Har en stor 20-talsvilla som jag renoverar med en kompis som ett roligt projekt. Nu börjar det bli dags för taket. Taket har en ovanligt brant taklutning.
Nu till frågan:
Kan man låta den gamla takplåten ligga kvar, montera bärlekt ovanpå, ta bort den gamla nockplåten för bättre ventilation och sedan montera ny takplåt?

Plåten som ligger nu är någon slags tp plåt, så det borde iaf bli en bra luftspalt från takfoten och upp till nocken. Har för övrigt tänkt mig 45*45 som bärlekt.

Milkshaken
Jag personligen tycker det låter som att det kommer bli kondens , men jag har säkert fel...

Ja, det blir säkert kondens men det blir det ju även om man lägger råspont med takpapp och plåt över. Nu har vi börjar iaf. Har lagt ströläkt och bärläkt, blir en rejäl luftspalt, ser därför inget problem i att göra på det sättet.
Självfallet har vi inspekterat undertaket och vinden samt plåten innan.
Nån som vet nåt mer om detta? Har hört att detta ska förekomma en del i norrland.

det går alldeles utmärkt å göra så om du har kvar gamla plåten under å läktar brukar man använda plåtreglar å skruva direkt i gammla plåten då behövs inga ströläkt å den lilla kondens som blir lär försvinna tämligen fort med tanke på att det blir ganska bra luftning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.