Jag tänkte måla alla våra innertak i vårt radhus från 70 talet och märkte att vardagsrummets innertak sviktar rätt kraftigt.
Vardagsrummet ligger på nedervåningen och vi märker inte av att något golv eller så på övervåningen skulle vara snett eller sviktande.

Jag vet inte om det är vanligt gipstak. Det går i.a.f. att skruva i skruvar för hand (utan att borra innan) och blir lätt märken.
Jag kan inte mycket om bygg men antar att det är reglar ovanför innertaket och undrar om det bästa sättet är att försöka hitta reglarna och skriva i några skruvar där? Hur hittar man reglarna på bästa sätt?

Det har även blivit som mellanrum mellan skivorna. Är det bäst att spackla eller bör jag göra på annat sätt?

Mycket tacksam för hjälp!

Grannens Häck
Reglarna är normalt i gipsskarvarna.

Frågan är vad det där är för material. Gipsskivor med fasade kanter som använd för tak har även fasade kanten på kortsidorna, och brukar vara typ 120 cm långa. Detta ser ut som obrutna element som täcker hela spännvidden på riummet.

Det där tycker jag mer ser ut som lättbetongelement. I så fall väldigt oroväckande om de spricker sådär.

Grannens Häck
När något dött material beter sig sådär är det första jag tänker på fukt.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Är det tungt att lyfta? Dvs känns det tyngre än vad själva skivan väger, kanske med lite isolering ovanpå.

I vårt fall var gipsen i taket spikad och hängde därmed. Det såg ut som att hela taket hade satt sig men det var minimalt.

När vi skruvade andra lagret gips så rättade det till sig.

Ha det det varit fint tänker jag att man hade sett spår av det i taket.

H hempularen skrev:
brukar vara typ 120 cm långa
på bygge var det vanligare med 240 längd på gipsplanken

T tergo skrev:
på bygge var det vanligare med 240 längd på gipsplanken
OK nytt för mig, men jag ser om jag gogglar på det att de finns.

Men det vi ser på bilderna här ser väl ännu längre ut?

H hempularen skrev:
OK nytt för mig, men jag ser om jag gogglar på det att de finns.

Men det vi ser på bilderna här ser väl ännu längre ut?
förr i tiden fanns det även 360 längd (om jag nu inte minns fel)

Ser inte ut som gips, mera att det är en form av fiberskiva. Troligen har det inte varit riktigt plant vid montaget. Spänningar har tillkommit. Skivan har delat sig, själva botten mot taket sitter fast,kanske med clips och håller kvar halvan, varvid skivan har spruckit i sig själv.

• Gilla
Fuktskadad09 och 1 till
  • Laddar…
Kommer du åt uppifrån...? Alltså lyft på isolering och kolla hur det ser ut och är gjort.

Kolla samtidigt om isoleringen är helt torr.

Bara en allmän fråga. Hur är ventilationen i lägenheten ordnad?

är väl typ mjuka träfiberskivor. I folkmun kallat tretex. Finns innertak som är gjorda med den principen. Sitter ofta med clips som redan nämnts.

• Gilla
Fuktskadad09 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.