992 läst ·
4 svar
992 läst
4 svar
Reparera eller ej?
Hej,
Jag har tagit över ett hus från 1978. Det har ett tak bestående av betongpannor på bärläkt, och där under oljehärdad board. Den senare har naturligtvis rasat ned på vissa ställen vilket gör att det blåser in en del skräp på isoleringen. Funderar nu på om det inte borde åtgärdas.
Bifogar en ritning för att illustrera konstruktionen.
Att återställa "som det var" känns eg. inget vidare. Det är ju ingen superbra konstruktion, även om vinden inte har några som helst problem med fukt/mögel etc.
Hur skulle ni gjort? Alla alternativ är intressanta.
Jag har tagit över ett hus från 1978. Det har ett tak bestående av betongpannor på bärläkt, och där under oljehärdad board. Den senare har naturligtvis rasat ned på vissa ställen vilket gör att det blåser in en del skräp på isoleringen. Funderar nu på om det inte borde åtgärdas.
Bifogar en ritning för att illustrera konstruktionen.
Att återställa "som det var" känns eg. inget vidare. Det är ju ingen superbra konstruktion, även om vinden inte har några som helst problem med fukt/mögel etc.
Hur skulle ni gjort? Alla alternativ är intressanta.
Den rasar ner då den är spikad för nära kanten och med för få spikar. Fukt och temperaturskillnader gör att det med tiden släpper i ena kanten. Åtminstone är det vad jag tror har hänt här i garaget. Jag skruvade fast de skivorna i bärläkten, vilket inte är så lyckat egentligen har jag förstått sedan, eftersom boarden ska svanka en del för att kunna leda undan vatten som hamnar på dess utsida. Frågan är hur man gör om man vill reparera det till ursprungsskick, i väntan på takbyte?
Svartöra, precis så har jag gjort på några ställen också. För att göra det "ordentligt" borde man ju dock lyfta pannor och läkt. Det känns inte så roligt, då lägger jag hellre ett helt nytt tak (råspont mm).
Frågan är om det finns någon bättre tillfällig lösning? Hur sätts tex plasten som vissa företag använder sig av nu?
Frågan är om det finns någon bättre tillfällig lösning? Hur sätts tex plasten som vissa företag använder sig av nu?
Klicka här för att svara