4 837 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Takrengöring med drönare?
Någon som testat enbart drönare? Erbjuds av olika företag bl.a. clean.se
Kan det räcka utan mekanisk rengöring? Fick idag erbjudande om fastpris 5900:- (efter ROT)
Kan det räcka utan mekanisk rengöring? Fick idag erbjudande om fastpris 5900:- (efter ROT)
Produkter som diskuteras: "Takrengöring"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Jag vet inte hur det funkar med just drönare, men vi sprayade vårt tak med bensenaltensid och det blev rent utan mekanisk rengöring. Det tar ett litet tag och det får regna några gånger först.
Verkar ju smidigt. Företaget heter Cleean med dubbel-e, https://cleean.se/.K Kjell_G skrev:
På beskrivningen verkar det vara Bensaltensid eller något närliggande som de använder. För tak ivf.K Kane skrev:
"Våra special rengöringsmedel skummas på fasaderna med lågt tryck och sedan är det väder och vind som rengör ytorna under en period av 3-4 veckor.
Redan efter 1-2 veckor kommer du att se klart synliga resultat, men självrengöringen fortsätter att fungera i cirka 3 månader."
Med Bensaltensid brukar man väl säga att det tar ett halvår eller så innan det är helt rent, även om det dör av fortare, den rent mekaniska nötningen av det döda materialet som tar tid.
Men det kan ju väl vara en marknadsföringsmässigt besvärligare säga det tar så lång tid.
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Vi gjorde det själva så det var bara inköpspriset för medlet. Det finns före och efterbilder från första gången vi gjorde det här:
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/tvattade-taket-och-det-blev-som-nytt
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/tvattade-taket-och-det-blev-som-nytt
Moderator
· Stockholm
· 57 747 inlägg
De där medeln finns ju av flera fabrikat. Åtminstonde för några år sedan var Biltema billigast. Och jag hittade en hemsida där man hade provat 4 eller 5 olika varumärken. Biltema var där lika bra som de mer kända/dyra märkena.
Jag sprutade det på vårt tak i samband med fasadmålning. Hade hyrt en skylift för målningen, och passade på att köra skyliften över taket och spruta. Medlen kommer i dunkar med spraykoppling för inkoppling av trädgårdsslang. Så det blir en blanding av medel och vatten.
Med skylift tog det kanske 10 minuter per sida av taket.
Jag sprutade det på vårt tak i samband med fasadmålning. Hade hyrt en skylift för målningen, och passade på att köra skyliften över taket och spruta. Medlen kommer i dunkar med spraykoppling för inkoppling av trädgårdsslang. Så det blir en blanding av medel och vatten.
Hur blev resultatet? Hur lång tid och hur länge har det stoppat ny påväxt?H hempularen skrev:De där medeln finns ju av flera fabrikat. Åtminstonde för några år sedan var Biltema billigast. Och jag hittade en hemsida där man hade provat 4 eller 5 olika varumärken. Biltema var där lika bra som de mer kända/dyra märkena.
Moderator
· Stockholm
· 57 747 inlägg
Det var en del år sedan jag hittade den. Kommer inte ihåg vad jag sökte på. Men det var en privatperson som hade ngt. specialintresse. Alltså inte något typ "bäst i test".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden