Nuvarande hanbjälkar består av 27x100-plankor spikade på bägge sidorna av takstolarna. Nu när vinden inreds skruvar jag fast 45x120-reglar med spikplåtar i liv med takstolarna istället. Det måste väl ge bättre bäring eller?
Kanske bättre att skruvlimma ihop de gamla 27x100-plankorna till en 54x100?
??
Johan
Johan
Hanbjälkarna ska bli tak på vinden och även stärka upp takstolarna så att jag kan flytta eller ta bort stödbenen.Mikael_L skrev:
Bifogar bilder på nuvarande hanbjälkar och stödben.
Om hanbjälken endast ska bära innertak behöver den kanske inte förstärkas alls, men det kan å andra sidan vara lämpligt att sätta dit nåt material för att underlätta fastsättning av undertaket.
Däremot tror jag inte att en starkare hanbjälke ger dig möjlighet att ta bort eller flytta stödbenen. Då tror jag att du måste förstärka högbenen istället.
Däremot tror jag inte att en starkare hanbjälke ger dig möjlighet att ta bort eller flytta stödbenen. Då tror jag att du måste förstärka högbenen istället.
Visst hjälper hanbjälken till att ta en del last från högbenet, men den tar ingen mer last bara för att du förstärker den (om den inte deformeras just nu !ThomasLindgren skrev:
Hanbjälken tar endast drag- eller tryck-last längs bjälken.
Ev draglast kommer ifrån den kraft som vill vika ut högbenen, där håller underramen och ev hanbjälken emot.
Man kan också tänka sig att högbenen böjer sig, pbs, och då kan hanbjälken utsättas för en tryckkraft.
Men jag tvivlar på att dina hanbjälkar trycks ihop eller dras ut något märkbart och därför tror jag inte att någon förstärkning hjälper. Om det nu var så att du ville börja lägga saker ovanpå hanbjälkarna så blir det ett böjande moment, som inte funnits tidigare, och då skulle en förstärkning kunna vara på sin plats. Givetvis med beaktande av infästningars hållfasthet och den totala takstolsbelastningen.
Att förstärka högbenen gör man väl lämpligast genom att öka materialdimensionerna, då helst på höjden. Att sala på med en regel extra på undersidan t.ex.
Men det gäller att förhindra inbördes "glidning" mellan det gamla och nya materialet, annars gör det inte mycket nytta.
Skruvlimning (skruvspikning) t.ex, om man säkert vet att limmet fungerar, även över tiden.
Annars spikplåtar på jämna avstånd, eller t.ex. långa remsor av K-plyfa pbs, spikade hela vägen.
Dom exakta detaljerna kan jag givetvis inte ge, jag är ingen byggingenjör.
Jag antar att man även bör titta över ifall att infästningar t.ex. mellan högben och underram tål den nya och högre lasten.
Men det gäller att förhindra inbördes "glidning" mellan det gamla och nya materialet, annars gör det inte mycket nytta.
Skruvlimning (skruvspikning) t.ex, om man säkert vet att limmet fungerar, även över tiden.
Annars spikplåtar på jämna avstånd, eller t.ex. långa remsor av K-plyfa pbs, spikade hela vägen.
Dom exakta detaljerna kan jag givetvis inte ge, jag är ingen byggingenjör.
Jag antar att man även bör titta över ifall att infästningar t.ex. mellan högben och underram tål den nya och högre lasten.
Finns det nåt program för att räkna ut styrkan i takstolar?
Ja det gör det väl. Åtminstone finns det flera olika program som räknar ut nya takstolar, hur dom klarar av att räkna ut ev ombyggnad vet jag inte.
Vad har du för takvinkel, spännvidd och snözon?
Jag kan prova att räkna på en ramverkstakstol åt dig, så du iaf får ett hum om ungefärlig dimension.
Vad har du för takvinkel, spännvidd och snözon?
Jag kan prova att räkna på en ramverkstakstol åt dig, så du iaf får ett hum om ungefärlig dimension.
Mikael.
Är ramverkstol och fackverkstol, samma konstruktion?
mvh Johan
Är ramverkstol och fackverkstol, samma konstruktion?
mvh Johan



