Tak & Vind
glenn30: hej jag tog o penslade på direkt på möglet men man kan säkert borsta bort det först oxå,sen lät jag det verka 1 eller 2 dygn o sen borsta bort det ör att sedan köra med avfuktare typ en vecka,för min del berodde det på att jag hade tilläggsisolerat på vinden med 30 cm,så efter detta åkte skiten ut,så nu har jag bara spån o inga problem,det har gått 3 år sedan dess,bättre att
mIkEtReE: När all panel var nedriven så såg man att det var genomfuktigt till takpapp. Och takstolarna var 80cm resp. 140cm murkna. Det blir till att ta bort tegel, papp, råspont och sedan skarva in nytt hammarband samt takstolar.
Jav: [citat] Kanske lite sent svar, men hittade tråden av an slump.. Egentligen behöver du inte vara så bra på geometri. Ett vanligt sadeltak och ett valmat har lika stor yta (tänk dig att du skär upp valmade sidan i två lika stora trianglar som du sedan vänder upp-och-ner innan du förlänger det övriga taket med dom). På det valmade slipper man gavlar på vinden (totalt sett vinner man
overkrill: Tjena ! Är mitt upp i renovering av fasad+tilläggsisolering hemma . Skulle dock bli glad om det är någon här på forumet som har tips på hur man får till en snygg nockdekoration,typ solfjäders mönster. Är det någon som har sett det ute i bygghandeln någonstans. Eller är det enda sättet att tillverka själv typ av plywood el. dyl.Man börjar ju bli lite seg nu efter ett gäng veckor
nimhed: Håller med LOS. Om pappen är bytt så är ju också läkten ny. Bara dumt att riva upp. Kolla vilken panna som ligger och hitta kompletterande pannor på blocket. Är det så att besiktningsmannen rekommenderar plåt istället eftersom ni har låg taklutning?
henost: Hej Jag har en fråga som jag hoppas någon av er kan svara på. Jag håller på att byta tak på vårt nya hus och upptäckte en gammal vatten skada vi ett av hörnen på huset. Två av väggplankorna är skadade och har blivit kexiga längst upp. Min fråga är eftersom jag fixar så att vatten nu inte kommer åt hörnet längre, behöver jag då byta det eller kan jag bara låta det vara.
dalaerik: Tack för alla goda svar. Skrev på idag och fastighetbesiktning på måndag. Så då får jag förhoppningvis veta mer...
Lindgrenski: Hade hoppats på att det skulle finnas nån som kunde beräkna detta här. En sak till som talar för att det ska funka är att vi har en takkupa/rum på ena längden som avlastar och vi har inga gavlar alls, utan sluttande tak åt alla håll. Så på ena sidan är det bara 2 stödben på varje sida av kupan som behöver flyttas.
S&A: Hej Vi ska byta tak (ca 140kvm) på vår villa och skulle vilja ha input angående ev fördelar och nackdelar vad gäller om man väljer svarta eller tegelfärgade ytbehandlade betongpannor. Typ, blir det mycket varmare hus på sommaren med svarta pannor? Om det nu kulle vara så att de blir varmare, påverkar det även livslängden nämnvärt? Finns säkert fler saker också och det vill vi veta
JKPK_peter: Ok.... tack för alla tips.... vad använder man för spik till de olika delarna och hur gör man vid genomförignar i taket dvs tätnignar i masoniten användera man papp ? Fler som har renoverat "sticketak" ?
Yrrol: Sökte lite bland tidigare trådar om billig plåt eller iaf vilken sort man bör välja, men det verkar ju vara ett elände att få billigt, stabilt och som inte flagnar. Sista inlägget jag läste var en som skrev; tacka vet man tegel... Jag har ett gäng byggnader, den största fick plåttak efter stormen som svepte skog för några år sedan. De andra byggnaderna har olika behov av takjobb.
