Har tittat på ett hus jag funderar på att köpa, på vinden finns dessa fläckar i besiktningsprotokollet står antecknat att det inte går att veta om det är gammalt eller pågående, är endast på ena sidan och där installerades solenergi på utsidan för ca 2 år sedan. Det är ett gammalt tak så behöver ändå bytas snart men frågan är om man behöver göra det direkt isåfall eller kan vänta ett år då även badrum behöver göras ganska omgående. Har någon erfarenhet av detta då jag själv inte kan sånt här.

• Brun takstol med mörka fläckar på vinden, potentiella tecken på fukt eller läckage, diskuterat i kontext av husköp och takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsutrymme med träbjälkar och fläckar på takpanelen, potentiella tecken på fukt eller vattenläckage, eventuell koppling till solenergiinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt tak där hårdboarden ser ut så där fräsch, det skulle då inte ha oroat mig alls.

D
Väldigt friskt virke, må jag säga!

Är fläckarna bara på solcellssidan?

Tillägg: Aha, ser att du inte varit där ännu. Du får se efter själv först.

D datja skrev:
Väldigt friskt virke, må jag säga!

Är fläckarna bara på solcellssidan?

Tillägg: Aha, ser att du inte varit där ännu. Du får se efter själv först.
Ja precis bara på solcellssidan så det är väl det som oroar lite ifall det kunde blivit skadat på något sätt när det sattes upp.

Det skulle också kunna vara så att solcellerna gör att insidan av taket blir kallare än vad det varit förut och att det uppstår kondens på masoniten. Fuktfläckarna ser väldigt symmetriskt ut så det hade varit intressant att se hur konstruktionen ser ut på utsidan.

G grasmarksanna skrev:
Ja precis bara på solcellssidan så det är väl det som oroar lite ifall det kunde blivit skadat på något sätt när det sattes upp.
mest troligt att de skadade nått vid intallationrn

rita lite runt några fläckar så kan du kolla om de växer eller inte

Hur ser fästena ut för solpanelerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.