K
krigoe: Mitt första inlägg här på forumet och hoppas på hjälp av kunniga!! Mitt kommande projekt är att sänka innertak (ca 25m2) i vardagsrummet. Tänkte mig träreglar 45×45, och sedan ett ett "klickgolv" i taket. Kostnad för golv kontra tak är de dubbla!! Dock mera jobb att få fast har jag läst iallafall. I taket ska det sedan in spottar, hur många vet jag inte än. något tipps på
0 svar · 685 läst
·
H
Hybro: Eller kanske nån tänkt lite längre... Kondens under plåttak stiger uppåt när solen värmer på... Stiger hela vägen upp och kondenserar på undersidan av nockplåten och droppar med på ev nockbräda. En ren teori...
15 svar · 4,2k läst
Appendix
Appendix: Valde du den billiga eller den dyra plåten? :)
8 svar · 1,3k läst
Intet
Intet: [citat] Svårt att förstå vad du menar? Skulle du byta taket på grund av din fåfänga?
8 svar · 1,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Tackpappen kommer inte skadas av vatten. Men organiskt material som träet under kan skadas eller börja mögla. Det gäller att torka ut ordentligt, och det kan vara svårt och ta lång tid. Men är det öppet under sponten så borde det torka ut över ett antal månader (eller fortare med tex värmefälkt)
1 svar · 598 läst
Bo arnold
Bo arnold: plåten är skruvad på fel sätt idag skruvar man alltid i dalarna. Att lägga papp går om du har ett tak med råspont under annars får du göra om hela taket blir säkert dyrare än plåt
5 svar · 806 läst
·
J
Jojjo89: Hej! ska lägga nytt tak "betongpannor" på ett sadeltak som är ca 110 kvm. Takfoten ska förlängas på kortsidorna. Tänkte kolla vad ni anser är en rimlig kostnad för ett sådant jobb? Har fått in 2 offerter där priset varierar rätt mycket. Är det någon som kan rekommendera en bra och prisvärd takfirma i Dalarna? Bor i Mora. Tack på förhand!
0 svar · 512 läst
K
Kane: [citat] Skall dock klara hängande last.
24 svar · 3,3k läst
E
egge80: uttryckte mig kanske fel , till skillnad från sågspån som kan torka ut om det skulle bli lite småfuktigt så är glasull mycket dåligt på det , kondensering sker någonstans i glasullen där varm fuktig luft kyls av, jag har sett i nya hus där delar av en vägg var plastad och nån del inte och där kunde man känna hur fuktig glasullen var på den oplastade delen vid rätt
5 svar · 1,5k läst
T
Testarn: Det ser ut som om det finns en luftspalt mellan stommen och fasadpanelen. Det är gjort för att fasaden ska kunna torka ut om den blir fuktig. Utan ventilation/luftspalt så skulle fasadbrädorna ruttna mycket snabbare och dessutom så bidrar det en aning till isoleringen av huset.
1 svar · 739 läst
·
L
Ljusa: [citat] Ja, helt ritkigt. Men man vet ju inte och det är där skon klämmer om man ska spendera flera miljoner. Jag har sett många hus med "äldre fuktmärken" och husen står fortsatt utan problem då ventilationen/dräneringen är fixad. ett hus vi kollade på var det gamal röta som nu är fixat då de gjorde dränering och FTX ventilation. Så inget är omöjligt det kan bara bli en dyr
35 svar · 2,8k läst
BirgitS
BirgitS: Dock om det finns vinklar på huskroppen kan det finnas bärande väggar etc. i övergången mellan de två volymerna. Sen finns det väggar som behövs för stabilisering av huset så att t.ex. ytterväggarna inte ramlar utåt, eller huset vrider sig och låter när det blåser hårt.
2 svar · 604 läst
·
S
sdlfkjlsdf: Ska försöka öppna bräda. Har lite sån grön tejp över för att täta. Vår vind är överlag väldigt varm så jag tror inte det är nån fult problem just här.
