Tak & Vind
klaskarlsson: Har du en undermålig konstruktion från början (typ billig stuga från buahaus eller dylikt) så kanske det kan behövas - annars tror jag inte det.. /K
Axelzons: Borde inte bli något problem med isoleringen förutom att det blir lite mer, väven / duken sätter du ju på 45 x 45 reglarna isåfall. jag skulle nog glesa 30 cm.
Anonymiserad 5589: [citat] Tackar! skall ringa runt lite och kolla priser. /Dadde
perrand: Jag har köpt en Royal Polar 540 vindslucka som jag skall montera i garaget. Jag är dock lite osäker på hur den skall monteras. De saker jag funderar kring är: 1.) Vid uppfästning i takstolarna så saknas det ett par centimeter (yttermåtten på luckan är något kortare än de 120 cm som det är mellan takstolarna). Skall man sätta någon typ av distansklossar som man spikar/skruvar genom?
Axelzons: Ta bort plåten, den har inget där att göra... kontakta någon som kan titta på det och ge råd, det finns säkert företag i närheten bara att googla, kondens teorin är helt rätt vad gäller plåten, jag menade inte att du skulle använda plåten igen, bort med den bara :)
Elvis69: Även om det är dyrare så blir resultatet med stor sannolikhet bättre.:D Framför allt om du har ett rum med stora fönster och mycket släpljus...
Axelzons: Okej så det är pappbyte oxå, jag gick händelserna i förväg och trodde att det var en gammal lada med spåntak, ja då är det jättebilligt, pappen e inte billig. Mvh
Immobil: Antagligen har du luft i systemet. Lufta slingorna och pumpen.
Axelzons: Om underlaget ser bra ut så räcker det med läktbyte, du kan även lägga oljehärdad masonit på underlaget innan du läktar för att vara lite säkrare inför framtiden. Mvh Axelzons
kjole: Vi har tänkt att inreda vår vind med tre sovrum+allrum. taket har i dag en lutning på 27 *c Huset är 8 meter brett. Tanken är att endera höja väggen och behålla taket eller byta takstolar. Nån som vet hur man räknar ut hut mycke man måste höja nocken för att få plats med två rum i ena änden? Har kollat lite priser och ett "Taklyft skulle bli flera hundra tusen dyrare. Hur kan det
nikke: ingen som har någon erfarenhet av detta med luftspallten? eller masonit eller väv?
FlashM: Har ett uterum som är 8 m x 3 m och har plasttak idag. Vill se vilka andra alternativ jag har och som är hållbara. Är ganska trött på plasttak som inte är så hållbar och som inte ser fin ut efter bara ett par år. Vilka alternativ har jag egentligen? Kan man lägga takpapp på hälften och något annat på resten? Uterummet finns i anslutning till vardagsrummet och därför vilja jag
pinebar: Då är det nog ingen fara. Tänk bara på att inte ställa bubbelbadkaret eller pianot precis där ovanför :)
hempularen: Kattvindsväggen skulle jag inte våga riva utan expertutlåtande. Du måste kalla in en byggnadsingenjör som får titta på det.
plåtslagarn: vi brukar förlänga svepen med en bockad plåt som man trär på liksom... du kan säkert få dom av en plåtslageri för en selma per svep
Vargen73: Hej Har idag ett platt tak över min ytterdörr med ca måtten 1,5 * 1,0 meter och det taket har sett sina bästa dagar så det ska rivas ner nu. Tanken är att jag ska sätta upp ett nytt och håller på att leta efter färdiga takstolar (tänkte ha ett brutet tak) i mått som skulle passa men hittar inga varken i affärer eller på internet? Någon som vet vart man kan hitta dessa mindre
yens: Tack för svar!! Kupan kommer att ansluta till två takstolar, så bredden är ganska opåverkbar. Däremot så har jag lagt ny papp på de delar där kupan inte täcker, och då hade jag möjlighet att påverka takpannorna så att en plåt passar bra för att få ner vattnet som kommer via vägg/plåt ner i "dalen" på pannorna. Det klurigaste tror jag blir anslutningen mellan takkupans tak och
JonasFapejo: Det går att göra som du beskriver. Dra ut lite snören längs taket så du ser vart det svackar sen sätter du kilar bakom ströläkten för att bygga upp höjden.
JonasFapejo: En sak till, använd dig av underlagsduk istället för klassisk takpapp det är både smidigare att lägga och tycker ja håller bättre!
nikke: Hej! vet inte om jag lagt denna fråga på rätt tråd men gör ett försök här ialla fall. ska börja stomma upp en tillbyggnad av vårat hus, och tänker lite längre fram, hur lägger man takbjälkarna 170x45 cc 60 vid hammarbandet? ska det sågas ut en liten kil eller läggs de endast rakt på hammarbandet utan att sågas för att sen spikas/skruvas fast? se bild: [bild] tackar för svar!
Mohha: Japp... det gör den. Tar nog och byter den oxå när man ändå grejar... Tackar för svaret...
Axelzons: Hej Din offert blir inte synlig på det sättet, du måste bifoga den som bild, alternativt ladda upp den och publicera url:en. Mvh Axelzons
mazz: Det låter krångligt det här..Är det så j-ligt som det verkar att få till en snygg skärning? JAg är i samma sitis, ska lägga ränndalsplåtar o sen tak. Frun oroar sig nämligen för det här med skära snyggt i ränndalarna.. MEn vad gäller ränndalsplåten i sig så ska de jag har fått tillverkade ligga på läkten (enl plåtis/snickaren). Annars har jag sett lösningar med bockad
GunWal: Tänkte byta vindskiva som murknat, och insåg då att det även är dags att byta skivan som sitter under läkten mellan vägg och vindskiva. Sitter en plyfa där som är svår att hålla snygg. Upptäckte nu att teno-taket inte är draget ända ut till vindskivan så att all fukt, fågelbon osv hamnar direkt mot skivan. Inte konstigt att den blir dålig! Jag behöver tips på hur jag ska lösa
fredand44: Hej! Håller på med ett litet garage. Övervåningen kommer att isoleras och jag har nu lite frågor som jag hoppas få svar på. 1) Jag har sökt med ljus och lykta efter hur man fäster sk "Windy" mellan takstolarna men inte funnit någon. På den bifogade bilden så ser ni tre gula streck. Jag tänkte längs de gula sträcken sätta någon form av list som är ca 2,5cm*2,5cm som jag häftar
nikke: japp det är val så, vill bara få det rätt på en gång, så jag inte behöver bry mig om det om ca 5 år för att jag byggt fel... :)
fetto21: Hej, Vi kommer inom kort att inreda en rådvind ovanför vår lägenhet i en brf och skapa en etagevåning. vi kommer att bygga en takterass med helt glaspart ca 6m långt 2m högt. I bygget är det bättre/spela ingen roll ur fuktperspektiv att först isloera tak/väggar och sen ta upp hål i taket för att bygga takterass och stoppa in glasparti eller är det bättre att ta upp hål med en