Hej,
Jag beställde för några månader sedan blästring och målning av vårt plåttak. Vi hade två läckor innan, en runt ett takfönster och ett hål vid en rörgenomföring. Jag diskuterade huruvuda det var vettigt att måla taket med en hantverkare och om det gick öht eller om det borde bytas. Han försäkrade mig om att det skulle gå bra att måla och om det skulle uppstå några hål så skulle färgen kunna fixa det. Direkt efter målning hade det läckt in i ett rum med paralleltak (resten av taket ligger mot en ståhöjdsvind) och målaren sa att det inte var några problem, så gamla hus torkar ut). Strax därefter (några veckor) så uppstod läckfläckar i ett rum på övervåningen och det första rummet hade ytterligare fuktrosor i taket. Målaren erbjöd sig att åka ut och kolla, såg att de inte kunde nå till taket som läckte på övervåningen utan stege och sa att han skulle ta det när han passerade senare med stege. Det har inte hänt än. (månader senare)Vi bor inte i huset och det ligger på långt avstånd så vi är förstås mindre nöjda med att det nu läcker in.

Jag känner såklart att det är hemskt om vi har målat ett tak för 90’ och att det inte var ett bra drag om det behöver bytas. Målaren säger ocks att han aldrig har sagt något om att de skulle säga till om plåten varit för dålig och att de rekommenderar kunder att fixa plåtslageri själva först. Men vi har ju inte möjlighet att gå på taket, än mindre att inspektera det för att veta om det var plåt som behövde fixas, och jag är helt säker på att jag ställde ingående frågor om nyttan med att måla vs att byta hela taket utan att han sa något om att vi behövde inspektera plåtarbetena själva först.

Tar tacksamt emot tips om vad vi kan göra nu?

Att målaren skulle täta hål som uppstått efter blästring, låter mer än lovligt skumt. Hur skulle det gå till?

Bilder?
Vad för plåttak?
Lagades dom gamla läckorna innan målning?
Sandblästring eller vatten?

Intet Intet skrev:
Att målaren skulle täta hål som uppstått efter blästring, låter mer än lovligt skumt. Hur skulle det gå till?
Han menade på att färgen är bra på att täta, så mindre håligheter som eventuellt skulle uppstå på plåten skulle fyllas med färg. Tikklurila heter färgen.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Bilder?
Vad för plåttak?
Lagades dom gamla läckorna innan målning?
Sandblästring eller vatten?
Han var medveten om de läckor som fanns. Han sa att den runt takluckan skulle hans partner se om han kunde göra något åt. Det är en läcka som inte spelar särskilt stor roll eftersom det kan komma in några matskedar vid regn som samtidigt blåser åt "rätt" håll. Det torkar ut fort och orsakar ingen skada. Den vid rörgenomföringen skulle han också titta på, men det hålet är kvar. Samma icke-problem och inte akut heller, men besviken över att inte det heller fixats. Jag, som lekman, föreställer mig att en gummidamask över röret skulle göra susen.

Här är taket innan målning. Troligen efter deras vattenblästring. (Hade först kontakt med annan hantverkare, men massan som låg på hade de för lågt vattentryck för att blästra bort, så då kontaktade jag den nya firman som blästrade med högre tryck)

• Rostigt tak med slitage, möjligtvis efter blästring, med röda och svarta fläckar inför målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det svårt att säga något från en bild,men jag gissar att det är ett enkelfalsad täckning ,så då har det troligtvis tryckt in vatten i falser när dom tvättat.. vet du med säkerhet att det fortfarande läcker?
Ta dit en plåtslagare som får gå över och byta det som är dåligt. Det går att hålla liv i det många år...

plåtrickard plåtrickard skrev:
Nu är det svårt att säga något från en bild,men jag gissar att det är ett enkelfalsad täckning ,så då har det troligtvis tryckt in vatten i falser när dom tvättat.. vet du med säkerhet att det fortfarande läcker?
Ta dit en plåtslagare som får gå över och byta det som är dåligt. Det går att hålla liv i det många år...
Ja, det var vad målaren sa hade hänt, enkelfalsat stämmer. Däremot ökade fuktgenomslaget i innertaken på övervåningen under så lång tid att det skulle varit omöjligt om det inte kom in nytt vatten.

R Radhustomten skrev:
Här är taket innan målning. Troligen efter deras vattenblästring. (Hade först kontakt med annan hantverkare, men massan som låg på hade de för lågt vattentryck för att blästra bort, så då kontaktade jag den nya firman som blästrade med högre tryck)
Dom har alltså målat direkt på det där ?
Eftersom du skriver att det är efter deras blästring .

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Dom har alltså målat direkt på det där ?
Eftersom du skriver att det är efter deras blästring .
Det vet jag inte. Den första firman blästrade dåligt, så vilken bilden kan vara före nya firmans jobb. När jag tittar på taket efter nya firman gjort blästring och målning så ser det mycket jämnt ut. Det var helt galet efter första blästringen. Taket hade varit belagt med Hagmans takmassa sen tidigare som börjat flagna. Tycker du något om ytan du ser på bilden?

Har dom målat pä ytan som på bilden , är det bara att göra om.

Har dom målat pä ytan som på bilden , är det bara att göra om.
Hur ska ytan se ut innan målning? Om de har målat på dåligt underarbete, visst borde det avslöja sig ganska fort genom att det släpper eller bubblar, eller kan det vara bra länge innan det avslöjar sig?

R Radhustomten skrev:
Hur ska ytan se ut innan målning? Om de har målat på dåligt underarbete, visst borde det avslöja sig ganska fort genom att det släpper eller bubblar, eller kan det vara bra länge innan det avslöjar sig?
All gammal färg och rost måste ju bort . Går det inte bort med blästring , då får man skrapa för hand .

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
All gammal färg och rost måste ju bort . Går det inte bort med blästring , då får man skrapa för hand .
Eftersom ingen av oss var närvarande när detta skedde så kan vi bara avgöra om underarbetet är korrekt gjort genom framtida händelser. Har du koll på om det går att iaktta någon sådan händelse som kan göra att vi behöver begära omgörning?

• Gilla
tb97tool
  • Laddar…
R Radhustomten skrev:
Eftersom ingen av oss var närvarande när detta skedde så kan vi bara avgöra om underarbetet är korrekt gjort genom framtida händelser. Har du koll på om det går att iaktta någon sådan händelse som kan göra att vi behöver begära omgörning?
Begär egenkontroller av utförare .
Alla seriösa utförare har tagit bilder under projektets alla olika moment

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.