Tak & Vind
pitufina: kan det ha blivit dåligt om råsponten varit dåligt behandlad underifrån och det har stänkt upp från hängrännan? (taket är nästan platt) När vi besiktade huset för ett år sedan var vi uppe på taket och det såg jättefint ut enligt besiktningsmannen. hade det varit en läcka borde vi väl ha sett den redan då?
eon: Hej, Behöver byta ut en gummiduk som täcker in balkong som ligger ingyggd i taket. Är det dumt att sätta in en ny duk och lägga trall över eller finns det bättre alternativ, som plåt eller något annat? tack på förhand /eon
postol: Det finns en skorsten / öppen spis (insatskassett), den fungerar fint, men den är normalt stängd (glasluckor) . Vet inte om "självdraget" fungerar som det ska i huset, men jag ska nog stoppa in en ventil i det rum som har högt i tak, som du säger, det borde ju vara enklare för värmen att passera ut där än genom taket.
Låneslav: Okej, jag begärde in offerter från fler företag och det var nog rätt. Väntar på några medan endel har ramlat in. Först en på 150000 kr. Sen en på 108000 kr. Denna läggare var certifierad av monier, men hans ena företag hade gått i konkurs i Januari i år och hans nuvarande hade skulder på ca 10000 hos kronofogden så vi valde att inte ta hans offert. Han lämnade dock referenser som
Mikael_L: Jag hade tänkt ange 100-200:- / meter spännvidd. Men det är samtidigt svårt att svara på, för olika typer av takstolar kostar olika, men framförallt betyder geografin en hel del. Med geografin menar jag hur långt du har till takstoltillverkaren samt vilken konkurrens denne lever i. För billiga takstolar får man (tror jag iaf) t.ex. från takstolsfabriken i nässjö, men om frakten blir
lillfisken: Hej! Jag har läst runt en hel del på detta forum och har lite funderingar om utvändig takisolering (thermisol). Finns det någon med erfarenhet av utvändig takisolering? Jag håller på med en totalrust på ett timmerhus från 1850-talet. Jag vill inreda ett sovloft på vinden och således bevara takhöjden. Idag är taket uppbyggt på det gamla sättet med takstolar i timmer spont och
gnoll: ska du ha råspont, papp och betongpannor på taket = 2-3 ton bara taket limträet är okej men 4 stolpar är lite klent, men i kronoberg blir det väl inga större snömängder...då kanske det går
Consensus: Nja, det är är ju lika svårt som att förhindra rimfrost utomhus vintertid. Ska man inte bygga om till klimatvind så återstår att bomma igen all ventilation och installera en sorptionsavfuktare. Men med den vindskonstruktion du har så ser jag inte riktigt hur det skulle gå till. Du har ju en liten smal "kallvind" ovanför högdelen också.
jonas_loof: Funderade bara på en sak.. om lådan är gjord för att sitta utanpåliggande, så räknar man ju med en viss kylning kring armaturen. Är armaturen "fri" så mäter man inte temperaturen på delar "runt om" utan bara på bakplattan där armaturen monteras mot det brännbara taket. Tänkte bara så att man inte fäller in en armatur som blir för varm. Även en F-märkt armatur blir 90 grader..
Consensus: [citat] Så ser min vind ut. Det finns inte ens en braskamin i huset. Vinden är en kallvind och konstruerad efter gammaldags principer som fungerade när vindsutrymmena var "uppvärmda". Huset byggdes 1981. Fortfarande bygger man likadant i nybyggda hus i Sverige, trots att tex tyskar, holländare m flera bygger klimatvindar i allt högre utsträckning. Man står inför precis samma problem i
fredda: Rev bort gamla teglet, läkt, papp o miljoner pappspik. Bytte ut dålig råspont. Reglade med 45x95 på kortsidorna av taket Rullade ut Halotexen. Reglade med dubbla 45x95 vid takfoten. La ut cellplasten Monterade rännkrokar o spikade fotplåt Skruvade ströläkten Spikade bärläkten La teglet Innefrån o ut, råspont, halotex, cellplast, läkt, tegel. Tips! Om man som jag har ett tak med en
gnoll: stormsäkra betongpannorna med rostfri skruv och klips så är du säker...
