Jag har ett sommarhus från sent 1800-tal med ett tegeltak på. Under teglet ligger det små “masonit-diamanter” som jag gissar en gång varit husets ursprungsbeläggning. Under detta ligger det brädor mot takstolarna som är i gott skick förutom några små platser.
De underliggande diamanterna är i dåligt skick och behöver bytas ut. Min fråga dock är om jag borde byta till en underlagspapp, tex yep2500 eller använda oljehärdad board? Jag är sugen på papp men är lite orolig att det inte är en diffusionsöppen lösning och att board verkar vara populärt som en byggnadsvårdande lösning. Idag ligger det gullfiber direkt innanför brädorna på delar av taket. Detta planerar vi att ta bort. Huset har inget rinnande vatten och inga våtutrymmen som behöver tas i beaktning. Huset är även kallställt under vintern.
Vid en lagning i ett hörn av taket bytte jag till board för att göra ett så litet ingrepp som möjligt.
En annan fråga är ifall det är bra att minska läktavståndet vid omläggning? Idag ligger pannorna väl glest idag med ett läktavstånd på 39cm. Spikskallar och hål i pannorna är exponerade nedanför skarven. Är det något problem att minska avståndet till 36.5cm istället och få in en 15:e rad?
Taket är 10m brett och 5.5m från takfot till nock. Det ligger idag 42*14 takpannor. Tegelpannorna är 42*28cm
Tacksam för råd!
De underliggande diamanterna är i dåligt skick och behöver bytas ut. Min fråga dock är om jag borde byta till en underlagspapp, tex yep2500 eller använda oljehärdad board? Jag är sugen på papp men är lite orolig att det inte är en diffusionsöppen lösning och att board verkar vara populärt som en byggnadsvårdande lösning. Idag ligger det gullfiber direkt innanför brädorna på delar av taket. Detta planerar vi att ta bort. Huset har inget rinnande vatten och inga våtutrymmen som behöver tas i beaktning. Huset är även kallställt under vintern.
Vid en lagning i ett hörn av taket bytte jag till board för att göra ett så litet ingrepp som möjligt.
En annan fråga är ifall det är bra att minska läktavståndet vid omläggning? Idag ligger pannorna väl glest idag med ett läktavstånd på 39cm. Spikskallar och hål i pannorna är exponerade nedanför skarven. Är det något problem att minska avståndet till 36.5cm istället och få in en 15:e rad?
Taket är 10m brett och 5.5m från takfot till nock. Det ligger idag 42*14 takpannor. Tegelpannorna är 42*28cm
Tacksam för råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdande"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror att det finns ganska gott om underlag för att hävda att både papp och oljehärdad board är utmärkta underlagstak. Om du vill överlappa pannorna mer så kolla att de kan ligga mer omlott utan att det blir glipor. Ibland är man inte fri att överlappa dem så mycket man vill.
Om du har Vittinge T11 pannor så ska läktavståndet vara 375 mm.O Olof Bjerke skrev:
Kolla här,
LÄNK
https://bmisverige.se/produkter/yttertak/taktegel/vittinge-t11/vittinge-t11-normaltegel
Tegelpannorna är från det nedlagda Heby tegelverk. Jag har inte hittat någon monteringsanvisning på nätet.
Logga in
Skapa konto
Övre högra och nedre vänstra hörnet är snedfasade. När pannorna ligger som de skall ligger dessa hörn emot varandra. För stort avstånd mellan läkten så blir det ett glapp och för litet avstånd mellan läkten så lyfter man den övre pannan och den ligger dåligt. Hittar du ingen anvisning får du prova med hur mycket överlapp de kan ligga. fungerar det med 365 mm är ju allt väl. Jag har för mig att hebypannor har samma mått som vittingepannor så att de passar ihop.
Det finns viktiga mått på Vittingepannor här,
länk
Jämför med dina pannor. Hängande längd är viktig att ha koll på utöver de andra måtten.
Sen kan du använda Vittinges läggningsanvisning med eventuella justeringar för dina pannor.
Logga in
Skapa konto
länk
Jämför med dina pannor. Hängande längd är viktig att ha koll på utöver de andra måtten.
Sen kan du använda Vittinges läggningsanvisning med eventuella justeringar för dina pannor.
Klicka här för att svara