Tak & Vind
saxmark: Dem hade bytt länken till programvaran.. Här är den nya.. http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Byggvaror/Kerto/Finnwood/
MaZtoR: Har aldrig jobbat med enkupiga betongpannor men vad jag har förstått så ska det inte vara några konstigheter. Har lagt nya falsade, glaserade, enkupiga tegelpannor och det va inte problem det heller. Men de gamla klassiska enkupiga tegelpannorna kan vara väldigt jobbiga att få bra.
herbert: Hej alla glade byggare. Min fråga: har gjort en utbyggnad på huset, 7x4 m och tänker göra ett vamat tak ( i detta fall ett halvt valmat tak). Måste taklutningen vara samma på båda deltaken ( av utseende skäl alltså). 7metsrsidan vätter mot norr och de andra åt väst och syd. Måste alltså takvikeln från långsidan in mot huset vara samma som väst och syd taklutningen? Tackar på
verktygsgurun: Någon som varit med om att lägga betongpannor på ett tak med 10 graders lutning ? Och vilka åtgärder man då skall göra med undertaket ? Vilken papp ? Ytpapp ? Alla skarvar klistras ? Vet att det skall gå bara man gör undertaket tätt... Någon som gjort det ??
mazz: Tackar för råd o tips Undrar om inte byggarna jag hade gjorde fel då..En är från början plåtslagare och jobbar nu som snickare, så han gjorde ränndalsplåtarna själv, dock inte monterade än. De är ca 250 - 300 mm breda på varje sida rännan, medan läkten ligger spikad ca 100 mm på var sida om rännan. Det känns som att lösningarna inte passar ihop, det blir ju ett fasligt
merlin72: Håller på att tilläggsisolera & lägga ny ytpapp på mitt tak just nu. Huset är från 57 & ångspärr saknas.Varmluft stiger inifån huset under kalla året & bildar kondens, ibland is på råsponten inne på vinden. Då taket är dags för att läggas om kommer jag även att tilläggsisolera på utsidan (insidan ej rekommenderat då det finns väldigt liten plats för isolering, låg del är
Boingo: Vi får väl hoppas att det blir plusgrader i sommar. Garanterar att det klibbar ihop när solen steker på.
Grop: Jag hade också bin på vinden förra året. Jag tog via TryggHansa ut en firma (det var inte Anticimex, de hette något annat). Det "enda" de gjorde var att spruta Myrr på de ställen bina flög in. Visserligen kostade det inget, men det kändes pinsamt att ta ut folk för en så enkel åtgärd,(fast då visste jag inte vad boten mot bin var).Ta ett PVC-rör, peta in en bit papper i ena ändan,
Erik E: Hej söker efter Bender Palema Antik 2 kupig Röd/Svart 20009 behöver komplettera och inte en hel pall utan 20-30 st plus några nockpannor, vet vågon vart man kan hitta ett billigt ställe att få tag på dessa i västra skåne/södra småland? tackar för tips:)!
Immobil: Är det riktigt gammal papp ska du tjära den, annars kan du stryka den med kallasfalt. ;)
joflopp: Verkar inte vara några problem då YAP 500 är godkänt att ligga som underlagspapp under plåt, papp, betong eller tegel i lutningar ner till 10 grader.