L-Bror: Jag tänkte att jag skulle avsluta tråden oxå. :-) Snickare nu varit här och räknat. Det är helt klart billigare att flytta hålet till en plats där man inte behöver röra takstolarna. Flytta, icke bärande, innerväggar med allt vad det innebär är nästan gratis i jämförelse. :rolleyes: Skickar med en bild på "hålet" och flyttar intresset vidare till isoleringen (se tråden )
snubben11: Ska göra en utbyggnad med taklutning 22 grader och 14 grader ska ha betongpannor behöver man vidta något speciellt vid skarven mellan de olika taklutningarna det ska alltså vara ett gemensamt sammanhängande tak med lutning 22 grader sadeltak som sen övergår på ena långsidan i ett plattare tak med lutning 14 grader. eller är det bara att först lägga taket med 14 graders lutning och sen
Axelzons: Hej Om du tänker byta taket för att du anser att det är dags eller om någon hantverkare rekommenderat det så gör detta före isoleringsarbetet, byt dålig råspont, lägg en bra underlagspapp (YAP 2200). Du behöver ingen inspektionslycka vad jag vet, luftspalt mot råsponten är däremot viktigt, isolera med fördel med träfiber / cellulosa, det är nog mest kostnadseffektivt. Mvh
sandstromsimon: Ska köpa pannplåt från Ekonomistål. Tycker att silvermetallic är snyggare än deras zinkgrå. Silvermetallicen har 25µm tjock färg och den zinkgrå har dubbelt så tjock dvs. 50µm. Ska jag låta det estetiska få avgöra eller är det värt att ta zinkgrå för den tjockare färgen? /Simon
snickarmac: Tjena! Är det ngn som byggt på en ovanvåning på utbyggnad med platt tak? Har precis köpt ett "nytt" hus som innefattar en skolåde-formad utbyggnad på ca 20 kvadrat. Utbyggnaden ligger i vinkel mot mitt 1 1/2 plans hus och så här innan min stora renovering och takbyte startar fick jag idén om att kanske dra upp en ovanvåning på utbyggnaden för att på så sätt få ut ett lite större
knoster: Det är minst 5 mm per meter fall du ska ha,om det är korta krok som du ska sätta så är det väl bara att snäppa ut ett rejält fall så att du ser att det lutar åt rätt håll med ett kritsnöre och skruva kroken efter den linjken sen,men man kanske inte ska överdriva fallet iaf.Det beror ju lite på hur långt fallet är.
raveper: lite superlim eller något annat kletigt plus lite färg som du duttar dit med fingret kanske räcker. Du kommer att sluta störa dig på det och ingen annan än du kommer veta vad du gjort. om inte jag kommer med min supersyn/radar och letar efter felaktigheter.
fremar: Har inte sett att det har kommit vatten på brädan, men när jag tvättade den inför målningen så såg jag att det hade runnit vatten på den som hade droppat av längst ner på brädan.
LOS: Några mm! Ja där ser man. Här varierar det en hel, några cm hit eller dit beroende på vilket tak man mäter. Tack för tipsen!
Axelzons: Det som händer med pappen när den ligger öppet / ej skyddat är att den åldras fortare, mycket fortare.. eftersom den är ganska UV känslig, att den inte skulle klara väder behöver man oftast inte oroa sig för, utan det är just att låter man den ligga tex 12 månader, så kan det ha åldrats 10 år om man skulle jämföra med att den legat skyddad... Om du planerar att lägga ytpapp på
Micke F: Vi ska sätta nytt innertak i vår -69 års villa. Ett problem är att taket "hänger ned" på ett ställe, dvs. takstolen verkar satt sig en smula varpå en inbuktning uppstått längs hela taket. Den syns inte så bra på bilden nedan, men är ganska markant när man står och tittar längs takets linjer. (Man kan ju tycka att det borde åtgärdas, men vi anser det inte vara akut eller ens
Per72: Det är inte så att det är ströläkten de har spikat fast. Man kan ju använda samma dimension på både ströläkt och bärläkt. DEt gjorde jag i allafall
Fransberg: Hej! Vi har köpt ett torp från 1840 och behöver nytt tak! Nuvarnade takhöjd är 180 cm (innertak). Vi funderar på att riva av existerande tak och ersätta med en längstgående limträbalk och s.k. A-tak med förhöjda ytterväggar, men utan tvärsbjälkar då vi vill öppna upp till nock. Huset är ca 12 meter långt, så en limträbalk bör funka, men vi behöver extra stabilisering i
Hus-kvarna: Hej! Finns det några bra alternativ till att "göre det själv" när det gäller ett ganska platt garagetak. I nuläget är det nåt form av gummimatta ser det ut som med en brunn som inte sitter fast. Vad finns det för alternartiv till att lägga nytt tätt som är tätt om man ska göra det själv? Lite olika saker borde väl finnas..
storkarp: Jag skall byta hela taket på en sida så att få dit de snesågade bitarna borde vara enkelt. Möjligen kan vindskiveplåtarna behöva böjas och andra sådana mindre problem. Underligt om det är så enkelt eftersom jag inte hört/läst att andra gjort detta.
tobben 9: Jo plåtslagaren har rätt det hänger på dim och konstruktionen på takstolarna .Ta dit nån som kan räkna på stolarna ifall du kan lägga pannor .. Är mitt råd ifall du inte vill ha plåt..
laxen: Bumpar igen! Behöver man sätta en skiva innanför översta skiften av lättbetongen eller kan man låta isoleringen ligga ända ut emot lättbetongen? Tänkte i så fall fästa en masonit i sidorna mellan varje takbalk och i överkant mot luftspaltskivans underkant samt i nedre kanten mot hammarbandet som takbalkarna är fästa i. Någon som stött på detta förut? // Laxen