6 705 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Vattenavrinning altan
Hej,
Vi har nyligen blivit radhusägare. På baksidan finns en liten altan med ett tak på 4-5 kvadratmeter. Regnvatten från detta leds ner i ett stuprör som slutar i en plasttunna. Denna tunna blir full på 10 minuter om det regnar mycket. Snart kommer ju hösten med veckor av regn och då kommer inte detta att fungera.
Den gamla ägaren la ut ett 2 meter långt rör i gräsmattan, men jag skulle vilja leda bort vattnet lite längre, utanför en liten slänt. Annars står det massa vatten på gräsmattan. Tanken är att jag nästa år ska göra en permanent lösning med att gräva ner rör tvärs över tomten. Men nu i höst och vinter vill jag ha en tillfällig lösning. Har hört att det finns självutrullande slangar, men hittar inga. Någon som vet vart man kan hitta dessa, eller någon annan typ av slang med en diameter på > 90 mm så den passar stupröret?
Mvh,
Mattias
Vi har nyligen blivit radhusägare. På baksidan finns en liten altan med ett tak på 4-5 kvadratmeter. Regnvatten från detta leds ner i ett stuprör som slutar i en plasttunna. Denna tunna blir full på 10 minuter om det regnar mycket. Snart kommer ju hösten med veckor av regn och då kommer inte detta att fungera.
Den gamla ägaren la ut ett 2 meter långt rör i gräsmattan, men jag skulle vilja leda bort vattnet lite längre, utanför en liten slänt. Annars står det massa vatten på gräsmattan. Tanken är att jag nästa år ska göra en permanent lösning med att gräva ner rör tvärs över tomten. Men nu i höst och vinter vill jag ha en tillfällig lösning. Har hört att det finns självutrullande slangar, men hittar inga. Någon som vet vart man kan hitta dessa, eller någon annan typ av slang med en diameter på > 90 mm så den passar stupröret?
Mvh,
Mattias
Hm. Tänk bara på att det är inte tillåtet att direkt leda ut vatten på någon annans mark utan dennes tillåtelse.
Kan bli ett jäkla liv om det blir fuktskador hos grannen eller så senare.
Är det din egna mark spelar det ju ingen roll men nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig.
Kan bli ett jäkla liv om det blir fuktskador hos grannen eller så senare.
Är det din egna mark spelar det ju ingen roll men nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig.
Tack för tipsen! Hittade av en slump en slang för detta ändamål på Coop Byggmarknad när jag var där. 139:- för en 10 m lång slang.
Det ligger ingen tomtmark bakom vårt hus, så det borde vara lugnt att leda ut vattnet där.
Mvh,
Mattias
Det ligger ingen tomtmark bakom vårt hus, så det borde vara lugnt att leda ut vattnet där.
Mvh,
Mattias
Klicka här för att svara