823 läst · 5 svar
823 läst
5 svar
Regnat in på isolering under takbyte
Lejt bort jobbet med att byta papp, läkt och pannor på vår villa som är nära 50 år, ca 100kvm tak. Vinden har varit torr och fin under alla år. Nu när den nya pappen och läkten, men innan pannorna kom på plats så började det regna i flera dagar och det kom in vatten på flera ställen men extra mycket på ett ställe. Påpekade och takläggarna fixade till men det fortsatte att läcka in. Så besviken eftersom vi pratat med firman hur de skulle hantera nederbörd under bytet. Varje dag var det ngt nytt ställe som det kom in vatten på.
Efter att de försökt fixa läckagen så blev det tillslut att riva upp allt och ny inkl råsponten.
Firman har gott omdöme, har varit hos flera grannar som har samma hustyp och byggda av samma byggherre och tidpunkt.
Nu är då min fråga om vi bör byta isoleringen? Jag har svårt att bedöma hur mycket vatten som läkt in och om det bara är pappen som blev fuktig. Förutom ett ställe där det verkligen blev blött och en pöl till och med. Iom att det är så mycket som blev blött och det nu är märken efter fukt så bedömer jag också att det kommer bli svårt att se ev framtida läckage.
Eftersom man dessutom rev upp sponten tillslut så blev det också massor med sågspån.
Bör vi byta isoleringen? Finns det risk att låta den ligga kvar?
Kan sågspånet ligga kvar eller finns det risker att låta det ligga kvar?
Efter att de försökt fixa läckagen så blev det tillslut att riva upp allt och ny inkl råsponten.
Firman har gott omdöme, har varit hos flera grannar som har samma hustyp och byggda av samma byggherre och tidpunkt.
Nu är då min fråga om vi bör byta isoleringen? Jag har svårt att bedöma hur mycket vatten som läkt in och om det bara är pappen som blev fuktig. Förutom ett ställe där det verkligen blev blött och en pöl till och med. Iom att det är så mycket som blev blött och det nu är märken efter fukt så bedömer jag också att det kommer bli svårt att se ev framtida läckage.
Eftersom man dessutom rev upp sponten tillslut så blev det också massor med sågspån.
Bör vi byta isoleringen? Finns det risk att låta den ligga kvar?
Kan sågspånet ligga kvar eller finns det risker att låta det ligga kvar?
Vilken tråkig situation ni hamnade i..
Märkligt och lite klantigt av utföraren att inte kunna hantera denna situation bättre.
Blöt isolering är ju aldrig roligt. Huruvida den behöver bytas eller ej, är svårt att bedöma på distans.
Vi fick också in ganska mycket spån på vår vind i samband med takbyte.
Detta dammsög jag senare upp med en kraftig dammsugare placerad utomhus, med grov, lång slang in genom en vindslucka. Jag hade också tillverkat ett speciellt munstycke med gallernät på, som bara tog det oönskade spånet. Grövre träspill togs manuellt.
Märkligt och lite klantigt av utföraren att inte kunna hantera denna situation bättre.
Blöt isolering är ju aldrig roligt. Huruvida den behöver bytas eller ej, är svårt att bedöma på distans.
Detta dammsög jag senare upp med en kraftig dammsugare placerad utomhus, med grov, lång slang in genom en vindslucka. Jag hade också tillverkat ett speciellt munstycke med gallernät på, som bara tog det oönskade spånet. Grövre träspill togs manuellt.
Tack för svar och lite tips.GoForIt skrev:
Vilken tråkig situation ni hamnade i..
De hade lovat att byta den isolering som fick mest vatten på sig. Eftersom de var så snabba på att lägga på nytt så hävdar de nu att de inte kan byta just där för att det är så nära takfoten och takvinkel inte så stor så det är trångt. Finns inget golv så risken är att de rasar igenom innertaket när de ska balansera mellan takstolarna. 🤷 ja vad ska man säga…”Det skulle du tänkt på liiiiite tidigare”
Klicka här för att svara