Hej, nybörjare på allt som har med bygge att göra och född med tummen mitt i handen. Så var tvungen att skapa användare här för att få råd. Vi har ett radhus där jag nyligen upptäckte mögel på vinden (se bifogade bilder). Möglet är enbart på ett ställe på vinden Vet inte riktigt hur jag ska börja eller gå tillväga för att åtgärda detta. Misstänker antingen att isoleringen brustit från ena röret som kommer från köksfläkten (se bild). Eller så är det från ventilations röret i badrummet som inte är isolerat som är en meter från själva möglet. Hur går jag tillväga för att lösa detta? Tackar på förhand för svar, är jag oklar i något får ni gärna fråga!

• Mögel på träpanel på en vind, mörka fläckar synliga på träytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brädor på en vind med mörka fläckar som tyder på mögel.
    Skapa konto
  • Isolerat rör i träklädd vind med oregelbundet placerad isolering och synligt hönsnät som kan orsaka mögelproblem.
    Skapa konto
J jimmy adolfsson skrev:
Hej, nybörjare på allt som har med bygge att göra och född med tummen mitt i handen. Så var tvungen att skapa användare här för att få råd. Vi har ett radhus där jag nyligen upptäckte mögel på vinden (se bifogade bilder). Möglet är enbart på ett ställe på vinden Vet inte riktigt hur jag ska börja eller gå tillväga för att åtgärda detta. Misstänker antingen att isoleringen brustit från ena röret som kommer från köksfläkten (se bild). Eller så är det från ventilations röret i badrummet som inte är isolerat som är en meter från själva möglet. Hur går jag tillväga för att lösa detta? Tackar på förhand för svar, är jag oklar i något får ni gärna fråga!
Med tanke på hur "fläcken" ser ut så skulle jag gissa på ngt slags drag nedifrån ?
Hål i ångspärren ? En fläkt-ventilation som är otät ? Eller om det är en kallvind så kanske det är där uteluften kommer in, men vinden i övrigt är inte tillräckligt ventilerad så det är bara där ?
Eller så är det otäötehter i taket, om det kommer utifrån, men då borde virket vara murket där.

Torka bort och se om det kommer tillbaka. Eller rita runt och se om det blir mer.

Är det mögel eller smuts? Eller mögel i smutsen?

Jag tycker inte att det är alarmerande men jag känner ju inte till din vind.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Hur länge har ni bott där och menar du att det kommit plötsligt eller kan det ha sett ut sådär länge?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.