3 svar · 910 läst
·
T
Tim1986: Tjena allihopa. Håller på och lägger om mitt tak och ska göra ny plåt till skorstensfoten. Mot tegel tak. Har skorstenen i nock. Nån som vet om nån bra guide man kan använda sig av? Ja jag vet att de är bättre att ta in en plåtslagare. Men de är ju inte lika kul.😁 Det är ju roligare att kunna säga att man har gjort de själv. 😁
0 svar · 612 läst
P
Plåtsax: [citat] 1. Jag tror alla leverantörer idag har monteringsanvisningar beroende på hur utsatt läge taket befinner sig på, alltså mer skruvade pannor eller alternativa infästningar som ”tål” mer vind 2. Det finns krav på dimensioner för takstolar och underlagstak. Leverantören av pannor kan kräva kraftigare bärläkt tex om underlagstaket inte uppfyller kraven. 3. Plåt är lättare
4 svar · 3,8k läst
StellaGBG
StellaGBG: Hej! Har fått vårt tak bytt och nya vindskivor, fotbrädor etc. Min plan var att måla dessa med linoljefärg. På grund av dålig kommunikation hann jag ej prata med dem om detta innan de satte igång, och de har satt mellanstrukna brädor som alltså endast behöver en sista strykning. Har försökt ta reda på vad det är för färg, de visste inte säkert men tror oljebaserad
0 svar · 655 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Som sagt golvet har inte så mycket med det att göra skulle jag säga. Och genrellt: Masonit -> spont: Ingen big deal. Däremot att byta från plåt - tegel/betongpannor: Då ska man nog kolla upp domensioneringen.
3 svar · 1,2k läst
V
Vedhuggarrn: Spika alla dar i veckan om du har pistol och spik. Går otroligt mycket fortare!
1 svar · 879 läst
J
Julius1983: Det visade sig att inte alla pannorna var spikade utan bara några i kanten och längst ner. Jag slog sönder de som var spikade och lycksdes skjuta upp den som var ovanför som inte var spikad. Stort tack för hjälpen :-)
9 svar · 1,4k läst
·
D
Du och 19till: Mest troligt vatten. Det kan vara gammalt och fixat eller så är det fortfarande en läcka. Det behöver du undersöka.
1 svar · 475 läst
·
H
Hybro: Håller på med båt, hus mm. Silicon har jag gått ifrån. Silicon har dålig vidhäftning när den härdat. Blir som en löst liggande gummisträng. Kör numer bara med Sikaflex.
7 svar · 1,7k läst
·
G
gamenecks: Hej! Fundera på att tvätta mitt lite smutsiga aluzink plåt-tak som är ca 15 år gammalt. Skulle vilja ha lite tips på lämplig utrustning och rengöringsmedel. Kanske också tips på vad man absolut INTE ska använda för att inte förstöra taket. Tänker mig kanske använda mild såpa och en rengöringsborste till högtryckstvätten likt dessa
0 svar · 1,1k läst
MultiMan
MultiMan: [citat] Varför ska du inte vara aktiv mer här och berätta hur det går? Du kom hit för att få hjälp och har fått det. Om du verkligen menar vad du säger så har du bränt dina skepp i forumet och kan lika gärna begära att ditt konto anonymiseras. Detta är ingen kundservice som har betalt för att hjälpa dig, utan vanliga människor som ställer upp på sin fritid och hjälper andra.
69 svar · 14,0k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Ja, rätt lösning är ju att göra som videon. Men rent praktiskt skulle jag börja med att göra ett betydligt större hål, så att du får bättre möjlighet att arbeta. Typ ta bort 60x100cm först, eller kanske till och med hela den skivan som har uttaget i sig. Att bara hålla på och sickla i det där hålet kommer inte bli bra. Mitt alternativa förslag är precis som du visar på den
3 svar · 649 läst
·
A
ante.b: [citat] är trapetskorrugerad plåt
2 svar · 495 läst
B
blork: [citat] Nog vettigare att sätta vita farmarskruvar då tänker jag. Hursomhelst, var uppe nu och tittade noggrannare och skruvade ut en. Tydligen är det 20mm farmar som sitter så 25mm vindskiveskruv borde ju greppa längre då. :) Och Självklart var där ett hål som saknade skruv helt också. Suck Alt har jag även 30mm bleckspik hemma men bara 2.5mm så gränsfall att det blir bra med dom.
5 svar · 895 läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag körde med prylar från www.taksopen.se när jag skrubbade bort mossa på pannorna på taket. Sedan sprutade jag på Takrent, utspädd enligt brux, från Jula och lät det vara. Med tiden (alltså år) blir pannorna renare och även det svarta försvinner. I ditt fall skulle jag börja med att köra med borste på skruvdragaren, ex
7 svar · 1,8k läst
·
M
msbr: [citat] Tack för svar.
3 svar · 1,4k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Det går att dra ut klockspik utan att förstöra taket. Man får bygga ett mothåll anpassat till taket. Exempel på mothåll. En metallbit (här ett gammalt handtag) monterat på två bitar fyrkantstav (kan vara trä, här blev det aluminium) med rätt höjd och avstånd för att ligga i dalarna på plåttaket. https://www.byggahus.se/k/4981488/?m=image&u=359091&a=654552
11 svar · 1,1k läst
H
Hybro: Jo, så var det... Funkar fint.
8 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.