Jag har köpt ett Eksjö hus och bygger med en entreprenör som skall göra färdig utsida. Vill inte uppge något namn än.
De verkar allmänt ha lite för mycket på agendan och flera moment har utförts under stress känns det som.
Nu till frågan:
Efter taket hade fått papp, samt blivit komplett läktat så kom det ett rejält regnväder. Det ledde till att flera läckage genom taket gav sig tillkänna. Inga stora läckage, men det blev små vattensamlingar under 7-8 punkter i huset.
Jag har givetvis påpekat detta och varit lite upprörd. Svaret jag fått är att det inte går att få helt tätt med 800spikar genom läkt och papp och ibland blir det ett litet läckage, något som inte påverkar funktionen. Det blir tätt när pannor kommer på.
Vad är egentligen sanningen?
De verkar allmänt ha lite för mycket på agendan och flera moment har utförts under stress känns det som.
Nu till frågan:
Efter taket hade fått papp, samt blivit komplett läktat så kom det ett rejält regnväder. Det ledde till att flera läckage genom taket gav sig tillkänna. Inga stora läckage, men det blev små vattensamlingar under 7-8 punkter i huset.
Jag har givetvis påpekat detta och varit lite upprörd. Svaret jag fått är att det inte går att få helt tätt med 800spikar genom läkt och papp och ibland blir det ett litet läckage, något som inte påverkar funktionen. Det blir tätt när pannor kommer på.
Vad är egentligen sanningen?
Skitsnack!
Taket ska vara TÄTT när det fått papp, det är ju det som är syftet med takpappen. Att ett rejält oväder ska ge upphov till vattensamlingar i huset visar på att man har stora brister i papptäckningen på vissa ställen, alternativt någon allvarlig felkonstruktion där vattnet letar sig in via kapilärkrafterna. På sin höjd kan du få lite fuktighet på takpanelen om det är ett extremt oväder med papp utan pannor, men ta mej sjutton inga vattensamlingar!
Godkänn inte det här, säg åt dom att göra om, göra RÄTT!
Kanske du kan hitta bristerna om du följer vattnets väg "baklänges" från vattensamlingarna?
Vad du än gör, bestrid jobbet ... eller du kommer att ha problem i framtiden ... STORA problem.
Taket ska vara TÄTT när det fått papp, det är ju det som är syftet med takpappen. Att ett rejält oväder ska ge upphov till vattensamlingar i huset visar på att man har stora brister i papptäckningen på vissa ställen, alternativt någon allvarlig felkonstruktion där vattnet letar sig in via kapilärkrafterna. På sin höjd kan du få lite fuktighet på takpanelen om det är ett extremt oväder med papp utan pannor, men ta mej sjutton inga vattensamlingar!
Godkänn inte det här, säg åt dom att göra om, göra RÄTT!
Kanske du kan hitta bristerna om du följer vattnets väg "baklänges" från vattensamlingarna?
Vad du än gör, bestrid jobbet ... eller du kommer att ha problem i framtiden ... STORA problem.
Inte så ovanligt, har varit med flera projekt där vattnet går ner via spikarna i läkten vid regn . Det är därför det finns ytpapp och underlagspapp, underlagspappens uppgift är inte att vara ett skydd och stå emot när det blir för mycket vatten på läkten eller ett för stort vattentryck. Vattnet hittar alla vägar att göra ansamlingar och ge utslag
Om man tittar på när spiken är spikad på en läkt så får du en vattenansamling på spiken som vandrar längs med spiken ner i råsponten. Kan bara undvikas på två sätt, lägga på ytskiktet som ska på eller att inte spika läkten
Så jag skulle vara lugn eftersom ni inte verkar ha byggt in taket och det kommer att vädras ut
Och ett tips på vägen, varför vara upprörd vid ett antagande av ett fel? Det skapar bara att byggaren kommer att få en bild av att du blir en otrevlig kund som killgissar och tror att du vet bättre och sätter personen på spänn nästa gång du kommer med att nytt antagande. Som kanske är rätt då, men personen är redan i försvarsställning. Blir bara tråkigt för er alla då
Om man tittar på när spiken är spikad på en läkt så får du en vattenansamling på spiken som vandrar längs med spiken ner i råsponten. Kan bara undvikas på två sätt, lägga på ytskiktet som ska på eller att inte spika läkten
Så jag skulle vara lugn eftersom ni inte verkar ha byggt in taket och det kommer att vädras ut
Och ett tips på vägen, varför vara upprörd vid ett antagande av ett fel? Det skapar bara att byggaren kommer att få en bild av att du blir en otrevlig kund som killgissar och tror att du vet bättre och sätter personen på spänn nästa gång du kommer med att nytt antagande. Som kanske är rätt då, men personen är redan i försvarsställning. Blir bara tråkigt för er alla då
För att det regnade in på saker som ligger inomhus, t.ex gips. Vi har dessutom plastat och glesat halva huset. Jag vill inte ha in vatten i huset. Dessutom hade jag rådfrågat andra takläggare samt min KA. Även inlägget före dig är ju av helt annan åsikt.Peter_Henry skrev:
Och ett tips på vägen, varför vara upprörd vid ett antagande av ett fel? Det skapar bara att byggaren kommer att få en bild av att du blir en otrevlig kund som killgissar och tror att du vet bättre och sätter personen på spänn nästa gång du kommer med att nytt antagande. Som kanske är rätt då, men personen är redan i försvarsställning. Blir bara tråkigt för er alla då![]()
Det här verkar dock verkligen vara två olika skolor. Framförallt så är snickare själva mer benägna att säga att det är ok.