Polygam: Den standard för att mäta en bostad kallas SS 021053 Har används sedan 1989 i enlighet med "Swedish Standars Institut" [Det är 1.9 meter i tak höjd som gäller] http://www.skatteverket.se/download/18.5cbdbba811c9a768f0c80002041/M%C3%A4t+bostad_SS021053.pdf
Ballabaloo: Har beställt en som heter Färila. Olssons trappor heter dom. tror det är www.olssonstrappor.se
Consensus: Kallvind = isoleringen sitter i vindsbjälklaget, eller rättare sagt: någonstans innanför undertaket. Hela vindsutrymmet är uteluftventilerat (tex gavel, takfot, nock) och följer utomhusklimatet. Daggpunkten finns inne i vinden och under vissa förhållanden får man kondensutfall, vanligtvis som rimfrost under kalla vinterdagar/nätter. Då blir kallvinden en fuktfälla med mögel i värsta
Ludwig: Hmm vid vilken temperatur uppmättes 80%? Är det 2 grader och 80% så är det inte så mycket vatten i luften, men är det 25 grader och 80% är det väldigt fuktigt. RH är ju ett relativt mått som hänger lite på temperaturen.
PatrikJ: Här finns en mycket bra broschyr att kolla på: http://www.welandstal.se/ / P
Doldskada: Jag märkte häromdagen att vårt hus från 1930 med brutet tak o kattvindar saknar luftspalten på 2 av kattvindarna - samtliga vindar är isolerade men isolering samt papp ligger dikt an mot sponten på 2 av dessa medans den finns på en av dom samt på delen med trappan. Det finns inga spjäll eller liknande för att släppa in luft i spalterna men plankan under takfoten sitter rätt krattigt
_Valle_: Hej! Jag öppnade vindsluckan idag och noterade att det droppade vatten ner på golvet från vindsluckan. Man ser tydligt att det kommer från låsbläcket på vindsluckan och att det dessutom kommer mer om man pressar hårt med handen uppe på vindsluckan. Fabrikatet är en Midmade Lux. Någon mer som erfarit detta problem, det verkar som att luckan kanske är vattenfylld eller nåt sånt ??
glenn30: Annars är det många som vill ha dem för fylle mm,så sätt ut en annons bortskänkes,
DT: Är i full gång med isolering av ovanvåningen på en SMV och funderar på att bygga upp i nock i kupan. Hur gör man? Funderar på om man kan bära av med en limträbalk (fäst i yttre och inre takstolen) och ta bort hanbjälken? Eller om man ska behålla hanbjälken och bara ta bort dem vertikala reglarna. Vad har ni för funderingar? Påsalning på takstolen med 45x45 alt 70, luftspalt på ca
laxen: Bumpar min fråga igen! Inga idéer hos någon om hur man kan göra? Går det att bygga på tjockleken för isolering på insidan av taket på något smart sätt? Mvh, Laxen
f91jsw: Såga inte av takbjälkar/takstolar eller eventuell el. Annars är det bara att köra på. Eventuell el borde väl vara ganska lätt gissa hur den är dragen.
tompa_70: http://www.plannja.com/upload/Monteringsanvisning_2009.pdf
Havsutsikt: Men som Larsa nämnde, inga problem med cutterspån. Ja det stämmer, men det är ju också så att denna metod innebär att huset är i förhållande med nu rådande normer tämligen dåligt isolerat. Vad jag menar är att när man eldar för kråkorna och låter taket/vinden vara varmt så blir det ju inga kondens/daggpunkts problem. Vad man kan dra för slutsats av detta är att ett modernt
puu: [citat] Är det att de använder sig av lösullsisolering av träfiber som gör att de kör utan luftspalt?
J.A: Ja, nu har både TK och Arvidssons fått räkna. TK bygg är en aning dyrare (3500 kr oförhandlat...) men har som du säger agerat proffsigt och lämnat ifrån sig snygga ritningar. Dessutom anger Arvidsson att två väggar i markplan måste göras bärande (vi ska höja huset en våning) och något sådant 'krav' ställer inte TK. Förmodar därmed att TK skickar med alla takstolar och balkar
AndersS: Beskrivningen för det shingeltak jag lade i stugan utgick ifrån att det fanns en underlagspapp. Så även här är nog rådet att följa respektive tillverkares anvisning. Det enda negativa med att lägga shingel är att det sliter på skinnet, dvs om man inte bär handskar och använd gärna knäskydd.
MaZtoR: Skulle gissa på att jag och chefen min hade gjort det på lite över en vecka. Men det är svårt att säga utan att se taket. En del saker tar en jävla tid även om det inte ser ut som någon konstigt för någon som inte jobbar med det.