Vi bor i ett 30 tals hus i Bromma, Stockholm som har en relativt låg takvinkel. Vi önskar bygga bostadsyta på vinden och behöver således höja taket. Såg därför en möjlighet att lyfta hela taket och höja fasadväggar med ca 1 meter. Min förhoppning är då att jag kan bibehålla befintliga takstolar, papp och läkt etc. (takpannor lyfter vi av innan)

Huset är ca 10x11 meter.

Är det någon som har erfarenhet om detta?
Några bra lift - firmor som kan ombesörja en lift för detta i Stockholm?
Andra input för detta arbete. Konstruktörer som kan räkna på detta. hur stagar vi upp bef tak för lyft?

Min förhoppning är att vi förbereder med regelverk färdigmåttat för att sedan sätta montera ihop en sarg runt om för att samma dag kunna lyfta tillbaka taket utan pannor... Självklart krävs det många byggare, mycket förberedelser, men samtidigt spar jag mycket tid och pengar på att kunna bibehålla det gamla taket som är nytt sedan 8 år tillbaka.

Vad är det för takstolskonstruktion idag? Takvinkel?
Ett problem, som jag som amatör i sammanhanget kan se, är att om du bara lyfter upp takstolarnas överramar, och lämnar underramen kvar en meter ner, så finns inget kvar som håller ihop takstolsbenen horisontellt i underändarna.
Hur det skall lösas förstår jag inte riktigt, men en duktig konstruktör kan säkert lösa det.

Välkommen till Bygga Hus-forumet Hägglund!

Jag skall försöka göra en skiss, men mina takstolar är bara som ett upp och nervänt V, ej med en sk A-lösning t(tror jag) .. Självklart måste vi förstärka horisontellt när själva lyftet görs. Behöver antagligen gör några håll i läkten så jag kan göra lyftet med centrering på mitten av takstolarna.

Jag är novis på detta och det är därför kanske självklara frågor eller svar, men försöker lära mig inför bygglov och lösning till våren. tack

Du har nog missförstått konstruktionen. Hanbjälken i takstolen är även bjälklag i vinden och det som ditt innertak sitter i.

Med ett 10x11 meter stort hus med låg taklutning från 1930-talet har du en komplicerad takstolslösning, oavsett hur den ser ut. Utan att veta hur taket bärs upp blir det bara spekulationer. Jag föreslår därför att du kompletterar med foton och helst också ritningar, framför allt en sektion. På basis av nuvarande information är jag skeptisk till din idé, men det kan kanske ändras. Taklyft brukar ofta stöta på patrull pga detaljplanebestämmelser. Kolla det med stadsbyggnadskontoret.

D Daniel 109 skrev:
Du har nog missförstått konstruktionen. Hanbjälken i takstolen är även bjälklag i vinden och det som ditt innertak sitter i.
J justusandersson skrev:
Med ett 10x11 meter stort hus med låg taklutning från 1930-talet har du en komplicerad takstolslösning, oavsett hur den ser ut. Utan att veta hur taket bärs upp blir det bara spekulationer. Jag föreslår därför att du kompletterar med foton och helst också ritningar, framför allt en sektion. På basis av nuvarande information är jag skeptisk till din idé, men det kan kanske ändras. Taklyft brukar ofta stöta på patrull pga detaljplanebestämmelser. Kolla det med stadsbyggnadskontoret.
Tack, fick precis reda på att takvinkeln max får vara 30 grader och jag kanske har 25 skulle jag tippa. Sedan har vi en byggnadshöjd på max 7,5 meter och då vi praktiken har inredd källare så känns det inte som det är möjligt.. Supertråkigt, men stort tack för all input så här långt.... Alternativet är att vi bygger tak kupor i nockhöjd, 1,80 har rum för barnen.... tappade luften lite..

H Hagglund1 skrev:
Tack, fick precis reda på att takvinkeln max får vara 30 grader och jag kanske har 25 skulle jag tippa. Sedan har vi en byggnadshöjd på max 7,5 meter och då vi praktiken har inredd källare så känns det inte som det är möjligt.. Supertråkigt, men stort tack för all input så här långt.... Alternativet är att vi bygger tak kupor i nockhöjd, 1,80 har rum för barnen.... tappade luften lite..
och skulle tippa att vi har byggnadshöjd på 7,5 meter redan så vi kan inte öka denna.

Det är inte säkert att det är så illa som du tror. Definitionen av byggnadshöjd är inte vad man tror att det är. Den framgår av Plan- och byggförordningens 1 kapitel 3 § och innebär följande.
"Byggnadshöjden ska räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat.

Byggnadshöjden ska räknas upp till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak."

I ditt fall är alltså dagens byggnadshöjd avståndet från marken till takfoten. Det är knappast 7,5 meter

Återupplivar denna tråd. Hut gick det med takhöjningen?

Jag funderar på att höja taket för att få högre takhöjd på översta planet. Taket är enkelt i sin konstruktion, orginal från 1930 talet. Ett billigare alternativ till att beställa en färdig takvåningsmodul skulle vara att höja det befintliga taket genom att kapa resningen vid golvnivå vid översta golvplanet och höja det med hjälp av domkrafter eller kranbil. Skorsten, el och vvs rivs givetvis innan.

Huset mäter 11 x 7 m. Höjningen som krävs är 50 cm.

Har någon erfarenhet av att höja ett befintligt tak på det här sättet? Finns det något byggföretag i Stockholmsområdet som gjort något liknande?

Även här tillåts 2 våningar upp till 7,6 m. Lägsta gaveln mäter idag 5,6 m mellan marken och nocken så borde gå att höja en del iallfall.

• Ritning av husfasad med takhöjning markerad; visar höjning av taket med möjliga förändringar i vinkeln.
  • Vind med snedtak, träbalkar och förvarade föremål; en del av ett äldre hus potentiellt avser takhöjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mathiasmedh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.