Tak & Vind
xxargs: [citat] Om du vill ha upprutten trossbotten på vinden så kan du plasta från vindsidan... - Allvarligt, nej, tänk inte ens tanken... Ångspärr måste sättas på den varma sidan - i princip under tapeten eller bakom bara en tunt lager med board/renoveringsgips framför plastlagret på ytbeläggningen inne i bodelen och det måste göras tätt med tejpade skarvar och svep långt ned efter
pelob22: [citat] Nej, det kommer inte bli helt till nock så ventilen klarar sig. Badkaret står i det som förr varit en "kattvind " som tidigare ägare öppnat upp och där finns en Luftspalt dom jag utgår ifrån och bara förlänger.
xxargs: Majoriteten av orsak till fuktig vind är att varm fuktigare bostadsluft hittar vägar upp till vinden - den varma rumsluftens Rh stiger när det kyls av uppe på vinden (men det är fortfarande samma mängd vattenånga per volym) och när den kylts så mycket att det når Rh 100 % har man uppnått dagg-punkten och det börja sättas av kondens på den kallare ytan i närheten där luften pyser
Christian Bäckström: Är det under 0an så är de ju ingen fara för då bildas inte mögel. Sen tänkte jag, mitt halva tag är ju efterbyggt. Ska man kanske ta ur detta som är här? Borde ju va rimligt att luften cirkulerar bättre om man sågsr upp. Spånten som ligger här är ju från gamla taket och innuti där är det "nya" taket. Har 86rf där inne och 56rf på gamla sidan
Stefan1972: Jo men det jag menade är ju att den kan ha legat dumt till i byggnationen. Att den blev blöt och då blir det svartprickigt ganska fort om det ligger nån presenning över och det fläktar dåligt. Det i sig är inget ovanligt och föranleder inget speciellt. När den torkar är det svarta bara kosmetiskt. Inget som sprider sig eller nå sånt. Skulle man inte kunna bygga med sådant virke så
Ponbeno: Hej, jag tänker bygga ut timmerhuset en aning, just nu är de gavelventilation genom vinden samt takfotsventilation, på ena gaveln kommer de att byggas ut, de är redan under tak och fungerar som balkong nu. Frågan är om jag behöver förlänga gavelventilationen vidare ut till den nya gaveln eller om jag kan låta ventilationen gå in i takfotsventilationen som även blir?
pools: [citat] OK! Tack! Jag sökte på nätet men hittade den inte. Den finns nog inte kvar.😳
Stefan1972: är väl typ mjuka träfiberskivor. I folkmun kallat tretex. Finns innertak som är gjorda med den principen. Sitter ofta med clips som redan nämnts.
mxjolle: Förmodligen är det där träfiberskivor som eventuellt ligger dikt ann mot träspånt. Om så är fallet så är de klamrade och enkla att ta ner. Kruxet kan bli sen men det beror lite vad ni ska sätta upp istället
cotillion: Om du har en hyfsat normal lön så kan du ta tjänstledigt ett några månader och plocka bort eterniten. Det kommer löna sig att göra det själv.
plåtrickard: Dom klarar väl gissningsvis inte att knäcka krok
Rickard.: Jag TROR inte dom reglarna som ser nya ut är bärande däremot är jag helt övertygad om att dom gamla bakom som sticker fram är. Det ser ut som att du har en variant på det som kallas svensk takstol eller ibland traditionell takstol. Det nya ser alldeles för rappligt ut samt att du saknar stående under en av takstolarna vilket tyder på detta men vad vet jag, kanske är det ett taskigt
Oldboy: Klipper in några bilder: [bild] [bild] [bild] [bild] Det är bara att googla. Svenskt trä brukar ha bra byggbeskrivningar på det mesta t ex.
AndersS: Nu blir det nog "mycket", men som jag skulle gjort. * Lockbrädor bort. * En plåt på väggen med utvik över taket. * Och sedan tillbaka med lockbräda som då behöver kapas lite.
T2: Hej, Hur gör man en snygg och funktionell avslutning i nedan fall? [bild]
sdlfkjlsdf: Så, nu var jag uppe och tog en massa bilder. En bild hur det ser ut, några bilder på snedtak, samt en bild på sågspån. Snedtaket verkar i vissa fall vara nytt och i vissa fall se hur gammalt ut som helst. Tycks vara 10 cm ungefär av sågspån (eller vad det nu är), och i botten av det är det nåt som kändes som typ takpapp.
pepsi1: Ja det handlar inte om att skarva.det handlar om att slarva.
Stefan1972: Hur länge har ni bott där och menar du att det kommit plötsligt eller kan det ha sett ut sådär länge?
Lillamyran: Det är att det är på samma ställe varje år som gör mig brydd
xxargs: Öppna upp plasten på återställningsbar väg för att torka ur den fuktiga träet fortare och se till att man få ingång ventilationen igen så att det är undertryck i bodelen igen. Det gäller att se till att ingen varm fuktig bodelsluft vill sträva mot vinden - om det läcker luft så skall det pysa från vinden ned till bodelen större delen av dygnet. Eftersom det är svårt att få en
Förstagångsboende: tack för info. Det var getingbon och vi har tagit bort dem. :)
Penten: [citat] Tack. Men min vind finns inte längre. Det är öppet till nocken och ventilationen i murstocken finns fortfarande kvar
Småbrukaren: Limma så behöver du inte använda så tjocka skruv. Skivskruv är nog optimalt. Limklutt var 20 cm. Men du kommer behöva måla om ändå. Grövre gängor funkar alltid bättre i porösa material.
perlundstrom: [citat] Det ska vara trall under på golvet, och under det är stenplattor och sen verkar det vara sand. Så kommer det in lite vatten i någon glipa är det ingen större fara. Min tanke spontant är kol/briketter, eller möjligen lite brasved på hösten någon enstaka gång. Då det är trä mot ena sidan grillen så är risken att det blir rätt varmt där så jag måste kolla först hur
Dilato: [citat] Det var det som var hela poängen med mitt svar... byggtekniskt är sådana små sprickor aldrig ett riktigt problem, man behöver inte göra något av den anledningen. Återstår estestiken..jag bryr mig noll, min fru lite mer🤓