zoogin: Hej jag är i fart med att byta ut mina 35 år gamla betongpannor som ligger på taket. Under pannorna ligger läkt och vattenfast plywood enligt papprena på huset. Jag skall sätta upp falsad plåttak som ser ut som tegelpannor. Behöver jag byta ut den vattenfast plywooden, den ser torr och fin ut. Skall jag använda mig av YAP 500 eller YAP 2200 dock verkar xl bygg bara sälja YAP 500. /Viktor
Hybris: Har nu ett uppreglat tak utan läkt med papp på. Plåtslagare skall lägga bandad aluzink plåt på taket. Min fråga är kring häftstift och eventulla spikar eller liknande under plåten. Skall de vara av någon speciell typ för att inte reagera med aluzink plåten? Kanske överdriven tanke men vill kolla så altt blir rätt. Det är ju mest limmat och häftklammers eller vad det heter och
Tjoa: [citat] Om ritningen stämmer ja...;):D Är ju inte första gången i världshistorien en ritning inte stämmer med slutprodukten. :)
lozo: Huset är en 1,5 plans med källare och en kallvind av kryptyp. Ventilationen är av självdragstyp och vi har en frånluft i källaren och en frånluft på bottenplan. Sen har vi också en pax i badrummet på ovanvåningen. Detta är då inte tillräckligt och vi måste öka frånluften (med någon sorts frånluftsdon som sätts på skorstenen) med iaf en ny "ventil" på ovanvåningen och koppla
Axelzons: pannor benders palema 5265kr nockpannor 1050kr Yapp 2200 2340kr Läkt 2500kr spik 1000kr takavvatnning 4500kr Steg 720kr Ställning ? alu 130kr/dygn x 5 dygn = 650kr Ställning ? haki med uppbyggnad ca 20000kr för 4 veckor Container 2000kr beräknat med alu ställning 20025kr material Beräknat med haki inkl uppbyggnad 40025kr på ditt pris låter det som om dom använder haki och jobbar för
karizing: Hej, Vi har precis byggt ut vårt hus. Huset är från 1950 och är byggt i sten. Utbyggnaden gjordes i höstas, och våra byggare la takpapp på träet. Vi beslutade oss för att slutföra taket - med läkt och takpannor - nu till våren. När vi nu skulle börja fästa läkt upptäcker vi mögel på virket under takpappen! Det visar sig att våra byggare inte har limmat takpappen och att fukt
Snurre: Tja det beror på böjradien du får i din plywood. Kan säkert fungera. En annan lösning är att göra välvda takstolar i just plywood. Såga ut med sticksåg remsor och limma/skruva ihopa så får du regelliknande takstolar. För att få till en luftspalt kan remsor med något mindre radie sågas ut som du fäster i din böjda takstol och där kan du fästa masoniten. På de i formen böjda
Dr.SiC: Det var inte mkt info du gav om storlek och konstruktion men ett svar mellan tummen och pekfingret är att ett taklyft ligger mellan 250000 och 1250000 beroende på storlek, materialval och mängden eget arbete.
Mikael_L: [citat] Tänk på att boracol inte alltid säkert är det bästa. Boracol verkar ha bättre djupträngande effekt men sämre för ytlig påväxt. Så valet är kanske inte helt självklart. Jag blandade i lite bor i min "soppa" med hopp om bättre långtidsskydd, men det är inte alls säkert att det var smart gjort. http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/60206-boracol-eller-moegelfri.html
kromadarmbåge: utan diffusionspärr mellan boyta o vind e det galet att öka ventilationen på kallvind.
Nilfyr: Byggmax i Stockholm tar 69,95 kvm för tvåkupiga tegelröda. Jag tror inte kvaliten är ngt sämre på dem.
roben67: Jag står i begrepp att få mitt papptak omlagt och har surfat runt en del på forumet för att få grepp om vilka tillverkare som är bäst. Det verkar som Icopal, Mataki och Trebolit står högst i kurs. Jag undrar om någon har erfarenhet av Siplast som för övrigt ingår i Icopalgruppen... Samtliga lämnar ju tätskiktsgaranti genom TG-Norden.
Peppe_e: En del färger under 80-talet som höll väldigt låg kvalité. Har blivit mycket bättre sen dess. Tror det berodde på nya miljöbestämmelser på färgerna, och de inte testades ordentligt. Kan ha fel....
pitufina: kan det ha blivit dåligt om råsponten varit dåligt behandlad underifrån och det har stänkt upp från hängrännan? (taket är nästan platt) När vi besiktade huset för ett år sedan var vi uppe på taket och det såg jättefint ut enligt besiktningsmannen. hade det varit en läcka borde vi väl ha sett den redan då?