Hej
Jag undrar om det behövs att lägga vattenränna under tegel ? Enligt pilarna i bilden.

Enligt byggfirman behövs inte där istället de ska lägga bara i framkanten av uterummet.

Behöver gärna råd.
 
  • Rött tegeltak där byggaren ifrågasätter behovet av vattenränna. Pilar markerar föreslagen plats för rännan under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegel och takyta med röda pilar som markerar plats för eventuell vattenränna under tegelpannorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Är papptaket gjort vettigt ska det inte behövas, är det inte vettigt skulle en plåt kunna vara en möjlig nödlösning men ingen bra sådan.
 
E emjeysimone skrev:
Vad är det för vinkel på uterumstaket? Gissar att det är det svarta. Det ser väldigt platt ut, vilket gör att jag skulle oroa mig för bakfall.

Kolla in den här tråden för lösningar med bland annat extra plåt

[länk]
Lutning enligt ritning är 5.
 
  • Byggnadsritning visar taklutning på 5 grader med mått på tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.