Tak & Vind
nikke: japp det är val så, vill bara få det rätt på en gång, så jag inte behöver bry mig om det om ca 5 år för att jag byggt fel... :)
fetto21: Hej, Vi kommer inom kort att inreda en rådvind ovanför vår lägenhet i en brf och skapa en etagevåning. vi kommer att bygga en takterass med helt glaspart ca 6m långt 2m högt. I bygget är det bättre/spela ingen roll ur fuktperspektiv att först isloera tak/väggar och sen ta upp hål i taket för att bygga takterass och stoppa in glasparti eller är det bättre att ta upp hål med en
Smissarve: Ungefär hur stor tidsåtgång per kvadratmeter kan man räkna med för att borsta, rengöra och måla en gammal pannplåt där ca 10 procent av ytan är rostbrun? Har fått ett pris på att få det gjort på 100 kr/m2 av en firma med bra rykte (nu minns jag inte om moms ingår). Det verkar visserligen vara billigt i jämförelse men det blir ändå rätt mycket dyrare i slutändan än att göra
Frebbe: Senast jag lade decra (på jobbet) tillverkade jag en egen huv och stos, så det är ju ett alternativ att låta en plåtslagare tillverka en huv. Men det lär nog tyvärr inte bli billigare än 2000 kr med allt arbete och moms.
Artec: Hejsan Det är tvåkupiga tegelpannor som ligger på taket idag..
bygg-Andy: Till vårt nybygge ingår Monier, jönåkertakpannor och vi får välja fritt mellan alla färger och obehandlade eller behandlade. Vi har fastnat för obehandlade tegelröd, (http://www.monier.se/produkter/vaara-produkter/single/product/joenaakerpannan.html) för vi gillar att den inte är så röd utan mer åt det gula. Är detta ett dumt val eftersom den är obehandlad och kanske inte är lika
Thage: Nu är firman inhyrd! Jag har kommit fram till att jag inte har tid att göra allt detta själv! Nu kommer en konstruktör och kollar upp hela bygget, sedan börjar snickarna att göra sitt nästa vecka! Jag kommer att uppdatera bilder allt efter arbetet går!
volvogul: Hej! Vad är ett mera prisvärt tak Falsat tak(bandtäckning)Plannja plåt eller ett tak med Plannja royal 500?Om någon vet ett normal pris kvm inclusive material för ett sadeltak.Sen tillkommer ju stosar och raskydd m.m men det skiljer ju från tak till tak. Tacksam för svar.
Axelzons: [citat] Den är sanden i pannorna som släpper, pannorna slits & blir tunnare med åren, just pannor från 70-talet har tendens till att sanda. i övrigt tycker jag som ovan att du ska lytfa på lite pannor och kolla läkt och papp.
raveper: För att minska stegljud tror jag det är bra om det finns kvar ngt.
raveper: Skruva vore nog bäst. Om du ska måla kan du ju bara spackla igen hålen och måla över.
Grop: Jag har lagt Jönåker-pannor där Zanda-pannor behövt bytas ut på mitt tak. De passar avseende form&mått, däremot har jag inte hittat en panna som exteriört ser likadan ut. Men nu ska jag byta hela taket!
MaZtoR: ÄR ju godkänt för under 14grader enligt tillverkaren. http://www.kerabit.se/productcard.asp?Section=10197&Item=13852
nimhed: Jag var länge inne på bandad plåt, men har ändrat mig och kommer lägga papp istället. Det är en utbyggnad med en takarea på ca 45m2. Plåten hade kostat ca 40000:- och pappat kostar det ca 10000:-. Båda inkl arbete. Jag har bestämt mig för att inte våga göra det själv eftersom jag också har låglutande tak och då vill jag att de bränner ihop skarvarna + att det ändå var billigt.
plåtslagarn: nja här i värmland ligger priserna på 6-700 kronor kvadraten å med rot-bidrag kanske du hamnar på 400 kr
plåtslagarn: man kan falsa i runda stosar som ger ett ganska snyggt utseende men de har ju llite med huset att göra. Det blir ju inte ett cleaent utseende utan mer gammaldags....
barfotalasse: Kan bli problem med traditionellt tegel eftersom det släpper in lite solljus som taktäckningen måste tåla. Snickaren ville lägga supertak men Monier rådde mig att ha vanlig papp till Vittingetegel.
AndersRocker: Hej! Takstolarna på mitt hus (b. -35) har böjt sig något i mitten av taket, dvs mellan nock o takfot OCH mellan husets ändor. Det ser liksom ut som det har en liten svank. Taket har betongpannor och min gissning är att taket lades om för ca 15-20 år sen och att det tidigare låg tegel. Alltså har det nog sett ut på detta sätt en längre tid. Är detta något att oroa sig för? Bör
tobotrollet21: Kan någon ge mig lite info om denna avfuktare? Hur många kwh tar den? Går den att köra på en 6Amp säkring? Hur mycket låter den , dB? Vad innebär de att man har " steglös kapcitetreglering" på den? På verkar detta antalet kwh eller bara antalet Amp?
mape17: Nu har nästa offert kommit, den är på 119 Kkr plus moms, ca 150Kkr. Stor skillnad mot 255kkr, samma innehåll på bägge offerterna, enda skillnaden att den billigare innehåller fast takstege, vilket den dyrare inte gör. Ev extrajobb tex debiteras med 380:-/tim plus moms. Har för mig att en offert till en privatperson alltid skall vara inkl moms och inte som här pris exkl moms. Minns jag
Johanl80: Renoverar en hussida med entré byggnad där det skall bandtäckas. Frågan är då om jag skall leda luften under plåten, in i (huset)panelens luftspalt eller om jag skall skapa korsdrag genom att borra/jacka ur i reglarna mellan massonite/ vindduk och råsponten. och sedan släppa in friskluft från alla 3 håll utifrån.
hempularen: Det skulle kunna vara ett dåligt skrivet avtal. Det kan finnas byggnadstekniska skäl att inte lägga på pannorna ännu. Ex. om det är ett lösvirkesbygge så skall man helst inte belasta taket innan de bärande väggarna har fått skivmaterial på sig som styvar upp väggarna. Det kan också finnas takgenomföringar för ventilation eller VVS som man helst väntar med tills man kommit längre
Snailman: Någon som har något att bidra med angående detta? Gärna om hur man räknar på snölasten...
yens: Jag kommer inte fixa plåten själv, det blir proffs till det (hmm, jag brukar säga så, och så slutar jag ändå alltid med nya maskiner och nya kunskaper, mest för att jag blir arg på oskäliga offerter och märkliga tidshorisonter hos hantverkarna...) Jag läste någon som lade enkelkupigt tegel och använde en lång rak regel som "mall" när teglet lades, som fästes med tvingar, det