten inbuktning ev på taket. Jag ska se om jag kan ta en bild imorgon hur taket ser ut utan snö

Det är definitivt inte så stor inbuktning som det ser ut med snö på taket, jag funderar bara om inbuktningen kan ha något med det hela att göra eller om det bara är värmeläckage inifrån och slumpat sig vara på samma ställe

Cruzze Cruzze skrev:
Men hur ser det ut utan snö? Och är det isolerat under taket? Man kan tänka sig att om det är mindre isolering just där så smälter det undan mer men det kräver mer info om hur det egentligen är byggt under takbeklädnaden...
Osäker på isoleringen, tror det är plåttak lagt på ett gammalt sticketak utan kondens skydd

Karrock Karrock skrev:
Är det på samma ställe som du misstänker svartmögel i den andra tråden så kanske det är frågan om fuktig varm luft som läcker upp där och tinar lite snö. Badrum under?

Alternativt att det är röta och sackar ned lite i det facket.

Edit: värmeläckage från vindsluckan, enligt tredje tråden på ämnet?
I andra tråden är det badrum under, här finns en vindslucka inifrån men inte där utan mer åt höger,
Hur vet jag om det är röta?

Karrock
L Lillamyran skrev:
I andra tråden är det badrum under, här finns en vindslucka inifrån men inte där utan mer åt höger,
Hur vet jag om det är röta?
Det är nog lättare att få hjälp om alla frågor om fukt, mögel och värmeläckage hålls ihop.

Om du kryper upp och petar på virket och det är lika hårt som på en fin del så är det sannolikt inte röta. Har du fuktmätare? Mät med den. Annars om det är mjukt och går att pilla bort en bit, känns det fuktigt? Ta in bitar i huset, väg, notera och låt dem torka, väg igen. Bör inte tappa mer än 10% i vikt.

Om det känns för svårt med ventilation börja med avfuktare. Finns från 1000 kr på Jula upp till ca 5000 i storlekar som passar dig.

Vet inte om det går att se på bilderna men tycker mig se en liten inåtgående buckla eller hur jag ska förklara mot taknocken. Men den kanske alltid varit där, men det är vid stället som det blir som en fyrkant av snön.
Upptäckte en annan sak när jag tittade närmre på taket att många plåtspikar som krupit upp. Är det bara att spika ner dem?

• Plåttak med snö, synliga plåtspikar och en möjlig inåtgående buckla nära taknocken.
    Skapa konto
  • Plåttak med snö, visar bucklor vid taknocken och flera uppkrupna plåtspikar. Ett träd skymtas i bakgrunden.
    Skapa konto
Finns väl ett otal möjliga anledningar...

Nåt vindfenomen pga skorstenen?

/ATW

Set ut som om någon trapat mellan reglarna bara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.