Timmerstocken har ingen påväxt, däremot lös bark som losst och hänger från stocken. Huset är från 1850.
Är det farligt med den påväxten som finns?

Däremot är jag brydd över varför sågspånet är så svart på det där stället under råsponten

Jag hade börjat med att installera RF-mätare så att du får ett nuvärde på hur luftfuktigheten varierar och ser om det kan vara en gammal skada eller om det är en aktiv skada som kan växa vid ogynnsamt höga nivåer av RF.

E Einh skrev:
Jag hade börjat med att installera RF-mätare så att du får ett nuvärde på hur luftfuktigheten varierar och ser om det kan vara en gammal skada eller om det är en aktiv skada som kan växa vid ogynnsamt höga nivåer av RF.
Hur gör jag det? Är det dyrt?

L Lillamyran skrev:
Hur gör jag det? Är det dyrt?
Nä, har du wifi så är det superenkelt. Själva mätaren kostar nån hundralapp. Gå in på Claes Olsson, Kjell och co. eller någon annan elektronikbutik så kan de hjälpa dig och ge instruktioner hur du kopplar upp dig mot ditt trådlösa nätverk och sedan hur du läser av värdena.

Tack!
Jag är fortfarande brydd över vad det svarta i sågspånen, precis under kan vara. Musskit? Bark? Mögel? Spån blir väl inte svart

C
L Lillamyran skrev:
Spån blir väl inte svart
Det uppenbara är väl att spånet svartnat av precis samma anledning som träplanken.
Men utifrån den bilden kan man inte annat än gissa vad som står på.

C cpalm skrev:
Det uppenbara är väl att spånet svartnat av precis samma anledning som träplanken.
Men utifrån den bilden kan man inte annat än gissa vad som står på.
Men spån suger väl upp fukt, det blir väl inte svårt?

C
L Lillamyran skrev:
Men spån suger väl upp fukt, det blir väl inte svårt?
Nä, precis. Vatten droppar ner i spånet, spånet suger åt sig vatten, spånet når kritisk fuktkvot, blir angripet och svartnar.

Vad jag menar är att man kan se att det är något svart där på bilden, men inte så mycket mer.

C cpalm skrev:
Nä, precis. Vatten droppar ner i spånet, spånet suger åt sig vatten, spånet når kritisk fuktkvot, blir angripet och svartnar.

Vad jag menar är att man kan se att det är något svart där på bilden, men inte så mycket mer.
Och isåfall måste det droppat rejält, men det är inget som märks inifrån.Ja det är typ typiskt att det är längst in i vinden. I övrigt ser vinden torr och fin ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.