Dimension och cc glespanel

13k läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej

Sökt i forumet men hittar ingen ingen exakt info om glespanel och undertak av panel.

Om jag har cc 1200 mellan takbalkar i låglutande tak och vill sätta en träpanel som innertak. Vilken dimension på glespanelen ska jag använda och på vilket cc ska de sitta? Samt skruva eller spika och med vilka dimensioner?

OCH behövs glespanel egentligen? Kan man inte spika/skruva takpanelen direkt i takbalkarna? (i mitt fall Kerto) Vet att dem är en fördel med tanke på el och isolering, men skulle vara intressant att veta

2. A
    Medlem Nivå 15
    Det "normala" är glespanel 28x70 (eller 35x70) på c-c 300. Spiken blir 90 eller 75mm.

3. M
    Medlem Nivå 4
    OK taänkte att det kanske räckte med c-c600 eller i alla fall c-c400 när det gäller panel och inte gips.

4. S
    Medlem Nivå 7
    cc40 bör räcka om du skall spika panel i det..
    Vi har satt på befintliga cc60 någon gång och det gick bra det med - fast cc40 skall det nog minst vara i alla fall..
    Det normala är dock definitivt cc30.
    När det gäller spiklängden instämmer jag med forumguden..!

5. A
    Medlem Nivå 2

lånar tråden lite!

hej passar på att låna tråden lite.
    jag skall sätta upp ny glespanel.
    skall sätta 12mm foilerad spånskiva i taket.
    hade tänkt mig cc60 är detta för mycket? tror ni att spånskivorna ger med sig o börjar hänga efter ett tag?
    mvh Andreas

6. A
    Medlem Nivå 15
    Det måste finnas nån installationsanvisning till dina spånskivor. Jag är helt övertygad om att där står vad du måste ha för underlag.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: