9 919 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Läggning av trebolit ytpapp glaciär 140.
Hallå, blir inte klok på hur man utför läggningen av detta tak.
Jag tolkar det som att man ska spika i ovankan och sedan rulla ut en ny våd.
Spika denna i överkant och dra bort båda folierna i skarven som bildats mellan dessa våder.
(det står förövrigt olika mått på skarven på hemsidan 8cm och förpackningen 12cm.)
Dra bort dessa två samtidigt är helt omöjligt då den som man spikat igenom går av vid varje spik.
Man får väll inte vika bort pappen för att blottlägga plast folien med spikarna, så att man kan pilla bort plasten, eller?
Är det någon som har en simpel förklaring hur man utför detta arbete, så vore jag evigt tacksam.
MVH Andreas.
Jag tolkar det som att man ska spika i ovankan och sedan rulla ut en ny våd.
Spika denna i överkant och dra bort båda folierna i skarven som bildats mellan dessa våder.
(det står förövrigt olika mått på skarven på hemsidan 8cm och förpackningen 12cm.)
Dra bort dessa två samtidigt är helt omöjligt då den som man spikat igenom går av vid varje spik.
Man får väll inte vika bort pappen för att blottlägga plast folien med spikarna, så att man kan pilla bort plasten, eller?
Är det någon som har en simpel förklaring hur man utför detta arbete, så vore jag evigt tacksam.
MVH Andreas.
Jag har lagt lite papptak på vår stuga och det borde inte vara krångligare än så här:
Börja med den nedersta våden och lägg den på plats. Dra bort folien och frigör klisterkanten som ska fästa pappen i fotplåten. Sedan drar du bort den andra skyddsfolien och spikar pappen i klisterremsan
Ordna sedan med nästa våd, lägg den på plats med överlapp så att klisterskarvarna hamnar mot varandra. När du är nöjd drar du bort skyddsfolien och trampar till skarven så att våderna klistras ihop.
Börja med den nedersta våden och lägg den på plats. Dra bort folien och frigör klisterkanten som ska fästa pappen i fotplåten. Sedan drar du bort den andra skyddsfolien och spikar pappen i klisterremsan
Ordna sedan med nästa våd, lägg den på plats med överlapp så att klisterskarvarna hamnar mot varandra. När du är nöjd drar du bort skyddsfolien och trampar till skarven så att våderna klistras ihop.
Ok tack, det kanske fungerar skapligt. Men jag provade lite olika med spillbitar innan jag skapade tråden och det verkar som att den blottlagda delen fastnar ordentligt i plasten på den andra våden. Man kanske kan lägga en bräda emellan så ytorna inte träffar varandra (inte på limmet) förrän man är nöjd med placeringen?
Kan tillägga att det är full sol och söderläge.
Det irriterande är att beskrivningen suger. Dem liksom undanhåller eller glider snyggt förbi de "svåra" momentet.
Det inte så att jag är dum i huvet utan bara noga.
//Andreas
Kan tillägga att det är full sol och söderläge.
Det irriterande är att beskrivningen suger. Dem liksom undanhåller eller glider snyggt förbi de "svåra" momentet.
Det inte så att jag är dum i huvet utan bara noga.
//Andreas
Lägg ut första våden.
Ta bort skyddspappen på den övre klisterremsan.
Spika fast pappen, i sicksack, på den klistriga delen.
Rulla ut nästa våd.
Ta bort den övre skyddspappen, men låt den undre vara kvar.
Spika fast denna våd på samma sätt.
Ta bort den undre skyddspappen. Trampa ihop klisterytorna.
Osv
Det är ingen jättebra idé att lägga papptak när det är för varmt. Man trampar sönder pappen medan man håller på.
Ta bort skyddspappen på den övre klisterremsan.
Spika fast pappen, i sicksack, på den klistriga delen.
Rulla ut nästa våd.
Ta bort den övre skyddspappen, men låt den undre vara kvar.
Spika fast denna våd på samma sätt.
Ta bort den undre skyddspappen. Trampa ihop klisterytorna.
Osv
Det är ingen jättebra idé att lägga papptak när det är för varmt. Man trampar sönder pappen medan man håller på.
Tack för instruktionerna!
Synd att de inte kan skriva så på bruksanvisningen så att man gör rätt frånbörjan.
Från trebolits hemsida:
"Lägg första våden av Glaciär ytpapp kant i kant
med fotplåten.
Rulla alltid ut ytpappen i dess egen bana. Tvinga
aldrig rullen åt något håll. Då uppstår lätt veckbildning,
som kan ge upphov till läckage. Lägg alltid
alla rullar i samma riktning för att få lika ljusbrytning
i takytan.
Spika sedan i vådens ovankant med sick-sackspikning.
Se bild. Spika aldrig genom överlägget.
Riv av folien som täcker de självhäftande ytorna
och trampa till.
Andra våden
Lägg nästa våd så att den överlappar den första
med 80 mm. Spika därefter i ovankant som tidigare.
Fortsätt på samma sätt tills hela taket är täckt."
Var ute och rev bort det jag hade kladdat med idag, så blir det ny kula imorgon.
Med eran metod ska jag inte behöva vara på pappen, förutom när det blir en promenad över skarven.
Ska man skriva en instruktion ska man f-n göra det bra, annars kan det va.
//Andreas
Synd att de inte kan skriva så på bruksanvisningen så att man gör rätt frånbörjan.
Från trebolits hemsida:
"Lägg första våden av Glaciär ytpapp kant i kant
med fotplåten.
Rulla alltid ut ytpappen i dess egen bana. Tvinga
aldrig rullen åt något håll. Då uppstår lätt veckbildning,
som kan ge upphov till läckage. Lägg alltid
alla rullar i samma riktning för att få lika ljusbrytning
i takytan.
Spika sedan i vådens ovankant med sick-sackspikning.
Se bild. Spika aldrig genom överlägget.
Riv av folien som täcker de självhäftande ytorna
och trampa till.
Andra våden
Lägg nästa våd så att den överlappar den första
med 80 mm. Spika därefter i ovankant som tidigare.
Fortsätt på samma sätt tills hela taket är täckt."
Var ute och rev bort det jag hade kladdat med idag, så blir det ny kula imorgon.
Med eran metod ska jag inte behöva vara på pappen, förutom när det blir en promenad över skarven.
Ska man skriva en instruktion ska man f-n göra det bra, annars kan det va.
//Andreas
Klicka här för att svara