Jag har en klockstapel på taket som består av trästolpar som går genom skiffertaket ner på vinden och vilar på takstolarna. Det är tätat runt, men när det regnar mycket så kryper det igenom vatten och droppar längs stolparna på insidan. Tror att det delvis beror på sprickor i stolparna som det kryper igenom snarare än kanten på själva genomföringen. Vad ska jag använda för att bättra på tätningen?

• Klockstapel på tak med skiffertak, trästolpar och stege. Två skorstenar syns, en med stege, omgiven av träd och huset har två fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
osiris osiris skrev:
Jag har en klockstapel på taket som består av trästolpar som går genom skiffertaket ner på vinden och vilar på takstolarna. Det är tätat runt, men när det regnar mycket så kryper det igenom vatten och droppar längs stolparna på insidan. Tror att det delvis beror på sprickor i stolparna som det kryper igenom snarare än kanten på själva genomföringen. Vad ska jag använda för att bättra på tätningen?
Är det pga sprikcor i träet så kommer knappast ngn tätning av anslutnigen/tasket funka.
Någon slags utefog kanske som du tätar sprickrona med (och genomföringen) och sedan kan måla ovanpå så att det inte kryper ned vatten inuti stolparna ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.