Hej!
Helt okorrelerat till att jag fyllt 40 så kommer här mitt första inlägg på detta forum.
Jag och frugan ska flytta ner till gillestugan då vår son ska få ta över vårt sovrum. Eftersom vårt hus byggdes innan energikrisen (-69) så finns det murstock och det satt också en oljepanna. Oljepannan är givetvis inte kvar och vi har numera fjärrvärme som uppvärmning.
Tidigare ägare har installerat treglas-fönster och ventilationen lämnar mycket att önska. Vi tänkte därför installera FTX för att förbättra inomhusmiljön, ffa i gillestugan nu när vi ska bo där. För installationen av FTX kommer vi anlita fackpersoner.
För att underlätta för ftx-rördragning på vinden, men också för att dra om el etc har vi tömt vinden från existerande isolering. Det gjorde vi helt manuellt genom att fylla påsar och dra dem genom vindsluckan. Det var roligt.
På golvet i vinden är det råspont och sen var det delvis trasig tjärpapp, 5 cm stenull, 15 cm kutterspån, vindpapp och sen ett lager med 10 cm spån. Inga fuktskador alls förutom mörka fläckar på råsponten mot takpannorna.
++++++++Sågspån+++++++ 10cm
++++++++Vindpapp+++++++
++++++++Kutterspån++++++ 15cm
++++++++Stenull+++++++++ 5cm
++++++++Tjärpapp++++++++
++++++++ Råspont++++++++
++++++++Innertak++++++++
Jag antar att tjärpappen fungerat som någon form av diffusionsspärr/ångbroms.
Så, nu till mina frågor givet att jag tänkte blåsa in (måttlig mängd) cellulosa vid omisolering.
I dagsläget finns det vindavledare men de går inte upp längs med taket, det är bara en bräda nere vid takfoten. Bör jag komplettera denna med vindavledare som också följer taket över tänkt höjd på isoleringen? Jag gjorde ett testskott mha masonitskiva, kommer vara ett helsike att få det helt tätt, se bilder. Jag vet att man "bör" ha det, men är det värt jobbet?
(Testskott med egengjord vindavledare, inser att det kommer bli bökigt att få det tätt, funderar på att ta en bit av ångspärren, göra en flärp längs med sidorna på skivan och sen häfta fast flärpen mot takstolen). Det svarta på vindsgolvet är efter tjärpappen.
Ångspärr eller ångbroms, det finns spaltmeter här på forumet om vad man bör välja men inte någon riktig konsensus. Jag tänkte lägga ångspärr, mest för att den är billigare. Jag har inga fantasier om att få det helt tätt. Anledningen till att sätta ångspärr är för att minska diffusion upp till vinden men också för att underlätta för FTX att skapa undertryck. I kombination med installation av FTX och inte för mycket isolering tänker jag att risken för fuktproblem är liten. (Kommer givetvis följa upp RF över tid)
Det är rätt mycket kabeldragning och takdosor på vinden, tänkte försöka lägga så mycket som möjligt under ångspärren men vissa genomföringar kommer behöva göras. Sett att det finns maschetter att köra för detta men de är dels svindyra, sen undrar jag om man inte kan göra såna själv genom att limma fast en bit cykelslang eller liknande på ångspärren.
TLDR:
Omisolering av kallvind. Ångspärr eller ångbroms mellan reglarna på vinden vid installation av FTX?
Vindskivor, hur viktigt är det att de sluter tätt?
Rörgenomdragningar genom ångspärr, hur göra enklast?
Hus:
Byggt 69 med gillestuga
Murstock som endast värms upp när vi eldar i kaminen (vilket är sällan)
Kallvind med fackverk, ingen upplevd fuktproblematik. El är dragen på vinden. 15% lutning på taket. Ett helvete att komma åt längs med takfötterna.
Bor kring Östersund. Dvs, kalla vintrar, fuktig höst/vår. Mätt RF på vinden sedan April. Ej över 70% någon dag.
Och ja, det här är sannolikt ett idiotiskt projekt men jag lär mig mycket och knapprar mindre på telefonen när jag är ledig.
Helt okorrelerat till att jag fyllt 40 så kommer här mitt första inlägg på detta forum.
Jag och frugan ska flytta ner till gillestugan då vår son ska få ta över vårt sovrum. Eftersom vårt hus byggdes innan energikrisen (-69) så finns det murstock och det satt också en oljepanna. Oljepannan är givetvis inte kvar och vi har numera fjärrvärme som uppvärmning.
