Nuvarande hanbjälkar består av 27x100-plankor spikade på bägge sidorna av takstolarna. Nu när vinden inreds skruvar jag fast 45x120-reglar med spikplåtar i liv med takstolarna istället. Det måste väl ge bättre bäring eller?
 
Kanske bättre att skruvlimma ihop de gamla 27x100-plankorna till en 54x100?
 
??
Johan
 
Mikael_L
Kan du inte förklara lite mer ...

Ska du använda hanbjälkarna som golvplan?
 
Mikael_L skrev:
Kan du inte förklara lite mer ...

Ska du använda hanbjälkarna som golvplan?
Hanbjälkarna ska bli tak på vinden och även stärka upp takstolarna så att jag kan flytta eller ta bort stödbenen.
Bifogar bilder på nuvarande hanbjälkar och stödben.
 
  • han.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Om hanbjälken endast ska bära innertak behöver den kanske inte förstärkas alls, men det kan å andra sidan vara lämpligt att sätta dit nåt material för att underlätta fastsättning av undertaket.

Däremot tror jag inte att en starkare hanbjälke ger dig möjlighet att ta bort eller flytta stödbenen. Då tror jag att du måste förstärka högbenen istället.
 
Mikael_L skrev:
Däremot tror jag inte att en starkare hanbjälke ger dig möjlighet att ta bort eller flytta stödbenen. Då tror jag att du måste förstärka högbenen istället.
Jaså? Vad har man annars hanbjälkar till?
Hur förstärker jag högbenen?
 
Mikael_L
ThomasLindgren skrev:
Jaså? Vad har man annars hanbjälkar till?
Visst hjälper hanbjälken till att ta en del last från högbenet, men den tar ingen mer last bara för att du förstärker den (om den inte deformeras just nu ! :o).
Hanbjälken tar endast drag- eller tryck-last längs bjälken.
Ev draglast kommer ifrån den kraft som vill vika ut högbenen, där håller underramen och ev hanbjälken emot.
Man kan också tänka sig att högbenen böjer sig, pbs, och då kan hanbjälken utsättas för en tryckkraft.

Men jag tvivlar på att dina hanbjälkar trycks ihop eller dras ut något märkbart och därför tror jag inte att någon förstärkning hjälper. Om det nu var så att du ville börja lägga saker ovanpå hanbjälkarna så blir det ett böjande moment, som inte funnits tidigare, och då skulle en förstärkning kunna vara på sin plats. Givetvis med beaktande av infästningars hållfasthet och den totala takstolsbelastningen.
 
Mikael_L skrev:
Visst hjälper hanbjälken till att ta en del last från högbenet, men den tar ingen mer last bara för att du förstärker den (om den inte deformeras just nu ! :o).
Okej, men hur förstärker jag högbenen då? För stödbenen måste bort, eller åtminstone flyttas ut minst en meter.
 
Mikael_L
Att förstärka högbenen gör man väl lämpligast genom att öka materialdimensionerna, då helst på höjden. Att sala på med en regel extra på undersidan t.ex.
Men det gäller att förhindra inbördes "glidning" mellan det gamla och nya materialet, annars gör det inte mycket nytta.
Skruvlimning (skruvspikning) t.ex, om man säkert vet att limmet fungerar, även över tiden.
Annars spikplåtar på jämna avstånd, eller t.ex. långa remsor av K-plyfa pbs, spikade hela vägen.

Dom exakta detaljerna kan jag givetvis inte ge, jag är ingen byggingenjör.

Jag antar att man även bör titta över ifall att infästningar t.ex. mellan högben och underram tål den nya och högre lasten.
 
Finns det nåt program för att räkna ut styrkan i takstolar?
 
Mikael_L
Ja det gör det väl. Åtminstone finns det flera olika program som räknar ut nya takstolar, hur dom klarar av att räkna ut ev ombyggnad vet jag inte.


Vad har du för takvinkel, spännvidd och snözon?
Jag kan prova att räkna på en ramverkstakstol åt dig, så du iaf får ett hum om ungefärlig dimension.
 
Mikael_L skrev:
Vad har du för takvinkel, spännvidd och snözon?
Jag kan prova att räkna på en ramverkstakstol åt dig, så du iaf får ett hum om ungefärlig dimension.
30 grader, drygt 8 meter och södra Östergötland, om du kan få fram nåt av det.
 
Mikael.

Är ramverkstol och fackverkstol, samma konstruktion?

mvh Johan
 
Mikael_L
Korp-Johan skrev:
Mikael.

Är ramverkstol och fackverkstol, samma konstruktion?

mvh Johan
Fackverk:
fackverk.jpg

Ramverk:
ramverk.jpg


Fackverk; ej inredningsbar ÖV. Ramverk; inredningsbar ÖV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.