God kväll!

Har lagt färdiga falsade bandplåtar som skruvas och sedan slår över nästa med gummiklubba på en utbyggnad med valmat tak, 3 sidor.

Är mycket nöjd generellt över resultatet, dock vid allra sista plåten fick inte en hel bit plats, så fick klippa till den på bredden och sedan böja en egen falsad kant för att kunna skruva in den från sidan i husväggen. Dock är det ett gammalt torp, där husväggen är ojämn i bredd, det är även tjockare lager underlagspapp på toppen jämfört nedre kant pga att vi vikte över den vid nocken en bit. Tog inte tillräckligt höjd för detta när vi klippte till plåten och vi gjorde en chansning och fick den på plats med gummiklubban. Dock blev tyvärr som resultat plåten spänd och bucklig när den är ett par mm för bred för ytan i övre kant.

Rent estetiskt är detta en hörna vi aldrig ser så det spelar ingen roll utseendemässigt. Detta är även en plats där solen når först på slutet av dagen så inte direkt lika exponerad av värme som dem andra sidorna. Det enda jag egentligen vill veta är om plåten eller taket riskerar att ta skada över detta på sikt? Jag har släppt skruvarna något för att minska på spänningen. Men fortfarande my ket spänt med synliga bucklor.

Jag bifogar en bild, obs så ser falsen vi böjt till inget vidare ut men den ska såklart täckas över med kantlist. Nocken ska såklart även täcka övre kanten.

Tack på förhand för goda inputs!

• Bucklig falsad bandplåt mot röd vägg på ett valmat tak i ett gammalt torp, med synliga skruvar och inkilad kantlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.