Hej, jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp planeringen inför ett takbyte på garaget. Just nu är det oisolerat med sticketak och takpannor.
Jag tänkte att jag skulle lägga ett plåttak, nån form av väv (som underlagsskydd?) och sen lämna kvar sticketaket under. Sticketaket är inte i ett superbra skick då det läcker in lite på nåt ställe ibland. Men hade gärna sparat in lite pengar på att slippa dra på underlagspapp och råspont.
Men min fråga är, går det bra att göra såhär? Och kan jag isolera insidan av taket? Om nån har en bra ordningsförklaring hade det varit kanon!
Jag tänkte att jag skulle lägga ett plåttak, nån form av väv (som underlagsskydd?) och sen lämna kvar sticketaket under. Sticketaket är inte i ett superbra skick då det läcker in lite på nåt ställe ibland. Men hade gärna sparat in lite pengar på att slippa dra på underlagspapp och råspont.
Men min fråga är, går det bra att göra såhär? Och kan jag isolera insidan av taket? Om nån har en bra ordningsförklaring hade det varit kanon!
Ja låt sticketacket vara kvar. Lägg oljehärdard board istället för duk, det är bara risk att duken trampas sönder av spånet och gammal spik när du lägger om taket.M Makethemsuffer skrev:Hej, jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp planeringen inför ett takbyte på garaget. Just nu är det oisolerat med sticketak och takpannor.
Perfekt! Min sista fråga då med bara, om jag nu vill isolera inifrån sen, räcker det med en liten luftspalt mot sticketaket från isoleringen?
Jadu, hur stor luftspalt vet jag inte vad som krävs. Men tanken är att jag i framtiden kanske vill använda garaget som attefallsliknande hus och då blir det uppvärmt året om. Och typ av isolering vet jag inte vad som är bäst, min första tanke var ju vanlig stenull. Men det kanske finns bättre möjligheter?surris skrev:
Klicka här för att svara