Hej!

Vi har ett relativt låglutande tak med shingel. Det lades 2019 och har fungerat bra fram till i våras. Då märkte jag att det finns några små läckageställen. Det droppar regnvatten vid några spikhål där underlagspappen är spikad mot råsponten. Dels på vinden, och dels vid takfoten.

Firman som lade taket har tydligen fem års garanti på jobbet, men han meddelade att de ju gärna vill att det håller längre än 5,5 år, så han har varit här och letat läck-ställen med vattenslang och bytt ut shingelplattor på några ställen. Jag har själv varit upp och sprutat asfaltklister där det ser ut som att det finns glapp mellan shingelplattor. Det har blivit bättre, men det finns ett ställe kvar vid takfoten där vatten går igenom. Min misstanke just där är att vatten tar sig in mellan shingel och papp precis i kanten där det faller över ner i hängrännan.

Det som oroar mig är att det verkar ha uppstått på flera ställen ungefär samtidigt... Vad kan ha hänt? Nån som har erfarenhet av detta? Är det ett materialfel i shingelleveransen som gör att något släpper? Är det ett utförandefel från firmans sida?

Och vad bör jag göra? Fritidshusförsäkring täcker inte detta, och tydligen har det blivit tre gånger så dyrt att lägga shingel sedan 2019. Vad kan det kosta att lägga brännpapp på ett 77 kvm tak, bara för att slippa tänka på problemet?

Mvh
Stefan

Är det monterat med takfotsplåtar?

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det monterat med takfotsplåtar?
Ja, det finns takfotsplåt.

GoC GoC skrev:
Felet kanske är att du har för platt takshingel.
Men oavsett så funkar sådan här papp ypperligt på flacka tak och man kan enkelt lägga det själv.
[länk]
Taklutningen är 18 grader så det bör funka i teorin. Men tack för produkttips! Ska kolla på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.