Hej! Jag och min fru har precis skrivit kontrakt på ett hus och är väldigt glada. Inga större saker behöver göras direkt vid inflytt. Det finns dock en sak som jag nog bör kolla upp. Under visningen såg jag att tätningen mellan garagets takpapp och husets fasad såg lite mysko ut. Garaget står i direkt anslutning till huset och takpappen är bara uppvikt något decimeter på husets tegelvägg och sedan är det påkladdat en massa fogmassa. Detta kan väl ändå inte vara det vanliga tillvägagångssättet? Det är säkert tätt, frågan är hur länge :)

Hur tätar man sånt här? Farsan snackade något om att man brukar göra en "slits" i tegelbruket och sticka in en plåt som sedan sticker ut över garaget en bit. Det låter vettigt men slitsen vete fanken. Kan man inte skuva fast med fogmassa emellan?

Mikael_L
Jag tror din pappa är på rätt spår.
Här kan du se papptillverkarens egna instruktioner:
http://www.trebolit.se/Upload/File/detaljer_unic.pdf sid 3, har du anlutning mot vertikal yta.

Andra tillverkare (Mataki t.ex.) har kanske andra anvisningar, men troligen mycket liknande.

Ett spår i teglet gör du snabbt med stenskiva på vinkelslipen, det svåra är att få spåret rakt.
Det kanske finns andra bättre sätt. Jag funderar på någon sorts skiva på cirkelsågen och styra med en planka, någon annan har kanske tips.
Att bara täta med någon massa brukar vara att be om på problem på lång sikt. Alla sorters silikon, fog osv tar förr eller senare "slut".

Jag kan inte de här sakerna speciellt bra, men att följa tillverkarnas instruktioner brukar alltid vara bra om man inte vet bättre själv. :)

Mikael_L
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.