Hej! Har fastnat på ett problem när jag sätter hålkälslist i snedtak.
Jag vill avsluta listen mot väggen, som på exempelbilden. Den ska alltså inte möta någon annan list där utan gå rakt mot väggen.
Så här ser det ut hos mig just nu:
Vinkeln mellan vägg och snedtak är 160 grader. Sedan måste väl listen även kapas 45 grader åt andra hållet för att komma plant mot väggen?
Problem: min gersåg klarar max 50 grader.
Hur gör jag? Tar tacksamt emot hjälp och tips!
Jag vill avsluta listen mot väggen, som på exempelbilden. Den ska alltså inte möta någon annan list där utan gå rakt mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut hos mig just nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkeln mellan vägg och snedtak är 160 grader. Sedan måste väl listen även kapas 45 grader åt andra hållet för att komma plant mot väggen?
Problem: min gersåg klarar max 50 grader.
Hur gör jag? Tar tacksamt emot hjälp och tips!
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
För att få större vinkel än vad sågen klarar behöver du kapa två gånger.
Första snittet med materialet mot sågens eget anhåll. Andra snittet vinklar du materialet ut från dagens anhåll med en provisorisk jigg.
Alternativt mäter du ut den önskade vinkeln på materialet och sågar för hand. Det är ju en list så det tar inte många sekunder att såga manuellt.
Första snittet med materialet mot sågens eget anhåll. Andra snittet vinklar du materialet ut från dagens anhåll med en provisorisk jigg.
Alternativt mäter du ut den önskade vinkeln på materialet och sågar för hand. Det är ju en list så det tar inte många sekunder att såga manuellt.
Tack för tipsen, jag kör nog på handsågning. Däremot får jag inte till vinkeln, är orolig att jag tappat det helt.TheImprovisor skrev:
För att få större vinkel än vad sågen klarar behöver du kapa två gånger.
Om snedtakvinkeln är 160 grader, hur får jag rätt vinkel till listen?
Klicka här för att svara