Hej! Jag har tilläggsisolerat min fasad och har då sat fasaden lite för springorna mellan fasad och dr taket börjar så det blir lite för tätt, vad jag tror...

Jag har ett mätinstrument (aqara med fuktsensor) som jag satt ca 1.2m upp från vindsgolvet.

Jag har 80-90%RF där nu under tiden det ligger kring 5plusgrader och tänker att jag bör nog göra något åt det.

Eller har jag fel? Bör jag kontrollera hur länge det ligger för högt innan jag gör någon åtgärd?

Jag har ingen påväxt sedan förut på vinden och just nu står det en avfuktare som faksitk inte gör någon skillnad (=sänker inte RF utan det ligger kvar stadigt).

C Christian Bäckström skrev:
Hej! Jag har tilläggsisolerat min fasad och har då sat fasaden lite för springorna mellan fasad och dr taket börjar så det blir lite för tätt, vad jag tror...

Jag har ett mätinstrument (aqara med fuktsensor) som jag satt ca 1.2m upp från vindsgolvet.

Jag har 80-90%RF där nu under tiden det ligger kring 5plusgrader och tänker att jag bör nog göra något åt det.

Eller har jag fel? Bör jag kontrollera hur länge det ligger för högt innan jag gör någon åtgärd?

Jag har ingen påväxt sedan förut på vinden och just nu står det en avfuktare som faksitk inte gör någon skillnad (=sänker inte RF utan det ligger kvar stadigt).
Jag har också hög luftfuktighet på vår kallvind just nu. Och har, liksom du, under de två senaste åren försämrad ventilationen ngt (pga tillbyggnader)

Men jag är inte alls säker på att ökad ventilation skulel förbättra saken: Uteluften är i skrivande stund -1 C och 95% fuktighet enligt min väderstation, och på vinden 1C och 75% RF.
Så att släppa in MER uteluft skulel ju bara göra vindsluften ännu fuktigare.

Just nu håller jag koll, och så länge jag inte noterar påväxt så låter jag det vara.

Är det under 0an så är de ju ingen fara för då bildas inte mögel. Sen tänkte jag, mitt halva tag är ju efterbyggt. Ska man kanske ta ur detta som är här? Borde ju va rimligt att luften cirkulerar bättre om man sågsr upp. Spånten som ligger här är ju från gamla taket och innuti där är det "nya" taket. Har 86rf där inne och 56rf på gamla sidan

• Vind med gammal isolering och träbjälkar synliga i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.