Tidigare ägare har installerat treglas-fönster och ventilationen lämnar mycket att önska. Vi tänkte därför installera FTX för att förbättra inomhusmiljön, ffa i gillestugan nu när vi ska bo där. För installationen av FTX kommer vi anlita fackpersoner.
För att underlätta för ftx-rördragning på vinden, men också för att dra om el etc har vi tömt vinden från existerande isolering. Det gjorde vi helt manuellt genom att fylla påsar och dra dem genom vindsluckan. Det var roligt.
På golvet i vinden är det råspont och sen var det delvis trasig tjärpapp, 5 cm stenull, 15 cm kutterspån, vindpapp och sen ett lager med 10 cm spån. Inga fuktskador alls förutom mörka fläckar på råsponten mot takpannorna.
++++++++Sågspån+++++++ 10cm
++++++++Vindpapp+++++++
++++++++Kutterspån++++++ 15cm
++++++++Stenull+++++++++ 5cm
++++++++Tjärpapp++++++++
++++++++ Råspont++++++++
++++++++Innertak++++++++
Jag antar att tjärpappen fungerat som någon form av diffusionsspärr/ångbroms.
Så, nu till mina frågor givet att jag tänkte blåsa in (måttlig mängd) cellulosa vid omisolering.
I dagsläget finns det vindavledare men de går inte upp längs med taket, det är bara en bräda nere vid takfoten. Bör jag komplettera denna med vindavledare som också följer taket över tänkt höjd på isoleringen? Jag gjorde ett testskott mha masonitskiva, kommer vara ett helsike att få det helt tätt, se bilder. Jag vet att man "bör" ha det, men är det värt jobbet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Testskott med egengjord vindavledare, inser att det kommer bli bökigt att få det tätt, funderar på att ta en bit av ångspärren, göra en flärp längs med sidorna på skivan och sen häfta fast flärpen mot takstolen). Det svarta på vindsgolvet är efter tjärpappen.
Ångspärr eller ångbroms, det finns spaltmeter här på forumet om vad man bör välja men inte någon riktig konsensus. Jag tänkte lägga ångspärr, mest för att den är billigare. Jag har inga fantasier om att få det helt tätt. Anledningen till att sätta ångspärr är för att minska diffusion upp till vinden men också för att underlätta för FTX att skapa undertryck. I kombination med installation av FTX och inte för mycket isolering tänker jag att risken för fuktproblem är liten. (Kommer givetvis följa upp RF över tid)
Det är rätt mycket kabeldragning och takdosor på vinden, tänkte försöka lägga så mycket som möjligt under ångspärren men vissa genomföringar kommer behöva göras. Sett att det finns maschetter att köra för detta men de är dels svindyra, sen undrar jag om man inte kan göra såna själv genom att limma fast en bit cykelslang eller liknande på ångspärren.
TLDR:
Omisolering av kallvind. Ångspärr eller ångbroms mellan reglarna på vinden vid installation av FTX?
Vindskivor, hur viktigt är det att de sluter tätt?
Rörgenomdragningar genom ångspärr, hur göra enklast?
Hus:
Byggt 69 med gillestuga
Murstock som endast värms upp när vi eldar i kaminen (vilket är sällan)
Kallvind med fackverk, ingen upplevd fuktproblematik. El är dragen på vinden. 15% lutning på taket. Ett helvete att komma åt längs med takfötterna.
Bor kring Östersund. Dvs, kalla vintrar, fuktig höst/vår. Mätt RF på vinden sedan April. Ej över 70% någon dag.
Och ja, det här är sannolikt ett idiotiskt projekt men jag lär mig mycket och knapprar mindre på telefonen när jag är ledig.
Vindavledaren behöver inte alls vara tät. Dess enda jobb är att se till att isoleringen inte ligger mot råspånten så att luft kan komma förbi. Det är inte särskilt noga med hur den sitter bara du skapar en luftspalt.
Och ja du måste ha den. Går att göra i papp istället för masonit.
Och ja du måste ha den. Går att göra i papp istället för masonit.
Om jag föstått det rätt så fyller vindavledaren två funktioner, dels ska den se till så att isoleringen inte fyller upp ändra mot taket, det löser jag med ovanstående. Dock ska den också se till så att inte vind kan komma in i själv isoleringen och skapa köldbryggor. Den är jag mer tveksam till att jag uppfyller.E Eld skrev:
Klicka här för att svara