Redigerat:
Då förstår jag den upprörda sidan
Jag gjorde en tolkning som inte stämde, trodde det var öppet insidan och att det inte var plastat och glesat. Sorry för det
Tyvärr är det många som inte vet om att det är vanligt att det läcker in, är själv KA men gått från att vara snickare & projektledare och sett detta på förbesiktningar eller vid olika skeden på flera projekt. Små som stora projekt
Sen att det är många snickare som är benägna att säga att det är ok är ju inte så konstigt då det är dom som jobbar med det och ser det. Många takläggare lägger på papp och tegel och hoppar vidare till nästa projekt, en snickare gör ju oftast hela huset och blir kvar i sina projekt vilket gör att man även ser undersidan av råsponten också. I din position som byggherre så måste du sålla ut vilka som säger något för vad dom tror och dom som säger något för vad dom vet. Inte den lättaste eller roligaste ställningstagandet att avgöra som byggherre
Då kommer vi in på nästa bit, ska du ha en opartisk bedömning så är det en besiktning som krävs, annars är de bara ett tyckande som består av ord mot ord.
Sen kan man ifrågasätta varför dom inte lagt på teglet och börjat med insidan innan taket är klart? Speciellt om dom är medvetna om att det kan läcka in, den punkten hade jag varit lite grinig om. Å andra sidan så kanske dom inte gör insidan eller är med i någon planering i projektet heller.
Denna punkt har ju uppenbarligen inte varit uppe på en riskanalys av projekteringen av husbygget iaf
Jag kan se det på många olika sätt, men min slutpunkt som jag ser är att det är ett vanligt fenomen
Tyvärr är det många som inte vet om att det är vanligt att det läcker in, är själv KA men gått från att vara snickare & projektledare och sett detta på förbesiktningar eller vid olika skeden på flera projekt. Små som stora projekt
Sen att det är många snickare som är benägna att säga att det är ok är ju inte så konstigt då det är dom som jobbar med det och ser det. Många takläggare lägger på papp och tegel och hoppar vidare till nästa projekt, en snickare gör ju oftast hela huset och blir kvar i sina projekt vilket gör att man även ser undersidan av råsponten också. I din position som byggherre så måste du sålla ut vilka som säger något för vad dom tror och dom som säger något för vad dom vet. Inte den lättaste eller roligaste ställningstagandet att avgöra som byggherre
Då kommer vi in på nästa bit, ska du ha en opartisk bedömning så är det en besiktning som krävs, annars är de bara ett tyckande som består av ord mot ord.
Sen kan man ifrågasätta varför dom inte lagt på teglet och börjat med insidan innan taket är klart? Speciellt om dom är medvetna om att det kan läcka in, den punkten hade jag varit lite grinig om. Å andra sidan så kanske dom inte gör insidan eller är med i någon planering i projektet heller.
Denna punkt har ju uppenbarligen inte varit uppe på en riskanalys av projekteringen av husbygget iaf
Jag kan se det på många olika sätt, men min slutpunkt som jag ser är att det är ett vanligt fenomen
Tack för bra svar.
Även om jag tycker det känns märkligt att pappen inte ska vara tät, om en tegelpanna går sönder och det inte uppmärksammas direkt så kommer det ju läcka in i mitt undertak. Jag trodde pappen skulle vara ett extra skydd vid sådana företeelser.
Företaget gör enbart "färdig utsida", jag själv med lite hjälp jobbar parallellt med insidan. Därav osynkat, och det är väl inte deras fel egentligen.
Men teglet hade legat i buntar på taket i 1v. Som jag började inlägget med så verkar de ha tagit åt sig för mycket jobb. Kanske är det största misstaget egentligen då att man låter det stå läktat och klart, men utan tegel i över 1v.
Även om jag tycker det känns märkligt att pappen inte ska vara tät, om en tegelpanna går sönder och det inte uppmärksammas direkt så kommer det ju läcka in i mitt undertak. Jag trodde pappen skulle vara ett extra skydd vid sådana företeelser.
Företaget gör enbart "färdig utsida", jag själv med lite hjälp jobbar parallellt med insidan. Därav osynkat, och det är väl inte deras fel egentligen.
