2 299 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Offert nytt tak - 3 750kr/kvm - Kan detta verkligen vara rimligt??
Hej!
Jag har nyligen fått offert på att göra vid taket på vårt hus. Firman kunde åta sig att utföra arbetet för 3 750kr per kvadratmeter. Jag tycker dock att detta känns vansinnigt dyrt?
Jag bor i ett äldre hus där taket består av eternitplattor, läkt, tjärpapp och spån. Taket är snabbt räknat kanske 300kvm totalt, men möjligtvis mindre. Prislappen skulle då landa på över 1,1 miljoner kr.
Bor i södra sverige
Är jag helt ute och cyklar eller är det verkligen så dyrt att byta ett gammalt tak?
Tacksam för hjälp!
Jag har nyligen fått offert på att göra vid taket på vårt hus. Firman kunde åta sig att utföra arbetet för 3 750kr per kvadratmeter. Jag tycker dock att detta känns vansinnigt dyrt?
Jag bor i ett äldre hus där taket består av eternitplattor, läkt, tjärpapp och spån. Taket är snabbt räknat kanske 300kvm totalt, men möjligtvis mindre. Prislappen skulle då landa på över 1,1 miljoner kr.
Bor i södra sverige
Är jag helt ute och cyklar eller är det verkligen så dyrt att byta ett gammalt tak?
Tacksam för hjälp!
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 711 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 711 inlägg
Låter oerhört dyrt men vad skulle ingå i den summan?I Ifxbee skrev:Hej!
Bor i södra sverige
Tacksam för hjälp!

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 783 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 783 inlägg
Det låter lite galet men ett billigt tak blir det inte, säkert närmare en tusenlapp/m2 för bara rivningen sen ytterligare en för montaget. Oavsett hur nära mina gissningar är sanningen så ska du såklart ta in mer offerter.
Renoverare
· Värmland
· 1 087 inlägg
Ta in flera offerter och även ta med i förslag om egenhantering av eternit taket , där kan du spara många kronor
Sen spelar ju det roll om det är en enplansvilla eller 2-3 våningar.
Kan vara 2 släta tak halvor eller ett antal ränndalar ock takkupor
Kan vara 2 släta tak halvor eller ett antal ränndalar ock takkupor
Helt onödigt att riva bort nåt, i alla fall om du kan tänka dig att lägga plåttak. Eternit funkar väldigt bra som undertak, vanligt att man bara lägger reglar ovanpå eterniten, sen plåten. Fort och billigt. Och bra.
Om eterniten ska bort är det hårda krav på entreprenören att skydda sitt folk från eternitdamm. Ibland hyr de in en saneringsfirma för att göra det. Dvs heldräkt, helmask osv. Det kostar en hel del extra med sånt. Dessutom en deponikostnad på detta.
Om eterniten ska bort är det hårda krav på entreprenören att skydda sitt folk från eternitdamm. Ibland hyr de in en saneringsfirma för att göra det. Dvs heldräkt, helmask osv. Det kostar en hel del extra med sånt. Dessutom en deponikostnad på detta.
Tänk på att bygger man in eternit ska det väl sättas skyltar så att kommande arbetare vet om det.E eplgh skrev:Helt onödigt att riva bort nåt, i alla fall om du kan tänka dig att lägga plåttak. Eternit funkar väldigt bra som undertak, vanligt att man bara lägger reglar ovanpå eterniten, sen plåten. Fort och billigt. Och bra.
Tror inte att det finns någon föreskrift om skyltning om att det ligger eternit under, men det är väl sjysst att dokumentera detta för framtida ägare.A Argastesnickaren skrev:
Oftast syns ju eterniten tydligt inifrån kallvinden, även om det kanske inte blir så i detta fall (pga spån/papp). Hur som helst är eternit helt ofarlig så länge man inte tar sönder den.
Däremot krävs skyltning medan man river bort eternit. Även viss avspärrning tror jag.
Det kostar en del att kasta eternit på återvinningscentralen.
Sedan måste alla plattor bäras ner och inte slängas ner som de brukar göra.
Som privatperson kan man hantera asbest annorlunda och får kasta avfall gratis.
Sedan måste alla plattor bäras ner och inte slängas ner som de brukar göra.
Som privatperson kan man hantera asbest annorlunda och får kasta avfall gratis.
Deponiavgiften är nästan garanterat inte det som gör det dyrt i detta fall. Sanering brukar kosta en bra slant, det drar även med sig en seriös ställning iom att AMV gärna dyker upp på sanering. Sen vet vi ju inget om vad det är för tak annat än att det är stort. Jag har varit inblandad i ett takbyte där kvm-priset landade över 5000. Det var ett 2,5 våningshus med mansardtak, valmnockar (4 ränndalar som möttes mitt på huset) med två stora kupor och två "torn". Det var även ett läckande eternittak så det hela inleddes med en sanering.M magnu skrev:
Klicka här för att svara