Men teglet hade legat i buntar på taket i 1v. Som jag började inlägget med så verkar de ha tagit åt sig för mycket jobb. Kanske är det största misstaget egentligen då att man låter det stå läktat och klart, men utan tegel i över 1v.
Varsegod
Pappen i sig är tät, det är spikarna som drar med sig vattnet. Så när en panna går sönder så kommer det inte läcka in för det är sån liten mängd som kommer på det utfallet kontra när taket står öppet och mättar läkten.
Är nog som du säger, en liten klassiker att ha många projekt samtidigt så det kanske är en del släcka bränder tedens på dom.
Men hoppas du får ordning på dom så du får på pannorna i detta skede
Pappen i sig är tät, det är spikarna som drar med sig vattnet. Så när en panna går sönder så kommer det inte läcka in för det är sån liten mängd som kommer på det utfallet kontra när taket står öppet och mättar läkten.
Är nog som du säger, en liten klassiker att ha många projekt samtidigt så det kanske är en del släcka bränder tedens på dom.
Men hoppas du får ordning på dom så du får på pannorna i detta skede
Jobbade 16 år som timmerman/snickare på förra seklet, och har aldrig varit med om att det bildas vattensamlingar under ett pappat/läktat tak. Som jag skrev tidigare, fuktgenomträngning helt ok, men inte att det är så otätt att det bildas vattenpölar.Peter_Henry skrev:
Vet inte hur det är numera, men dom taken jag har lagt underlagspapp på så har pappen även varit förklistrad ... har man fuskat med det här på några utsatta ställen. Eller har man varit för brutal med klammerpistolen när man klamrat takpappen i takpanelen? Eller trampat omkring på taket så brutalt att man skadat pappen? Eller missat massa skjutspikar när man läktat?P pette_rsson skrev:
Givetvis kommer taket att vara tätt när teglet åker på, men är det större fel på pappen under tullar du på marginalen, vilket kan innebära kortare livslängd på ditt tak. Har du betalat hantverkare för att det ska bli rätt och bra, då har du också rätt att kräva att det är korrekt gjort ...
Råder dig att gå upp på taket och ta en visuell kontroll innan teglet åker på.
Redigerat:
När jag uppmärksammade på läckaget så la de på pannorna, så idag kan jag inte inspektera pappen så lätt.
Ni har verkligen olika syn på detta, vilket är intressant.
Bifogar en bild och en film så man får en uppfattning om omfattningen.
Filmen är från den halva där vi inte plastat/glesat.
Ni har verkligen olika syn på detta, vilket är intressant.
Bifogar en bild och en film så man får en uppfattning om omfattningen.
Filmen är från den halva där vi inte plastat/glesat.
Rejäla vattendroppar som dunsar ner där, inget "fuktgenomslag" utan direkt vatten ... hur länge hade det regnat innan det började droppa inomhus? Borde varit en längre tid om "spikteorin" ska hålla, dvs att du ska få det flödet via spikarna i taket.
Blev panelen så blöt att den svällde och reste sig från takstolarna ... lätt att kolla om du tar lite span utmed ovansidan på takstolarna.
Men ligg inte sömnlös pga det här nu, jag menar absolut inte att skrämma upp dig
dessutom har ingen av oss tyckare här på tråden varit på plats, vilket krävs om man ska kunna göra en säker bedömning, jag har bara massa teorier 
Blev panelen så blöt att den svällde och reste sig från takstolarna ... lätt att kolla om du tar lite span utmed ovansidan på takstolarna.
hehe, gäller inte mig, men jag är old school snickare, höll stenhårt på yrkesstoltheten när jag var aktiv i branschen ;-)P pette_rsson skrev:
Men ligg inte sömnlös pga det här nu, jag menar absolut inte att skrämma upp dig
Detta var på morgonen, men säkert regnat större delen av natten, gissar 6-7h. Jag får kolla upp sponten, det syns inget tydligt innifrån.John Smith skrev:
Rejäla vattendroppar som dunsar ner där, inget "fuktgenomslag" utan direkt vatten ... hur länge hade det regnat innan det började droppa inomhus? Borde varit en längre tid om "spikteorin" ska hålla, dvs att du ska få det flödet via spikarna i taket.
Blev panelen så blöt att den svällde och reste sig från takstolarna ... lätt att kolla om du tar lite span utmed ovansidan på takstolarna.
Jag förstår det! Det är bra med input bara om vad som är okej i detta skede. Tråden startades för att det var verkligen olika uppfattningar hos de jag frågade först.John Smith skrev:
Jag har ju tänkt bo i huset många år, så man vill ju verkligen ha ett tak som är utfört på ett korrekt sätt. Även om det inte finns exakta krav ställda på alla moment så vill man ju alltid ha det så bra som möjligt.
Klicka här för att svara
